Simhallen i
Emmaboda kommer att börja sälja så kallade burkinis. Detta efter att
kommunfullmäktige har beslutat att det inte blir några speciella tider i
simhallen enbart för kvinnor, ngt som efterfrågats i kommunen. I en artikel i Barometern, beskrivs burkini som en
”burka-baddräkt”, vilket för många kanske inte heller säger speciellt mycket. Begreppet burqini etablerades av det australiensiska
företaget Ahiida som specialiserat sig på sportkläder för kvinnor som önskar
klä sig i enlighet med islamiska klädregler. Enligt en artikel i TIME används
Ahiidas baddräkter inte bara av muslimska kvinnor utan även av ”konservativa
kristna, cancerpatienter, brännskadeoffer och äldre medborgare”.
Den som är
intresserad av muslimskt baddräktsmode och burkinis kan läsa mer om detta i två artiklar som
jag skrev för några år sedan. Den ena är på engelska och finns med bilder i
nättidningen CyberOrient. Den andra är skriven på svenska och återfinns (utan
bilder) i boken Hermeneutik, didaktik och teologi - en vänbok till Björn Skogar (finns att läsa i fulltext)
Jenny Berglund, docent
Religionsvetenskap,
Södertörns högskola
Tack för ett intressant inlägg Jenny.
SvaraRaderaTror du att detta kommer att "hjälpa", i betydelsen att kvinnor som vill simma separat nu kommer att simma tillsammans med män fast då i burqini? Eller ska man kanske se detta som ett sätt från kommunens sida att visa att "man gör något" även om det kanske är verkningslöst?
Mvh
Simon Sorgenfrei
Några kommer säkert att precis som på Amman Waves (se artiklarna)välja att med bikini, awrah lätt, awrah plus, burqini tight eller burqini modest att bada med män. För andra, som av olika anledningar inte vill bada med män, kommer detta att vara verkningslöst.
RaderaMVH Jenny
Jag bor i Emmaboda och kan rapportera att jag (som iofs inte uppehåller mig på heltid i simhallen) ännu inte sett - eller hört om - någon anv'ändning av dessa badplagg än. Jag följer det hela med stort intresse,
SvaraRaderaDet jag också filurar på är hur många burkinis jag kommer att få se när jag besöker Saudiarabien om några veckor. ;-)
Jag hörde från en religiös muslimsk kvinna som bar slöja att hon var väldigt glad att det blivit tillåtet att ha burqini på hennes lokala badhus. (Det har varit diskussion om det och förut har det varit förbjudet.) Hon tycker om att simträna och är därför på badhuset ofta. Förut badade hon bara i havet på sommaren. Men jag har hört att de flesta slöjbärande kvinnor tycker att det skulle kännas för pinsamt att gå på badhus med burqini, eftersom det sticker ut betydligt mer att vara påklädd såpass mycket när alla andra är nästan helt avklädda än vad en huvudsjal i vardagsklädseln gör. Så det är inte direkt som SD påstår att muslimska kvinnor vill ha uppmärksamhet för att vara annorlunda och kommer med burqini till badhusen i stora skaror därför.
SvaraRadera