Under sommaren har det i Sverige
rapporterats om åtminstone två större problem inom den romersk katolska kyrkan.
Det gäller dels de sedan tidigare i år uppmärksammade läckorna om den påstådda
ekonomiska korruptionen i Vatikanen, de så kallade Vatileaks, dels de
amerikanska nunnor som befinner sig på kollisionskurs med kyrkans ledning i Rom
på grund av deras, som det heter, feministiska teman och sociala budskap, vilka
också inbegriper frågor om celibatet och bruket av preventivmedel.
Konflikter av detta slag, och inte
minst de som rör sig på det sexualmoraliska området, samt förbudet mot
kvinnliga präster har föranlett professorn i kyrkohistoria vid Oxfords
universitet Diarmaid MacCulloch att in en intervju i tidningen Dagen
den 25 juli förutspå att den romersk katolska kyrkan inom en inte alltför
avlägsen framtid kommer att klyvas mitt itu, om inga radikala reformer
genomförs.
Om man därmed menar – vilket tycks
vara fallet - att det skulle komma att grundas en ny världsomspännande
sammanhållen kyrkobildning, bestående av tidigare romerska katoliker, med en
liknande kyrkostruktur, teologi och liturgi som idag, förefaller något sådant
inte sannolikt, sett i ett historiskt perspektiv.
Nya kyrkobildningar till följd av
delningar av den romersk katolska kyrkan har egentligen bara uppkommit vid två
tillfällen i historien under det senaste årtusendet. I det ena fallet handlar
det om 1500-talet, när tre nya kyrkogemenskaper blev till, nämligen de
lutherska respektive reformerta kyrkorna, och det skedde huvudsakligen på
dogmatiska grunder, även om andra faktorer också spelade in, och så den
engelska kyrkan (Church of England), vars uppkomst är mer sammansatt. Den andra
gången var efter första Vatikankonciliet 1870, då dogmen om påvens ofelbarhet
proklamerades. De romerska katoliker som tog avstånd från denna lära bildade då
ett antal så kallade gammalkatolska kyrkor i länder runt om i Europa och i USA,
vilka hålls samman i Utrechtunionen. Men detta blev knappast någon succé, om
man ser till antalet kyrkotillhöriga. Över huvud taget har det visat sig –
likaledes i ett historiskt perspektiv – att det som regel är svårt att bygga
upp någon bestående och expanderande gemenskap av större omfattning som enbart
grundar sig på att man tar avstånd från en eller flera läromässiga eller etiska
uppfattningar.
Till följd av sekulariseringen i
Europa och Nordamerika sjunker i dagsläget antalet aktiva kyrkotillhöriga inom
den romersk katolska kyrkan, och de passiva bryr sig inte om vare sig
prästcelibatet eller frågan om kvinnliga präster, eller för den delen
Vatikanens sexualmoraliska propåer och resonemang. De är knappast heller
intresserade av att bli aktiva i någon sorts kyrklig nyskapelse till följd av
klyvning. Och i Latinamerika vinner de pentekostala rörelserna mark på
bekostnad av den romersk katolska kyrkan, som förlorar i styrka som ledande och
normbildande kristet samfund. Men de förutsättningar, inte minst i politiskt
hänseende, som fanns på 1500-talet och ledde till de bestående klyvningarna då,
föreligger inte idag.
Professor MacCullochs förutsägelser
grundar sig förvisso på en samtidsanalys, men en sådan kan också, mot en
historisk bakgrund, leda till prognosen att den världsvida romersk katolska
kyrkan kommer att bestå i sin nuvarande form, fastän förmodligen mindre
omfattande i Europa och Amerika utan att någon klyvning uppstår. Däremot kommer
troligen sådant som från Roms sida betraktas som avvikande uppfattningar, likt
de amerikanska nunnornas, att i större utsträckning lyftas upp till ytan. Mer
än så skall man nog inte räkna med.
Bertil Nilsson, Professor i
kristendomens historia, Göteborgs universitet
Jag tänker mig att det finns en stor skillnad idag jämfört med dessa två tidigare splittringar: I vår tid finns det redan alternativ till den katolska kyrkan.
SvaraRaderaVi har den Liberala katolska kyrkan och SSPX på varsin sida av skalan. Dessutom finns det gott om protestantiska grupper, samt den ortodoxa och anglikanska kyrkan. Jag får erkänna att jag utifrån detta faktum har svårt att föreställa mig en delning i två delar. Mer troligt är att nämnda skandaler i värsta fall kan orsaka en medlemsflykt till något icke-katolskt kyrkligt samfund. Alternativt en tilltagande sekularisering. Samtidigt har dagens katoliker överlevt större skandaler än "Vatileaks" och bör vara luttrade (Luthrade?)