Helmerson nämner
Magnus Sandelin som har skrivit boken Jihad - svenskarna i de islamistiska terrornätverken, som menar att mer forskning om islamisk radikalisering
snarare kan bidra till att minska fördomar mot islam och muslimer. Helmerson
håller med och skriver i ledaren att ”Ett första steg är att tala om det, inte
av missriktad hänsyn iaktta medietystnad.”
Det Helmerson problematiserar
i ledaren fick mig att tänka på hur det ser ut inom religionsvetenskaplig
forskning. Kan vi finna liknande tendenser där? Sannolikt är det så att den
större delen av religionsvetenskaplig forskning rör material (texter,
människor, rituell praxis, trosföreställningar etc.) som forskarna själva
tycker är intressant och som ofta kan anses vara relativt oproblematiskt. När
vi studerar material som vi lätt kan tolerera eller ha överseende med, eller sådant
vi kan identifiera oss med eller till och med sympatisra med, så framstår det
som att vi forskare ibland tar till andra verktyg än när vi studerar andra som
vi inte på samma sätt kan tolerera eller till och med ogillar eller föraktar. Det
här är ett tema som problematiseras av flera religionsvetare idag, t.ex. Russell T. McCutcheon i en artikel*.
(McCutcheon är för övrigt en av huvudtalarna på den stora religionsvetenskapliga konferensen på
Södertörns högskola i augusti.)
I McCutcheons
artikel lyfts fram att forskare alltid gör en ”översättning”. Det som forskarna
producerar i sina forskningsrapporter handlar om en beskrivning och i beskrivningen
ligger alltid en tolkning. En forskare (eller journalist för den delen) kan
inte beskriva verkligheten i helhet utan väljer ut vissa delar av ett material,
typologiserar, använder sig av teoretiska ramar, gör urval etc. I samtliga fall
är det inte så att det material som studerats håller med om beskrivningen och i
vissa fall kan en forskare få kritik för att ha missförstått, för att ha
missrepresenterat något, från materialets synvinkel vill säga. Och säkerligen
är inte det något som någon tycker är speciellt roligt och i vissa fall är det
nog direkt otrevligt.
Wilfred Cantwell Smiths
gamla diktum att de troende själva måste känna igen sig i beskrivningar för att
de ska anses vara giltiga - “no
statement about a religion is valid unless it can be acknowledged by that religion’s
believers” - beskriver nog en attityd som lever kvar bland forskare idag,
men det är också ytterst problematiskt att göra forskning till en slags
konversation med det som studeras och syfta till att nå en slags
överenskommelse om hur beskrivningen/tolkningen skall se ut. Om forskning bedrivs
på så sätt reduceras forskarna snarast till att bli ”lärjungar” som troget
återger vad informanter eller annat material presenterar som ”sanningen”. Men
McCutcheons artikel visar hur även sådan forskning trots allt gör sig skyldig
till en tolkning. (Han tar t.ex. upp Robert Orsi som
nämns i Simon Sorgenfreis inlägg ”Snake Handling Churches” nedan. Orsi får sig
ett antal i min mening välförtjänta kängor, men jag ska inte gå in på det i
detalj här.) En fråga som de som förespråkar en sådan hållning måste ställa sig
är vilka av ”de andra” som i så fall måste skriva under på att forskningen
stämmer överens med det som de hävdar är riktigt. Räcker det med påven? Eller
måste man nå konsensus med samtliga katoliker i världen? Och hur drar man
gränserna för vem som är katolik och inte? Vem bestämmer det i så fall? Och
utifrån vilka kriterier? Det här frågor som inte enbart gäller teologer som
sysslar med religionsdialogfrågor, utan även religionsvetare som har en sådan ”inkluderande”
attityd till forskningen.
Vi kan också fråga oss
vilken roll forskare har – eller borde ha – i de fall där de inte kommer
överens med materialet de forskar på? Ska vi alls syssla med sanningsanspråk
och värdera när någon har rätt eller fel? De flesta religionsvetare är eniga om
att vi inte skall göra det. Vi kan inte ha som syfte att utröna t.ex. huruvida
al-Qaidas islamversion är en korrekt version av islam eller inte. Det vore
konfessionellt och därmed ett aktivt bidrag till en inomreligiös
tolkningskonflikt, som forskare inte skall syssla med.
