Vid
läsningen av kommentarerna på min
text om de kristna missionärerna som avvisades från den tyska Wacken-festivalen
kom jag att tänka på en diskussion som återfinns i antologin Religion
och medier som jag var med och redigerade tillsammans med Mia Lövheim
och Alf Linderman från Uppsala universitet. I ett av bidragen diskuterades
frågan om när musik övergår från att vara ”vanlig” till att bli ”religiös”. Men
hur kan detta vara krångligt tänker kanske ni - psalmer är väl religiösa medan
till exempel U2 är väl helt ”vanlig” musik eller hur? Men är det verkligen så
enkelt?
Utan
att fördjupa diskussionen allt för mycket så kan vi till exempel tänka på
följande utgångspunkter. Är det artistens intention som är avgörande eller är
det något annat som vi kanske bör ta hänsyn till när vi kategoriserar musik? Om
till exempel Bob Dylan berättar att han ser sig bekännande kristen och ger ut
en skiva – något som han bland annat gjorde med albumen Slow Train Coming och Saved
– så måste väl musiken vara religiös eller hur? Eller är det snarare lyssnaren
(eller läsaren om det handlar om en bok) som skall avgöra huruvida han eller
hon upplever musik eller texten som ett uttryck för något religiöst?
Kanske
vi till och med kan tala om att viss musik skapar en religiös eller spirituell
upplevelse. Ibland kan vi till och med använda uttryck som att någon spelar som
en gud!
En
tredje möjlighet är att relatera musiken till den situation eller till det rum
där den framförs. Om till exempel Elvis Presley-sånger används i samband med en
begravning eller ett bröllop i en kyrka så är det sammanhanget som avgör om
musiken skall ses som religiös. Men om samma sånger används i ett annat
sammanhang så behöver de nödvändigtvis inte uppfattas som religiösa.
Denna
korta redogörelse visar att det finns en mängd olika sätt att avgöra och
förhålla sig till huruvida en viss musik är religiös eller inte och återigen är
det tydligt att olika människor lägger in olika värderingar och betydelse i
musik – ett faktum som också gäller för hårdrock som till exempel framförs på
festivaler som Wacken. Med andra ord så tycks vi människor ha en fallenhet för
att lägga in olika värderingar i musiken och tillskriva en betydelser som
kanske inte ursprungligen var avsedda av artisten.
Två
klassiska exempel från hårdrockens värld kan användas för att ytterligare illustrera
mitt resonemang. När den brittiske sångaren Rob Hallford i Judas Priest kom ut och berättade att han var homosexuell och att han hade
anspelat på detta i ett flertal av sina sångtexter var det många manliga
hårdrockare som satte ölen i fel strupe. Hur var det möjligt att man hade
missat dessa anspelningar i låtar som till exempel Living after Midnight? En rimlig förklaring är att de flesta
lyssnare inte associerade eller tänkte på att Rob Hallford ens skulle kunna
vara homosexuell. Detta trots att han klädde sig och anspelade på sexuell
frigörelse, nitar och läder á la San Fransiscos bögscen.
På
samma sätt blev många hårdrockare upprörda när det amerikanska bandet Slayers sångare Tom Araya kom ut som
kristen. Hur var det möjligt att en artist som hade varit med och gett ut album
som Hell Awaits, Reign in Blood
och God Hates Us All kunde vara kristen? Men precis av
samma anledning som i fallet med Rob Hallford ovan så tycks det inte ens ha
funnits på kartan att Araya skulle kunna vara kristen. Förmodligen chockades
även många kristna i USA av det faktum att ett av deras främsta hatobjekt kom
ut som kristen. Men gör dessa ”bekännelser” Judas
Priest och Slayer till mindre ”sataniska”
band? För att parafrasera ett känt uttryck - kanske svaret på denna fråga
återfinns i lyssnarens öra. Eller vad tror ni?
Göran
Larsson, professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
John Lennons 'Imagine' måste väl vara en av de mer andliga poplåtarna som gjorts - och detta trots att budskapet egentligen är tvärtom mot ordinär religiös musik. Ingen gud, men mänskligheten!
SvaraRadera'God hates us all' låter väl ungefär som vad knäppisarna i Westboros baptistkyrka häver ur sig, så det borde inte chocka så mycket. I alla fall inte i USA.
Vad sägs om Dan Anderssons 'Tiggarn från Loussa' - trevlig allsångslåt eller något betydligen djupare?
Någon sorts slutsats: det är inte trallandet om gud som avgör, utan tankedjupet i text och melodi, och hur det fungerar på lyssnaren. Lyssnaren i sin tur måste vara beredd att tänka i vissa banor för att djupet skall noteras (vilket de där obetänksamma hårdrockslyssnarna inte gjorde - de kanske hade head-bangat för mycket och var risiga i skallen!).
Hej
RaderaTack för din kommentar, men jag tror att även bedömningen av djup i texter är något subjektivt. Generaliseringar om musikstilar bör undvikas enligt mig. Huruvida Lennons texter är djupare än Arayas texter är med andra ord en öppen fråga. Något säger mig att vi kommer att återvända till eventuella kopplingar mellan religion och musik här på bloggen. Fortsätt att kommentera!
/Göran