Jag fick en
fråga den 9 januari om ett par SD-politikers ordande om våldtäkt och islam. Jag
skrev då ett relativt långt svar (här litet bearbetat) som jag delger läsarna
av denna blogg. Journalisten Maria Gisselquist bad mig kommentera följande
uttalanden:
”Islam i
enlighet med bokstavstrogen tolkning accepterar våldtäkt”
”Det finns
belägg för det Hess skriver, att våldtäkt är djupt rotad i islamisk kultur, i
de heliga skrifterna”
Påståendena
innehåller flera medvetna eller omedvetna oklarheter som gör att de inte går
att svara kort på. Vad avses mer exakt med våldtäkt här? Vad menas med
bokstavstrogen? Vad är islamisk kultur?
Jag ska
diskutera detta nedan men först tror jag det är viktigt att klargöra en
sak. Varför är dessa politiker inte intresserad vad muslimer i nutid, i
Sverige har att säga om dessa frågor? Om man vill veta något om hur kristendom
förstås i dagens Sverige rekommenderar jag att man kontaktar en präst eller en
troende eller en religionsvetare och om man vill veta något om hur islam
förstås kan man lämpligen tala med en rättslärd, en imam eller en troende
muslim eller kanske en islamolog. Att bara anta att man kan slå upp en
påfallande gammal helig skrift och läsa i den och tro sig veta hur en religion
är idag är naivt. Det fungerar inte med islam, inte med kristendom, eller med
någon annan religion heller. Det är till och med svårt att avgöra hur man
uppfattade det som står på den tid som en skrift författades. Det blir dessutom
många gånger synnerligen svårt om man dessutom läser översättningar utan att ta
stöd i hur lärde har förklarat olika textpassager.
Skälet till
att den här diskussionen förs är förhållandevis enkelt. Det är juridiskt
tillåtet att kritisera och diskutera religioner i Sverige (vilket nog de flesta
håller med om är bra, det är också tillåtet att bemöta kritiken för övrigt).
Men det är inte tillåtet enligt lagen att hetsa mot folkgrupper. Sedan en tid
tillbaka inkluderar det religiösa grupper. Alltså gör populistiska partier så
här. Man hittar något som samhället i gemen ogillar (t.ex. våldtäkter), sedan
hävdar man att islam tillåter eller påbjuder detta. Implicit säger man då det
som man skulle ha mer problem med att säga: dvs. de som tror på islam har
värderingar som inte passar i Sverige och borde inte vara här. Vi kan kalla det
rasismens politiska ekonomi. Det kostar för mycket att vara direkt i sin ovilja
mot muslimer så man väljer att vara indirekt och kommer på så sätt undan
juridiska processer. Det praktiseras inte bara i Sverige utan i ganska många av
Europas länder. För tillfället är det en viktig kugge i populistiska partiers
retorik. Diskussionen om våldtäkt och islam är bra presenterad av
islamfientliga sidan wikiislam (http://wikiislam.net/wiki/Rape_in_Islam). Det är den andra träffen man får om
man googlar ”rape in Islam” så sidan är knappast en hemlighet. Att
SD-politikerna inte ens bemöda sig om att komma ihåg att man kan anföra vers
4:24 om man vill hävda att islam tillåter våldtäkt är påfallande slappt. Men, det
handlar ju inte om en seriös diskussion om islam utan om att försöka
misstänkliggöra människor som ser sig som muslimer. Mitt förslag till
journalister är att de/ni frågar SD-politikerna om Bibelns ganska flitiga
referenser till våldtäkt och om även judendom och kristendom har ska
sammankopplas till våldtäkt och vad detta har för betydelse för SD:s politik.
Flytta diskussionen till detta och se vad som sker. Men åter till dessa
påståendes formuleringar och till en diskussion om islam och våldtäkt.
Om våldtäkt
implicerar överfall, alltså våldtäkt med betoning på våld, finns inget stöd för
våldtäkt i islamiska källor som Koranen eller hadithsamlingarna eller i sharia
eller fiqh (islamisk jurisprudens). Om man med våldtäkt menar en patriarkal
sexuell ordning där mannens sexuella önskemål överordnas kvinnas lust
förekommer våldtäkt som sanktionerat i klassisk islamisk teologi, vilket det även
gör i Bibeln särskilt i GT (där även våldsamma våldtäkter omskrivs gjorda av
rättfärdiga) och historiskt i kristen teologi (t.ex. inom äktenskapet). I
relation till svensk lagstiftning där individen förutsätts vara den som
bestämmer över sin kropp och där fenomen som våldtäkt inom äktenskapet erkänts
som fenomen och kriminaliserats sedan 1965 i Sverige och numera är ett
specificerat brott i mer än 100 länder finns stora problem med abrahamitiska
religioners traditionella sexuella ordningar. Jag ska nedan i detalj redovisa
vad de centrala problemen finns vad gäller islam.
Men först: De
som påstår det som påstås ovan om ”islamisk kultur” glömmer snabbt bort att
just som kristen teologi ändrar sig islamisk teologi över tid. Även dessa
frågor har diskuterats inom islamisk teologi. Ett intressant sentida exempel är
Kecia Alis bok Sexual Ethics in Islam:
Feminist
Reflections on Qur'an, Hadith And Jurisprudence (2006). Som troende
muslim skriver Ali infrån traditionen och diskutera om modern islamiskt grundad
etik ställt mot den sharia som utvecklades under islams första fyra
århundraden. Hon är inte ensam om sina resonemang. Man kan tala om en trend
inom liberalteologisk islam att betona övergripande islamiska etiska principer
på bekostnad av tidigare lärdes fixering vid konkreta regler. Givetvis finns
det fortfarande många som håller fast vid att islam ska uttrycka konkreta
regler vid varje situation.
