Paulina Neuding, som är
jurist och chefredaktör för det borgerliga samhällsmagasinet Neo, har skrivit
en intressant krönika om religion i helgens SvD.
Till skillnad från många skribenter väljer Neuding att bemöta de röster som
slentrianmässigt hävdar att religiösa människor måste vara mindre intelligenta
och mindre utvecklade än de som inte har någon religion. Hennes krönika tar sin
utgångspunkt i Richard Dawkins besök i Sverige och biståndsdebattören Fredrik
Segerfeldt som är kritisk till att pingströrelsens biståndsorgan, PMU, får
offentliga medel för att bedriva bistånd.
För att bemöta den ensidiga kritiken refererar Neuding
till forskning som bland annat visar att ett religiöst engagemang också
kan leda till en ökad vilja att studera och ifrågasätta rådande ordningar. Exemplen
är framför allt hämtade från Israel och muslimska kvinnor som lever i Israel,
men en motsvarande bild återfinns även i till exempel Pia Karlsson Mingantis
avhandling om muslimska kvinnor i Sverige. Som religionsvetare är Neudings
slutsatser föga förvånande. Gång på gång tjatar vi religionsvetare om att vi
måste titta på hur människor tolkar och praktiserar det som de kallar för religion
istället för att tala om religion som ett objekt med en egen förmåga att
handla. Religioner kan inte tänka och handla, det är människor som tolkar och
handlar i namn av något som de kallar för religion! En tolkning kan därför vara
anti-modern, men en annan tolkning kan vara förenlig med det som vi uppfattar
som ett modernt och sekulärt leverne som inte har några problem att till
exempel ta till sig Charles Darwins läror (ett faktum som till exempel Richard
Dawkins tycks ha svårt att acceptera). Religiösa människor är med andra ord
inte stöpta i en och samma form. Att vara religiös behöver därför inte innebära
att individen per definition är anti-modern, medeltida och bakåtsträvande,
något som många kritiker till religion ofta tycks anta.
En aspekt saknas dock i Neudings krönika enligt
min läsning och det är kritiken av modernismen och det sekulära tänkandet.
Precis på samma sätt som religiösa inte är stöpta i samma form så är inte
heller ”moderna” människor stöpta i en och samma form. Eftersom graden av religiositet
(om man nu kan mäta en sådan – ett ämne som är omtvistat bland många
religionsvetare) inte en säker indikator på ”underutveckling” är inte heller graden
av sekularisering en garanti för att människan har börjat klättra uppför en
evolutionistisk trappa som per automatik leder till en bättre värld. Hade det
varit så att moderniteten och sekulariseringen på ett enkelt sätt hade gjort
världen till en bättre plats så borde vi kanske inte ha så många krig i världen
och inte heller några andra samhälleliga problem, eller? Precis som
idéhistorikern Svante Nordin visar i sin bok Filosofernas krig: Den europeiska filosofin under första världskriget så
är upplysning, bildning och utbildning inte någon garanti för att människor
blir mer fredliga och civiliserade, något som vi ofta tycks anta i det
offentliga samtalet. Immanuel Wallerstein visar på ett liknande sätt i sin bok Europeisk universalism: maktens retorik
att dagens krig motiveras med hjälp av mänskliga rättigheter och
demokratisering snarare än religion. Skälen är nya, men motiven till att föra
krig är kanske de samma idag. Igår religion, idag mänskliga rättigheter
resonerar Wallerstein.
Skälen till att världen ser ut på ett sätt beror
givetvis på en mängd komplexa relationer och förhållanden som kan knytas till
samhällsvetenskapliga, humanistiska och kanske till och med naturvetenskapliga
förklaringar. Oavsett vilken av dessa utgångspunkter som vi väljer är det endast en sak som forskare kan vara överens om – det finns inga
monokausala förklaringar! Dessa problematiseringar och positiva ord om Neurings
krönika skall dock inte läsas som att religion inte kan förknippas med våld,
förtryck och krig. Om vi är intresserade av dessa aspekter kan vi religionsvetaren
på ett enkelt sätt presentera en hel garderob av skelett, död och elände som
har motiverats av religiösa tolkningar och påbud.
Göran Larsson, professor i religionsvetenskap,
Göteborgs universitet
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaBra funderingar Göran. Men det där med krig och modernitet och sekularisering tål att tänkas på mot bakgrund av Steven Pinkers belysande historiska genomgång om krig genom tiderna, där han hävdar att vi nu lever i den fredligaste av tider, historiskt sett. För en sammanfattning av hans senaste bok och dess huvudpoänger, se http://greatergood.berkeley.edu/article/item/steven_pinkers_war_and_peace_abridged. Teorierna om varför är faktiskt tänkvärda, och har en hel del relevans för religionsvetenskap.
SvaraRadera/Jonas
Den måste jag kolla in - tack för tips! Huruvida vi lever i den mest fredliga tiden beror nog på vilken utgångspunkt vi intar - för Europa är det sant, men inte för alla världsdelar.
SvaraRadera/Göran
Nej, Pinker menar världen som helhet. Motintuitivt ja, men statistiken talar sitt tydliga språk enligt honom.
SvaraRaderaAttans, inte nu igen
RaderaDet var jag som skrev kommentaren ovan
/Jonas
Måste kolla, men är nyfiket skeptisk :)
SvaraRadera/Göran
Som en god vetenskapsperson alltså
Radera/Jonas
Göran,
SvaraRaderaDe Neuding skriver om och du tycker är intressant är en polemik mot en om inte helt påhittad, så i alla fall kraftigt förvanskad meningsmotståndare. Vilka debattörer hävdar att religiösa människor måste vara mindre intelligenta och mindre utvecklade än de som inte har någon religion?
Neudings krönika är full av liknande påhitt. Att Kontentan av Dawkins tal skulle vara att "Det är obegripligt att intelligenta människor kan tro på gudomliga mirakel" kan ingen som hörde honom hålla med om. Hon skriver: "Bland dem som avfärdar möjligheten till intelligent liv bland religiösa människor". Vem kan ha yttryck detta?
Jag förstår inte varför både du och Neuding inte är intresserade av att bemöta de åsikter Dawkins och Segerfeldt (de två namngivna i krönikan) verkligen har, utan istället bemöter fiktiva personers påstådda åsikter.
Hej Ulf
SvaraRaderaTack för din kommentar! Skulle gärna ta del av hela Dawkins föreläsning och jag kan därför inte bedöma om i SvD är överdriven eller inte. Men tycker du inte att Dawkins gav uttryck för dessa åsikter när han var med på Skavlan?
/Göran
Göran och Ulf,
SvaraRaderaTack för intressant inlägg och diskussion!
Dawkins föreläsning mm finns nu på ur: http://urplay.se/172258
mvh
XX