I morgon, lördag 4
augusti, hålls ett så kallat kontrajihadistiskt
möte hållas i Stockholm. Med anledning av detta publicerar vi några inlägg
som rör denna gruppering eller åsiktsgemenskap på Religionsvetenskapliga
kommentarer.
Counter jihad, eller
den kontrajihadistiska åsiktsgemenskapen, har fått allt mer uppmärksamhet efter
Anders Behring Breiviks terrordåd för ett år sedan. Breviks relation till rörelsen
har nyligen speglats i boken Det mörka nätet – om högerextremism,
kontrajihadism och terror i Europa av den norske journalisten och
terrorexperten Öyvind Strömmen. Sedan terrordåden förra sommaren har även
svenska säkerhetspolisen
fått upp ögonen för rörelsen och dess eventuella våldspotential.
Demonstrationstillstånd
för manifestationen har tydligen sökts av Swedish Defence Leagues (SDL)
talesperson – före
detta Sverigedemokraten – Isak Nygren. Nygren var
också en av dem som fick
Anders Behring Breiviks manifest mailat till sig strax innan terrordåden i
Norge för ett år sedan. Närmare kopplingar med den kontrajihadistiska rörelsen har
också Sverigedemokraternas Ted och Kent Ekeroth ha, vilket uppmärksammats av Uppdrag
granskning.
För att få veta mer om kontrajihadismen
har vi ställt några frågor till Anna-Sofia Quensel på EXPO
reasearch.
1. När man läser på nätet verkar SDL organisera mötet. Vad vet ni om SDL?
Hur många är de och hur är de organiserade? Har de kapacitet att initiera och
organisera ett sånt här möte, eller tror du att beslutsvägarna ser annorlunda
ut?
Formellt sett är det SDL som arrangerar
mötet i den meningen att det är Isak Nygren, officiell talesperson för SDL, som
ansökt om demonstrationstillståndet. Men vi vet att idén till att hålla mötet i
Stockholm emanerar från en strategidiskussion inom British Freedom Party där
Tommy Robinson och hans kusin Kevin Caroll är vice partiledare. Det vill säga,
det är SION – Stop
Islamization of Nations – med Pamela Geller,
Robert Spencer och Anders Gravers i spetsen som tillsammans med English Defence
League (EDL) är initiativtagare till mötet.
SDL känner vi inte mycket till om. De
har hittills inte organiserat någon egen aktivitet i Sverige. De försökte delta
vid demonstrationen
mot Göteborgsmosken i våras, men blev avvisade av arrangörerna
Försvarskåren Sveriges Självförsvar eftersom SDL var "för sionistiska".
SDL deltog i Århusdemonstrationen i maj 2012 då European Defence Leagues
bildades. Isak Nygren höll tal. Enligt honom själv var det bara han som var
närvarande från SDL.
För några dagar sedan uppgav Isak Nygren
i en intervju att de var cirka 80 medlemmar.
på facebook finns det en division i
Göteborg, Stockholm och i Malmö. Men hur många de i verkligheten är vet vi
inte.
2. Kontrajihadismen verkar vara en ganska amorf företeelse - ett löst
sammanhållet nätverk, en åsiktsgemenskap, en sammanslutning av organisationer.
Hur skulle du vilja karaktärisera Counter Jihad (CJ)?
Precis som du gör här - ett löst
sammanhållet nätverk av organisationer, bloggare och individer som delar en
gemensam åsikt att västvärlden är utsatt för islamisering etc.
3. På en poster för mötet annonseras att bland andra Pamela Geller, Roberts
Spencer, Anders Gravers och Tommy Robinson ska komma. Skulle du kunna säga
något kort om vilka positioner dessa fyra har inom CJ? Är det bekräftat att
dessa verkligen kommer? Vilka svenska aktörer skulle du räkna till CJ, utöver
SDL?
Samtliga dessa 4 tillhör "eliten"
inom den kontrajihadistiska rörelsen. Anders Gravers är upphovsmannen till de
olika Stop Islamization-rörelserna. Han bildade 2005 Stop islamisering af
Danmark, 2007 Stop Islamisation of Europe, överlämnade Stop Islamisation of America till Geller och Spencer 2010 och 2012 bildades Stop Islamisation of Nations. Anders Gravers olika SIO-organisationer har samarbetat
och samarbetar med English Defence League och Danish Defence League. Anders
Gravers var även en av arrangörerna till den första kontrajihadistiska
konferensen i Köpenhamn 2007.
