I Dagen kan
vi läsa att Frälsningsarmén i Örnsköldsvik säljer kolsyrat vatten med namnet ”Välsignat
vatten”. Två kronor av vinsten från varje såld flaska ska gå till hjälpverksamhet.
Enligt Frälsningsarméns
hemsida kommer vattnet i flaskorna från en källa som välsignats av fyra representanter från församlingen. – ”Man får ett fräscht vatten som Herren har skapat”, säger
Christer Eklöf, kårledare för Frälsningsarmén i Örnsköldsvik. Om jag förstår
Eklöf rätt ligger välsignelsen också i att en
del av vinsten går till att hjälpa medmänniskor i nöd.
Kanske inte helst förvånande har tilltaget mött
reaktioner, från olika håll. I Dagen läser vi:
Cristina Grenholm, chefsteolog inom Svenska kyrkan, är kritisk till namnvalet.
– Man får väl tänka att namnet är satt med glimten i ögat, men det blir lite konstigt i mottagarens perspektiv, säger Grenholm som tycker att det skulle ha räckt med bara Frälsningsarmén på etiketten.
Ateisten Christer Sturmark, ordförande för Humanisterna, är inne på samma spår.– Frälsningsarmén gör mycket nytta för människor som behöver hjälp. Det hade räckt om de talat om vad pengarna ska gå till i stället för att kalla vattnet välsignat – ett begrepp som faktiskt har en reell betydelse för troende.
Det
är uppenbarligen så att ”välsignat” kan ha olika betydelser för olika människor.
För vissa tycks begreppet få en reell betydelse då det syftar till att
praktiskt hjälpa utsatta människor, medan det för andra är ett abstrakt begrepp
som syftar till någon form av gudagiven välgång. För andra är det säkert svårt
att skilja mellan dessa betydelser.
På
Svenska bibelsällskapets webbsida bibeln.se kan
vi läsa:
Välsignelse innebär i GT en kraft vars yttring är välgång på livets alla områden, t.ex. hälsa, rikedom och många barn […] Men välsignelsens källa är alltid Gud, och dess yttersta villkor är ett gott förhållande till honom. Därmed förbereds begreppets utveckling från en materiell innebörd till en andlig, där gudsgemenskapen själv blir det högsta värdet [---] Herrens välsignelse beskrivs ofta som en direkt gåva av honom själv. Men den kan förmedlas av människor (t.ex. föräldrar, präster, profeter) genom en högtidligt utsagd försäkran [---] Välsignelsens flöde går i första hand från den högre, starkare eller äldre till den lägre, svagare eller yngre
Att
religiöst laddade ord används i (mer eller mindre) kommersiella syften kan
alltså uppröra såväl troende och ateister. Men vad reagerar vi mest på? Att kristna
på detta sätt använder religiöst laddade termer i reklamsyfte, eller att begreppet
välsignelse är så luddigt att det kan röra sig om falsk marknadsförning?
Är
det mer oärligt när Frälsningsarmén nasar vatten som de kallar ”välsignat” än
när din lokale TV-handlare kallar femtiotummaren ”fantastisk”? Vad tycker ni?
Simon
Sorgenfrei,
Doktorand
i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
För mig som kristen är Guds nåd alltid fri. Just för att det är välsignat får man inte ta betalt för det. Att handla med nåden var ju också vad Luther angrep när han kritiserade handeln med avlatsbrev.
SvaraRaderaOm nu Frälsningsarmén inte menar att vattnet är välsignat "på riktigt" utan att det bara är en lek med ord, så är det inte bra heller. Välsignat är ett ord som skall hållas heligt.
Hej Bengt
RaderaTack för din kommentar. Jag tror många liksom du menar att Guds nåd ska vara fri (gratis, en gåva). Men som vi kan se i den bibeltolkning som bibelsällskapet presenterar kan begreppet förstås på olika sätt.
En viktig skillnad mot den huvudsakliga handeln med avlatsbreven är att det i detta fall handlar om att köpa någon annan välsignelse. Detta skulle kunna tolkas som i linje med tolkningen av välsignelsen som ett flöde från den starkare till den svagare, antar jag.
Med vänlig hälsning,
Simon