Kanske
är det på grund av att vi skrivit om frågan flera gånger tidigare, bland annat här
och här,
som ingen av bloggens skribenter kommenterat den pågående debatten om
luciafirandet, skolan och kyrkan. Som vi skrivit tidigare kan skolverkets direktiv framstå som naivt i sin tolkning av lagskriften:
I skollagens första kapitel står att ”Utbildningen vid en skolenhet eller förskoleenhet med offentlig huvudman ska vara icke-konfessionell”. Vi kan inte komma fram till någon annan slutsats än att bön, välsignelse, trosbekännelse, predikan och annan religiös utövning måste betraktas som konfessionella inslag. Samtidigt säger vi att det är möjligt att samlas i kyrkan, att prästen kan medverka och att man kan sjunga någon enstaka psalm som starkt förknippas med traditionen.
Man
får ha skolavslutning i kyrkan, fira advent och hålla luciatåg – så länge det
inte försiggår något religiöst, ungefär.
I
gårdagens Debatt
på Svt kunde man höra kyrkoherden Ann-Louise Trulsson – precis som jag och
många andra gjort tidigare – peka på juristernas blindhet inför luciafirandets
religiösa symbolik.
Men kanske kan man
vända på det?
Förknippar verkligen
skolbarnen, eller ens de flesta (protestantiska, post-protestantiska eller
icke-protestantiska) svenskar, lucia med åminnelsen av det katolska helgonet
Lucia? Läser de symbolerna – den vita skruden, det röda skärpet, ljuskronan –
på samma sätt som kyrkoherden? Vem är den där stalledrängen egentligen? Själv
hade jag inte en aning när jag gick i skolan. Fålar fem?
De flesta svenskar verkar förknippa religion med metafysisk tro, snarare än med fysiska ting. Med prästens ord, mer än med hens initiation, kläder eller med kyrkans arkitektur och symboler. Och religion är ju inget i sig. utan vad människor gör det till. Kanske är kyrkan mindre kristen om, som Christer Sturmark brukar kräva, prästen tar ledigt? Kanske är Staffan var en stalledräng mindre religiös än Herren av himlen är kommen till jorden.
Frågan är bara vem som ska värdera graden av religion i olika praktiker, ritualer, artefakter och uttryck. Skolverkets jurister, sveriges rektorer eller skolbarnen och deras föräldrar?
De flesta svenskar verkar förknippa religion med metafysisk tro, snarare än med fysiska ting. Med prästens ord, mer än med hens initiation, kläder eller med kyrkans arkitektur och symboler. Och religion är ju inget i sig. utan vad människor gör det till. Kanske är kyrkan mindre kristen om, som Christer Sturmark brukar kräva, prästen tar ledigt? Kanske är Staffan var en stalledräng mindre religiös än Herren av himlen är kommen till jorden.
Frågan är bara vem som ska värdera graden av religion i olika praktiker, ritualer, artefakter och uttryck. Skolverkets jurister, sveriges rektorer eller skolbarnen och deras föräldrar?
Med i Svt-studion fanns
också en förälder med starkt negativa föreställningar om religion. Hon ville absolut
inte att hennes barn skulle behöva delta i några religiösa ceremonier, vare sig
de förstod symboliken eller inte. Uppenbarligen hade hon, precis som Ann-Louise Trulsson, svårt att läsa bort kyrkans, Lucias och Staffans kristna dimensioner.
Den hetsiga debatten är
i sig ett uttryck för frågans komplexitet. Vem bestämmer vad som är religion
för vem?
Simon Sorgenfrei
Doktorand i
religionsvetenskap, Göteborgs universitet