Här
finns en översikt över de kontrajihadistiska mötena som
genomförts hittills.
Pamela Geller driver bloggen Atlas Shrugs
och är en av de mest framträdande personerna inom den amerikanska kontrajihadistiska
rörelsen. Hon och Robert Spencer är vad man skulle kunna kalla för ett radarpar.
De driver tillsammans kampanjen mot Ground Zero Mosque i New York och de
arrangerar protestmöten i New York. Båda lyckas även med att få uttala sig i
mainstrea- media och de deltar ofta på varandras bloggar och i olika
diskussioner. Robert Spencer driver bloggen Jihad Watch. De har inbjudit EDL
till att delta och tala på deras möten i New York. Tommy Robinson fick dock
inreseförbud, men andra representanter för EDL har istället hållit tal. Både
Geller och Spencer värderar EDL högt.
Utöver SDL så skulle vi idag vilja säga
att Ingrid Carlquist från Svenska tryckfrihetssällskapet kan räknas in i rörelsen.
Carlquist deltog och talade vid rörelsens konferens i Bryssel i början av juli
i år där även Tommy Robinson talade. Sverigedemokraterna Ted och Kent Ekeroth
har var för sig deltagit vid några av counterjihadkonferenserna 2007 och 2008.
Kent Ekeroth inbjöd Alan Ayling/Alan Lake (en av grundarna och finansiärerna
till EDL) till en Sverigedemokratisk konferens i Malmö och Robert Spencer höll
en föreläsning om islamisering för Sverigedemokraterna i Almedalen 2010.
4. Vet ni något om hur dessa möten finansieras?
Nej. Men vi vet att Geller och Spencer
t.ex. har stöd från olika donatorer i USA.
5. Många har pekat på kopplingar mellan Anders Behring Breivik och CJ, hur
ser dessa ut enligt dig? När man läser uttalanden av personer engagerade i CJ
tar de vanligen avstånd från ABB och understryker att de är emot alla former av
våld. Utgör CJ någon form av hot? Har de en våldspotential?
Breivik inspirerades av rörelsen. Men CJ
tar avstånd från hans handlingar. Precis som du säger så tar de avstånd från
våld och menar att de är en fredlig proteströrelse. men flera av EDLs
supportrar och medlemmar har fällts för våld i samband med sina demonstrationer
i England.
Simon Sorgenfrei,
Doktorand i
religionsvetenskap vid Göteborgs universitet
Helt kort: varför inte fråga SDL vad dom står för? Dom vet rimligen bäst.
SvaraRaderaEXPO har som främsta mål att smutskasta islamkritiker.
Hej
RaderaVi har skrivit om SDL längre ner på bloggen, utifrån en intervju med Isak Nygren i SvD. Det är svårt att hitta information om SDL då det verkar finnas flera konkurrerande websidor, och Nygren är den ende kände medlemmen (så vitt jag vet). Om man läser på den websida vi länkar till, och som rör demonstrationen, står det att:
"SDL är emot det islamiska budskapet och dess människosyn!
SDL är en folkrörelse, oavsett vilka politiska åsikter du har eller vilken etnicitet du tillhör är du välkommen till oss. Det enda vi begär av dig är att du också tror att islamiseringen som pågår är negativ för vårt land och resten av Europa."
Det är väl ungefär vad vi försökt spegla?
Hur menar du med smutskasta islamkritiker?
På deras hemsida kan man läsa att:
"Stiftelsen Expo utmanar intoleransen genom granskning, med förebyggande arbete i form av utbildning och genom att engagera antirasister. Med våra tre olika verksamhetsinriktningar uppmärksammar vi det hot som intoleransen utgör mot det öppna samhället."
Mvh
Simon
Jo Simon. Du har helt rätt! Jag ångrar min kommentar, som skrevs i all hast utan att jag läst igenom vad som egentligen skrevs. Såg bara att EXPO stod för informationen. Och dom brukar ljuga o överdriva. Men otroligt nog hittade jag inga lögner eller ens överdrifter i detta inlägg. Vilket hedrar Er!
RaderaDet finns väldigt mycket material om EDL på Youtube. Vill vi veta vad SDL vill, så måste vi lyssna på vad dom själva säger om det. Jag rekommenderar någon av dom många intervjuer med EDL:s ledare Stephen Lennon "Tommy Robinson" på Youtube.
