Aase Berg framställer i tisdagens DN, med hänvisning till Sigmund Freud, religion som ”i bästa
fall en neuros, i värsta fall en psykos”. Mycket tyder på att hon har fel. Med
all respekt för Freud, men forskningsfronten har flyttats fram lite
sedan hans tid. Inom fältet kognitionsvetenskaplig religionsforskning menar man
idag att religiösa fenomen av olika slag förklaras bäst som naturliga,
evolutionärt betingade biprodukter av hur mänskligt intuitivt vardagstänkande
och känsloliv fungerar.
Vi människor söker tvångsmässigt efter mönster och orsaker
till det vi upplever runt omkring oss. I detta sökande har vi ofta en
benägenhet (note bene: inte ett
behov) att tillskriva olika osynliga storheter – gudar, döda förfäder, ödet,
turen, kapitalet, islam, den judiska världskonspirationen – agens i sig orsakad
av vad kognitionsvetaren Peter Gärdenfors kallar en ”inre värld” av önskningar,
viljor och strategier. Aase Berg uppvisar själv denna benägenhet när hon skriver
hur ”Detet måste överlistas” som om denna del av den freudianska mytologiska
treenigheten – tillsammans med Jaget och Överjaget – hade en egen vilja och plan. Ärkeateisten Richard Dawkins gör det
när han beskriver gener som ”själviska”. Jag gör det när jag nu lyssnar till
hur Malte med liv och lust städar mitt arbetsrum.
Jonas Svensson
Docent i islamologi vid Linnéuniversitetet och författare till
den nyutkomna boken Människans Muhammed (2015), om kognitionsvetenskaplig
religionsforskning och dess relevans för islamologi.