En annan
aspekt som kan vara relevant men som jag inte ska gå in så mycket på är att
man, om man ser islam som en helhet, även bör kontrastera patriarkala sexuella
ordningar med den sexuella etik som står att finna i både Koranord och hadither
och hos teologer som al-ghazali (d.1111) som talar om vikten av ömhet,
uppmärksamhet, att väcka partnerns lust försiktigt med ord och smek osv. och
som ogenerat talar om kvinnors rätt till njutning och orgasm vilket skapar en kontrast
till tankar om män som mot sina sexualpartners vilja har sex med dem.
Nå vad är det
då i islam som kan kopplas med våldtäkt? De Koranverser som har diskuterat i
samband med anklagelser om sanktionerad våldtäkt, t.ex. 4:24 av Koranen som
innehåller den återkommande formuleringen ”ma malakat aymanukum”, det som din
högra hand besitter, anses i islamisk teologi handla om slavinnor och
krigsfångar. Kanske bör tilläggas att muslimska kvinnor inte kan hamna i
positionen som slavinnor eller krigsfångar (som i princip görs till slavinnor)
vilket gör att det som någon SD-politiker nyanserade sig med att det gäller
icke-muslimska kvinnor stämmer. Men även i dessa fall är sexualiteten reglerad
och teologin sanktionerar inte ohämmad våldtäkt t.ex. på slagfältet. Istället
bör kvinnor som tas till fånga lämnas i fred tills deras så kallade vänteperiod
är över, dvs. de bör att fått mens så man kan konstatera att de inte är
gravida. När islam accepterade slaveriet så ansågs det vara den manliga
slavägarens rätt att ha sex med ogifta kvinnliga icke-muslimska slavar vilket
var allmän praxis vid tiden. Det är denna av islam sanktionerade sexuella
handling som beskrivs som våldtäkt (vilket det ju är enligt nutida svensk lag).
Det finns många problem med denna diskussion, ett av dem är att just att man
använder en nutida lagstiftning i Sverige och jämför det med accepterat bruk
vid en annan tid. Och sedan hävdar att så är islam. Men sedan länge tar
muslimer avstånd från slaveriet (med stöd av etiska principer även de tagna ur
Koranen och haditherna om att slavar bör behandlas väl och helst friges). Det
finns en del påfallande marginaliserade extrema muslimska sheikher som de facto
fortfarande tycker att eftersom Koranen ger uttryck för att slaveriet är
tillåtet kan man inte förbjuda det och som talar om muslimska soldaters rätt
att ha sex med krigsfångar. Dessa är dock inte tongivande för samtida islam och
påfallande irrelevanta för hur svensk islam levs och lärs ut vad jag känner
till.
Bokstavstrogen,
vad innebär egentligen det? Det finns ingen självklar tolkning av många
passager i heliga skrifter. Många verser tolkas på radikalt olika vis eller får
sin vanligaste tolkning bestämd i teologiska utläggningar hundratals år efter
det att den heliga skriften har nedtecknats. Men jag förmodar att det som avses
var någon som försöker följa islams regler, dessa är dock ofantligt många och
olika formulerade av olika teologer. Så även om vi kanske kan tänka oss vad en
bokstavstrogen tolkning skulle innebära i attityd, vet vi inte hur den skulle
se ut i praktiken – det finns den en alldeles för stor islamisk mångfald för.
Islamisk
kultur, vad ska man säga? Finns det en kristen kultur delad av de 2 miljarder katoliker,
protestanter, ortodoxa, evangelikala, kopter osv. över jorden? Nej. Finns det
en islamisk kultur delad av sunniter, tolvshia, ibaditer, ahmadiyyamuslimer,
alevimuslimer, ismailiter osv. från alla typer av samhällen över hela jorden.
Nej. Det är att missbruka ordet kultur, både så som ordet spontant förstås i
allmänt ordbruk och så som det förstås mer specifikt till exempel inom
samhällsvetenskap.
Att hävda att ”våldtäkt
är djupt rotad i islamisk kultur, i de heliga skrifterna” är intellektuellt
genant i förhållande till vad vi vet om kultur från antropologisk, etnologisk
forskning och vad vi vet om tolkning från t.ex. litteraturvetenskap och
religionsvetenskap.
Däremot går det
att hävda att det finns ett tydligt problem med att islam länge har tolkats
utifrån tankar som ger manlig sexuell lust ett företräde på bekostnad av
kvinnlig lust och kvinnors kroppar, detta på ett sett som utifrån svensk
samtida lagstiftning inte accepteras och som faller under lagen om våldtäkt i
brottsbalken 6 kapitlet 1 paragrafen, där bland annat tilltvingat sex från
någon som befinner sig i hjälplöst tillstånd ingår. Att vara slav tas inte
hänsyn till i detta sammanhang. Men jag ger mig som lekman in och anar mig till
att detta kan jämställas med hjälplöst tillstånd. Sån tur var är detta inte
aktuellt då slaveriet inte accepteras av den förkrossande majoriteten av islams
lärde.
Jonas Otterbeck, Professor i islamologi, Lunds universitet