tag:blogger.com,1999:blog-7810434508256560761.post644371939892674739..comments2024-03-28T18:01:31.431+01:00Comments on Religionsvetenskapliga kommentarer: Buddhism i svensk SommarRVKhttp://www.blogger.com/profile/01483179853920078621noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-7810434508256560761.post-87252929935708331532012-07-22T09:07:46.179+02:002012-07-22T09:07:46.179+02:00Här kommer så ett inlägg om terapeutiska tolkninga...Här kommer så ett inlägg om terapeutiska tolkningar av mindfulness: http://religionsvetenskapligakommentarer.blogspot.se/2012/07/mindfulness-i-terapeutisk-tappning.html<br /><br />Med vänlig hälsning<br />KatarinaRVKhttps://www.blogger.com/profile/01483179853920078621noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7810434508256560761.post-8129643651788990302012-07-20T09:15:24.954+02:002012-07-20T09:15:24.954+02:00Hej Göran,
Tack för påpekandet. För att kort samm...Hej Göran,<br /><br />Tack för påpekandet. För att kort sammanfatta: Jenny Jägerfeld vänder sig mot att mindfulness förs fram som ett universalmedel, och att människor utan kvalificerad utbildning menar sig ha kompetens att lära ut detta för att behandla psykologiska problem. Hon menar också att ett av ledorden bland mindfulness-förespråkarna, acceptans, inte alls är att eftersträva i vissa situationer. En del faser i livet kräver värderande ställningstaganden för att man som människa ska kunna må bra på lång sikt (som att bryta upp från ett destruktivt förhållande, istället för att "acceptera" situationen).<br /><br />Jägerfelds hållning ligger i linje med hur Anne-Christine Hornborg diskuterar baksidorna av lekmannaterapier och coaching (se separat inlägg). Jag återkommer säkerligen till den kritiska diskussionen om mindfulness framöver. Tills dess kan jag hänvisa till min bok Insikt och närvaro - akademiska kontemplationer kring buddhism, meditation och mindfulness (Makadam förlag, 2011), där jag ingående diskuterar nutida mindfulness och för en kritisk diskussion bland annat om acceptans.<br /><br />Med vänliga hälsningar<br />KatarinaRVKhttps://www.blogger.com/profile/01483179853920078621noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7810434508256560761.post-87261140010440283422012-07-20T08:57:21.343+02:002012-07-20T08:57:21.343+02:00Hej Xenolith,
Tack för din kommentar. Samma fråga...Hej Xenolith,<br /><br />Tack för din kommentar. Samma fråga ställdes när jag skrev det förra inlägget om Buddhismens positiva aura bekräftad i SOM-rapport. Om du läser kommentarerna där hoppas jag du får ett tillräckligt nyanserat svar på din fråga. http://religionsvetenskapligakommentarer.blogspot.se/2012/07/buddhismens-positiva-aura-bekraftad-i.html<br /><br />Med vänliga hälsningar,<br />KatarinaRVKhttps://www.blogger.com/profile/01483179853920078621noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7810434508256560761.post-81086262573735447322012-07-19T16:47:57.680+02:002012-07-19T16:47:57.680+02:00Tack Katarina för bra inlägg - lyssnade på Björn L...Tack Katarina för bra inlägg - lyssnade på Björn Lindeblads sommarprogram - fascinerande livshistoria! Tråkigt med sjukdomen han fick.<br />En annan fråga - var på en föreläsning av Mattias Gardell och sade sig ha statestik som visade att buddism är den mest våldsamma religionen(med Japanska domedagssekten som värsta exempel) - stämmer detta? Finns det vetenskapligt stöd för detta? I så fall torde svenskarnas positiva bild vara mkt långt från verkligheten.Xenolithhttps://www.blogger.com/profile/09459642406365243974noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7810434508256560761.post-84942730791845828662012-07-19T00:14:22.007+02:002012-07-19T00:14:22.007+02:00Hej Katarina
Tack för din text! Blir dock nyfike...Hej Katarina <br /><br />Tack för din text! Blir dock nyfiken när du skriver att det har rest "flera viktiga kritiska invändningar mot mindfulness" - vilka är dessa? Kan du inte också skriva en text om dessa invändningar? <br /><br />/GöranAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/13420809904885042504noreply@blogger.com