Russell T. McCutcheon
frågar i artikeln om det är så att vi borde hålla tyst om vi inte kan säga
något trevligt? Alltså, ska vi bara studera sådant som vi tycker är
tillräckligt oproblematiskt så att vi kan undvika att säga något som kan
uppfattas som otrevligt? Får vi kritisera religiösa fenomen utifrån våra
vetenskapliga perspektiv på ett sådant sätt att ”de andra” inte känner igen
sig? Sådana frågor är egentligen meningslösa om vi inte först definierar vilka
andra vi talar om – påven eller alla katoliker. De flesta religionsvetare är
nog eniga om att Cantwell Smiths gamla påstående är något vi måste förkasta,
eller åtminstone problematisera och nyansera rejält. Vi bör ständigt fråga oss:
När har vi dialog med “den andre” och när stänger vi möjligheten för den andres
tolkningsauktoritet? Finns några klara gränser? Och bör det finnas gränser? Det
är möjligen så att många forskare påverkas av postkoloniala trender som
genomsyrar stora delar av forskningen idag. Om vårt material, alltså de/det vi
studerar, inte ges tillfälle att få sin egen röst hörd så kan det tolkas som
avhumaniserande och att materialets egen handlingsförmåga ignoreras liksom
deras ”rätt” till självrepresentation.
Samtidigt bör vi tänka
oss för och inte ge materialet kontrollen över våra forskningsresultat på ett
sådant sätt att vi blir okritiska forskare och bara återger det som
informanterna säger eller okritiskt citerar ur religiösa verk. Men här är vi
forskare olika och alla kan inte tvingas syssla med t.ex. våldsbejakande religionstolkningar,
men även de som sysslar med ”trevliga” former av religion bör fundera kring de
frågor som jag nämnt ovan. Hänsyn och rädsla spelar säkerligen stor roll vad
gäller valet av vad vi studerar liksom hur vi går tillväga när vi skriver våra
forskningsrapporter. Jag misstänker att samma sak gäller journalister, som
dessutom har mycket mindre utrymme för att nyansera vad de säger i artiklarna,
men det är de som framförallt blir lästa av befolkningen i stort.
McCutcheon refererar också till religionshistorikern Bruce Lincolns trettonde tes som jag personligen tycker borde
fungera som en ledstjärna för all
religionsforskning:
When one
permits those whom one studies to define the terms in which they will be
understood, suspends one’s interest in the temporal and contingent, or fails to
distinguish between “truths”, “truth-claims”, and “regimes of truth”, one has
ceased to function as historian or scholar. In that moment, a variety of roles
are available: some perfectly respectable (amanuensis, collector, friend and
advocate), and some less appealing (cheerleader, voyeur, retailer of import
goods). None,
however, should be confused with scholarship.
*McCutcheon,
Russel T. 2006. “It’s a Lie. There’s No
Truth in It! It’s a
Sin!” On the Limits of
the Humanistic Study of Religion and the Costs of Saving Others from
Themselves. Journal
of the American Academy of Religion. September 2006, Vol. 74, No3, pp.720–750.
Susanne Olsson, Docent i Religionsvetenskap, Södertörns högskola
Tack för intressant inlägg!
SvaraRaderaIntressant hur skiljer då religionshistorikern på " ...“truths”, “truth-claims”, and “regimes of truth”"
SvaraRaderaBruce Lincolns 13 teser var utmärkta...
Ja, visst är hans teser intressanta! Om jag ska säga något kort om det som du frågar handlar det om att forskare måste skilja på ”sanningen” och ”sanningsanspråk”. Om en person t.ex. säger att X är sant eller att X är sanningen med stort s, då måste forskare se det som ett sanningsanspråk, och som något som är en del av tolkningskonflikter där olika personer har olika åsikter. Om man ”köper rakt av” det som sägs är det okritiskt och kan inte sägas vara forskning enligt mig. Det vore att bara reproducera det som informanterna säger, vilket artikeln som McCutcheon också diskuterar.
SvaraRaderaHälsar Susanne Olsson