”…
var det inte min mor som gav mig livet?” Lärjungarna
sade till Jesus: ”(fyra bokstäver svåra att utläsa) Maria är värdig (fyra
bokstäver saknas. Kan göra att påståendet blir en fråga eller ett negativt
påstående). Vi har sannolikt ett ifrågasättande av Marias värdighet som Jesus
bemöter.)” Jesus sade till dem: ”hon är (Är koonstrueras ur några svårlästa
bokstäver men rekonstruktionen är oerhört sannolik.) min fru (Kan översättas
kvinna, men har då en mycket snarlik innebörd.). Hon har vad som krävs för att bli
min lärjunge. Och låt onda människor vara uppblåsta (En möjlig alternativ
konstruktion kan eventuellt vara ”Låt människor göra onda saker), men jag förblir
med henne!”
Jag
har modifierat en smula jämfört med den version som Ekot fick igår kväll.
Eftersom
det här lilla textstycket är helt lösryckt ur sitt sammanhang måste vi för att kunna
lägga fram någon rimlig tolkning konstruera en kontext, alternativet är ju att
inte säga något alls vilket alla som känner mig inser är mig fjärran! J
Vi
har en hel del texter där Maria Magdalena figurerar. Hon omtalas exempelvis i Maria Magdalenas Evangelium, Filips
Evangelium, Den Manikeiska Psalmboken
och ytterligare ett antal texter. För den som vill läsa mer om detta
rekommenderar jag Antti Marjannens bok The
Woman Jesus Loved som gavs ut vid Brill. Maria sätts ofta i
motsatsställning till lärjungarna. Så verkar vara fallet även i vårt aktuella
fragment. Här ifrågasätts om Jesus verkligen kunde tala enskilt med en kvinna
och ge henne en särställning. I vår text neutraliseras problemet med Marias och
Jesus nära relation genom att man hävdar att de var man och hustru. Här får vi
således inblick i en del av en diskussion som vi delvis känt till, men ett nytt
argument har kommit fram. Den här delen kan också sättas i samband med de
diskussioner som under 200-talet börjar florera där Maria ses som prostituerad.
Hennes ärbarhet stärks genom att hon är gift med Jesus. Det som jag dock
spontant skulle säga om huvudpoängen i fragmentet är inte att Maria var gift
med Jesus. Det är en fråga som är mer aktuell utifrån senare utveckling med celibatet.
Maria framställs inte som en bra tjej som är gift med Jesus utan dessutom som
en kvinna som är fullt kapabel att vara lärjunge. Termen lärjunge används här
snarast som en synonym till apostel. Det är så den inre kretsen kring Jesus
oftast benämns i de gnostiska evangelierna. På så vis legitimerar en grupp som
sett Maria som representant för den egna gruppens andlighet sin auktoritet. Jag
tolkar därför texten snarare som en legitimeringsstrategi än som ett uttalande
om Jesus och Marias intimitet. Deras relation förklaras och avdramatiseras och
som ärbar kvinna kan hon så träda fram som en lärjunge med stark auktoritet
utifrån sin särställning gentemot Jesus. Fragmentet ger oss därför värdefulla
inblickar i den diskussion som fördes någon gång under det andra och tredje
århundradet. Givetvis en gissning men som jag hoppas en relativt grundad sådan.
Teol.dr.
Jörgen Magnusson
Lektor
i religionsvetenskap, Institutionen
för humaniora vid Mittuniversitetet
För mer om detta ämne och andra ämnen om olika tidiga
kristendoms- och judendomsriktningar se
www.jorgenmagnusson.com
Viss forskning upphör inte att imponera. Bra jobbat Jörgen. Hatten av
SvaraRadera/Jonas
Mycket intressant Jörgen! Verkligen ett väldigt spännande fragment! Just detta daterats alltså till runt 300 men det finns en hel del som tyder på att kvinnan hade en stark ställning även i tidigare Jesus-rörelsen. Evangelierna porträtterar kvinnor, som tex Jesus mor och just Maria Magdalena som i händelsernas centrum och bland de första som ansluter sig till Jesus finns just många kvinnor. De tidiga kyrkorna upprättades i hemma-miljöer där kvinnan hade en mer given plats och Apostlagärningarna (21:9) och Första Korinthierbrevet (11:5) vittnar också om att kvinnor var bland de som höll i predikan.
SvaraRaderaI och med att kristendomen växte och inlemmades mer i den grekisk-rommerska miljön antogs dock omgivningens normer angående könsroller och maktstrukturer och kvinnan utelämnades ur hierarkin likt kulturens sedvanliga bruk.
Läser man fragmentet ur detta perspektiv kanske man kan hävda att gruppen/författaren bakom de åtta raderna återknyter till en mycket gammal tradition, kanske en av de tidigaste (därmed inte sagt att det var den enda eller den "korrekta"), där kvinnan hade en central plats i tolkandet, återberättandet och ledarskapet av Jesus-gruppen.
Vem vet, just dessa rader kanske är ett inlägg i en pågående debatt i en församling, en debatt kring kvinnans roll. Kanske många börjar ifrågasätta kvinnor med makt i församlingen som leder till att gruppen "sticker ut" i samhället där kvinnan inte brukligt tar stort utrymme i en organisations hierarki. Författaren (en kvinna?) tar då ut de tunga artilleriet och påminner församlingen att Jesus själv minsann hade en kvinna (då läser jag rad fyra som "hon är min kvinna" och inte "fru", det koptiska ordet hime kan också betyda kvinna) och gav henne samma rätt till ledarposition som de andra.
Som sagt, mycket spännande fragment som får tankarna att flöda... Undrar bara varför Karen King suttit på det i två långa år?
/Paul Linjamaa
I Bibeln är ett tydligt bevis på att Jesus inte var gift med Maria Magdalena. Ny sensationell fragment av papyrus som innehåller orden hustru Jesus är inte biblisk text, men gnostiskt falsk evangelium; http://koti.phnet.fi/petripaavola/marymagdalene.html
SvaraRaderaHej Jörgen och övriga,
SvaraRaderaDet är verkligen ett mycket spännande textfragment! Finns det fler källor som antyder att Jesus var gift?
Jag har läst en del om kvinnans roll under antiken, inte bara i kristendomen, utan i judendomen och i den grekisk-romerska religionen.Men eftersom jag inte är proffs på området så har jag inte riktigt koll på det aktuella forskningsläget. Finns det någon litteratur eller webbplatser du kan rekommendera?
Hälsningar,
Anneli Magnusson