På andra ställen har EDL och SDL stämplats som nazister. Hur det går ihop med "ultrasionim" kan man verkligen undra! Dom tar kraftfullt avstånd från nazism. Och nazisterna hatar SDL och EDL! Särskilt sen EDL brände upp en nazistflagga! Se bild o text här: http://www.nationell.nu/2012/07/31/edl-deltar-i-pride-vill-beskydda-den-vasterlandska-hbtq-rorelsen/
Tolerans mot intoleransen var något Chamberlain stod för och den politiken är bevisligen misslyckad! Churchill tolererade INTE intoleransen och därför lever väst inte under det nazistiska oket!
EDL bildades efter att islamisterna öppet hånat stupade brittiska soldater (vid en minnesstund). Och vi vet alla att invandringsförespråkare ständigt gör allt för att störa fredliga demonstrationer. Dom kallar det för "motdemonstration". Men lagen säger att störning av demonstration är olaglig. Ändå tillåts störningarna fortsätta. Man bara skriker, visslar, tutar i vuzuelor och kastar gatsten och smällare. Och man försöker misshandla deltagarna genom att bryta igenom polisavspärrningarna. Så mötesdeltagarna riskerar misshandel och mycket värre! Syftet är även att avskräcka från att delta i demonstrationer, brott mot grundlagen! Som polisen inte gör något åt.
Då är det fullt naturligt att några (SDL) anser att man bör ha ett fysiskt försvar ifall patrasket bryter igenom polisavspärrningarna. Delta för skojs skull i ett sådant möte, så får nu uppleva hotbilden, som inga islamförespråkare behöver uppleva.
Ett offentligt politiskt möte syftar till att informera allmänheten. Men i dessa fall är det omöjligt för allmänheten att höra något alls, såvida dom inte står mitt bland arrangörerna, målet för gatstenarna.
Mötesfriheten, demonstrationsfriheten och därmed demokratin, fungerar inte alls. Om man har "fel" åsikter.
Skall tilläggas att jag själv är gammal socialdemokrat, men håller mer på Churchill än Chamberlain. Och står upp för verklig demokrati, yttrandefrihet och jämlikhet.
Värt att notera är att i stort sett samtliga ledande figurer i counterjihad-organisationen är ultra-sionister. Denna rörelse skapades för att få Västvärlden att bli att bli mer positiva till Israels etniska rensning samt fientliga mot Araber/Muslimer som den högerextrema Israeliska regimen förtrycker på ockuperad Palestinsk mark.
SvaraRaderaJa, man kan notera hur den yttersta högern splittrats i två (grovt sett) grenar, där den ena fortfarande företräder antisemitism, medan den andra relativt sena och samtida grenen ger uttryck för en pro-israelisk/sionistisk retorik. Om detta bara är strategisk retorik, eller politisk övertygelse diskuteras. Det kan säker också variera mellan olika individer och grupper.
RaderaMvh
Simon
Det innehåller en del fel i den här texten. Breiviks kopplingar till CJ-rörelsen är starkt överdriven. Han tillhörde kort den första versionen av Norwegian Defence League, som grundades av den vänsterextrema organisationen SOS Rasisme, som för övrigt har åkt dit för bidragsfusk ett antal gånger. De ville skapa sin egen fiende. Breivik var mer inspirerat av Baader-Meinhof-ligan samt al-Qaida, framför allt den sistnämnda, som han ville samarbeta med.
SvaraRaderaAtt prata om att CJ-rörelsen är högerexterm är inte seriöst för fem öre. Det finns visserligen vissa personer som kan klassas som höger, som till exempel en del amerikanare och israeler. I Europa är rörelsen mer liberal (liberalismen är ju en vänsterideologi), även om det finns en konservativ ådra, främst hos amerikanerna och israelerna (konservatismen kan vara en högerideologi, men det finns vänsterkonservatism också).
Att använda Expo som källa är lite som att använda Pravda som seriös källa under Sovjetunionens dagar.
Jag har aldrig påstått att jag skulle ha varit ensam från SDL i Århus. Det stämmer inte. Däremot åkte jag ensam i förväg till Danmark, medan de andra från SDL kom samma dag som demonstrationen.
Jag har aldrig hävdat att SDL skulle ha 80 medlemmar, eftersom det inte är sant. SDL har inget medlemskap. Jag vet inte vart denna information kommer ifrån.
