tag:blogger.com,1999:blog-7810434508256560761.post9079705517983665510..comments2024-03-28T18:01:31.431+01:00Comments on Religionsvetenskapliga kommentarer: Lost in translation – bönens försvinnandeRVKhttp://www.blogger.com/profile/01483179853920078621noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7810434508256560761.post-47572545696370624832012-08-17T10:28:29.768+02:002012-08-17T10:28:29.768+02:00Tack Jimmy. Du har troligtvis helt rätt i att förs...Tack Jimmy. Du har troligtvis helt rätt i att försöket att "fånga den andres religiositet förutsätter en västerländsk begreppsapparat som antar att religiositet utgör någon typ av universell erfarenhet, egenskap, upplevelse". Samtidigt, som författare till populärhistoria har man en relativt begränsad palett att jobba med. Det är inte så mycket en ursäkt som en förstärkning av det du säger, men med tillägget "vad har man för val när man står inför att beskriva någons erfarenhet". För mig är det viktigt att inte glömma just att man gör våld på den andres världssyn i varje ansats till att vara beskrivande. Men jag konfronteras även med känslan att jag har en medvetenhet som jag har svårt att agera på inom ramen för det jag förväntas göra. Jag ska definitivt kolla upp boken du beskriver. Ska bli spännande att se om Fitzgerald för fram några alternativa tankeverktyg bortom "religiöst/sekulärt" som går bortom de som ofta används "kultur" etc. <br /><br />Mvh DanRVKhttps://www.blogger.com/profile/01483179853920078621noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7810434508256560761.post-17905409004015872602012-08-16T14:01:50.100+02:002012-08-16T14:01:50.100+02:00Intressant! Vad händer när man tar koncept och kat...Intressant! Vad händer när man tar koncept och kategorier inbäddade och flitigt användna i en kulturell/social värld och applicerar dem på en annan? <br /><br />För att tänja resonemanget i artikeln en bit längre så skulle jag vilja ifrågasätta även anspråket på att "fånga den andres religiositet". Även detta förutsätter en västerländsk begreppsapparat som antar att religiositet utgör någon typ av universell erfarenhet, egenskap, upplevelse, etc. <br /><br />Måste i det här sammanhanget ta tillfället i akt och tipsa om Timothy Fitzgeralds senaste bok "Japanese Religion: A Critical Anthropology" (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0826499406) som verkar mycket spännande (vet dock inte om den är utkommen ännu, verkar ha blivit försenad). I vilket fall så syftar boken till att ge en bild av riter, tempel, helgedomar och andra kulturfenomen utan att anta någon essentiell uppdelning mellan religiöst och sekulärt - en uppdelning Fitzgerald menar är missvisande i den japanska kontexten (som i så många andra icke-västerländska kontexter, kan man tillägga). <br /><br /><br /><br />Jimmyhttps://www.blogger.com/profile/09571581962925919835noreply@blogger.com