Ingrid Carlqvist och Tryckfrihetssällskapet skulle jag inte betrakta som en del av CJ-rörelsen. Ingrid är en av få journalister idag som bevarat sin yrkesheder. Tryckfrihetssällskapet står enbart för tryckfrihet och yttrandefrihet. Den organisationen har alltså inga övriga ståndpunkter åt något politiskt håll.
Alan Lake är för övrigt inte grundare till EDL. Han är ingen storfinansiär till EDL heller. Enligt uppgift så har han endast skänkt £60 till EDL. Dessutom har han varit portad från EDL:s sammankomster under de senaste två åren.
Den 7 augusti avgick jag som talesman för SDL. Tanken var att jag skulle ha gjort det den 4 augusti, men vi var tvungen att kasta ut min tilltänkte efterträdare pga hans hemsida, som vi inte ville bli sammankopplade till.
Mvh
Isak Nygren
Hej Isak
RaderaI intervjun beskrivs CJ som ett löst sammanhållet nätverk eller en meningsgemenskap. Du kallar det en rörelse. Kanske kan du som har personlig insyn bättre redogöra för hur denna rörelse ser ut och hålls samman organisatoriskt och ideologiskt?
Jag har tidigare på bloggen försökt sammanfatta ABBs idevärld, så som denna kommer till uttryck i 2083, i inlägget Breivik och Islamofobin. Den överensstämmer i hög grad, menar jag, med de idéer tex Spencer och Geller framför. De är ju också rikligt förekommande i 2083. Hur menar du att al-Qaida och Röda Arme Fraktionen varit av större betydelse för dessa idéer?
Mvh
Simon
Hej Isak
RaderaDu har helt rätt i ditt påpekande om uppgifterna om medlemsskap i SDL. Jag skulle ha refererat till ett inlägg från en av era administratörer på er öppna facebooksida där han/hon skrev att i ett svar till ett annat inlägg att ni var 80 i de lokala divisionerna. Inlägget publicerades samma dag som du var intervjuad av TV4:s lokalnyheter och när jag skrev mina svar till Religionsvetenskapliga kommentarer blandade jag ihop detta inlägg med nyhetsinslaget. Det är alltså ett felaktigt påstående från min sida, vilket jag ber om ursäkt för.
Med vänlig hälsning
Anna-Sofia Quensel, EXPO Research
Det är visserligen förenklat att kalla CJ för en rörelse. Men vi ser en allt större enande, som t ex European Defence League, Stop Islamization of Nations etc. Du kan jämföra med "nationella rörelsen" (Expo hittade väl på den termen?) som kallas för en rörelse, trots att det är flera olika organisationer som konkurrerar med varandra, istället för att samarbeta. CJ är alltså mer enat än den "nationella rörelsen" är i Sverige.
RaderaÄven om Spencer och Geller är ofta citerade i 2083, så är det på ett teoretiskt, men det är främst samhällskritisk syn angående synen på islam. RAF och al-Qaida är inspirationskällor för Breivik när det gäller metoder. Eftersom det endast är al-Qaida som fortfarande finns kvar, så vill han vid ett senare tillfälle samarbeta med dem. Jag har inte läst så långt i Breiviks manifest för att veta några detaljer. Att vilja låta sig inspireras och samarbeta med terrororganisationer motsäger det som Spencer och Geller förespråkar. Jag har läst ytterst lite av vad Spencer och Geller skriver (jag har inte ens läst deras böcker), men jag har bl a lyssnat på deras tal, t ex från deras tal i Stockholm.
För övrigt är det närmast unikt att någon från Expo erkänner fel. Jag har hört om detta inlägg, men jag tror inte att jag själv har sett det. Jag tror att det skrevs av en som numera är utesluten ur SDL. Jag tror att det syftas på vilka som är med i de olika divisionerna, som dock inte är något egentligt medlemskap. Hur många som är med i de olika divisionerna säger egentligen ingenting.
Hej Isak
RaderaTAck för svar.
Då är vi överens. Jag menar också att det främst är ideologiskt ABB inspirerades av exempelvis Spencer och Geller.
Mvh
Simon
Hur jag fick ett lån från Christy Walton Finance, har hamnat i händerna på bedrägerier tills jag träffar den här trogna långivaren som gav mig ett lån på 50 000 kronor nu tror jag att det fortfarande finns riktiga långivare online, här är e-postmeddelandet (christywalton355@ gmail.com) hos långivaren om du är i behov av ekonomisk hjälp kan du kontakta honom för hjälp: christywalton355@gmail.com
SvaraRadera