Förra
veckans sändning av Uppdrag granskning (16/5 2012) visar på allvarliga och beklämmande problem och konflikter mellan
å ena sidan muslimska ledare och det omgivande samhällets värderingar och
rådande lagstiftning. Utan att förminska de problem som reportaget belyser är
det dock viktigt att betona att andra religiösa samfund också har
sammankopplats med motsvarande eller liknande problem (ett faktum som bland
annat just Uppdrag granskning har påvisat tidigare). Katolska kyrkan och
Jehovas Vittnen är exempel på två samfund som har hamnat i konflikt med den
svenska lagen. Reportaget om missförhållanden i moskéer är därför en viktig
påminnelse om att alla religioner kan tolkas och praktiseras på ett sådant sätt
att de strider mot rådande lagstiftning och enskilda individers bästa. På samma
sätt kan givetvis religioner tolkas så att utövarna inte hamnar i konflikt med
vare sig det omgivande samhället eller det juridiska systemet – ett faktum som
förmodligen gäller för den stora majoriteten av troende människor i Sverige
oberoende av religionstillhörighet.
Tyvärr
har de flesta muslimska reaktioner som framkommit präglats av negativa
reaktioner på Uppdrag gransknings journalistiska metoder. Denna reaktion är
kanske förstålig ur ett psykologiskt perspektiv, men att förneka rådande
missförhållande och skylla ifrån sig löser knappast de problem som reportaget
visade på och det är inte en fråga om, utan i vilken omfattning, reportaget och
reaktionerna kommer att användas för att öka redan befintliga negativa
uppfattningar om islam och muslimer. Samtidigt är det viktigt att betona att
det också finns muslimska skribenter som öppnar för självkritik och behov av
förändringar – Max Abd al-Salam Dahlstrands självkritiska
brev och Suad Mohamads åsikter
är i sammanhanget två viktiga exempel. Tyvärr har dessa röster inte varit
framträdande i media de senaste dagarna och istället har den ena missförstådda
eller felciterade ledaren framträtt efter den andra. För den kritiske
mediekonsumenten är dessa ”det är bara ett uttryck för islamofobi”-reaktioner
knappast varit förklarade och det är troligt att dessa snarare förstärker
bilden av att de muslimska organisationerna har problem.
I
samband med de diskussioner som reportaget väckt har också frågan om en svensk
imamutbildning vaknat till liv igen. Det är inte svårt att förstå att ämnet får
ny relevans, men av flera skäl är det tveksamt om en sådan utbildning är
lösningen på problemen. För det första skall staten vara konfessionsneutral och
ur detta perspektiv är det olämpligt att staten startar en specifik utbildning
för imamer. Utbildningsdepartementets utredning från 2009 (SOU 2009:52)
visar för det andra att det befintliga utbildningsutbudet redan kan tillgodose
de behov som imamer eventuellt kan ha förutom teologisk kompetens, nämligen
kunskaper i svenska språket, samhällskunskap, ledarskap, etcetera. Huruvida
dessa möjligheter utnyttjas av religiösa ledare är en öppen fråga. Det är också
viktigt att betona att så gott som samtliga europeiska initiativ att starta en
utbildning för imamer har misslyckats. Dessa utbildningar har alla haft svårt
att möta och förena akademiska, samhälleliga och inom-islamiska krav.
De
problem som finns bland de muslimska organisationerna som var föremål för
Uppdrag granskning är kanske inte heller unika för muslimska grupper. Ur detta
perspektiv vore det förmodligen mer kraftfullt att erbjuda en likvärdig
utbildning för samtliga religiösa ledare som skall vara verksamma i Sverige. En
sådan utbildning finns till exempel redan i Norge via det norska
arbetsdepartementet. Vilken väg som Sverige skall gå är dock oklart och endast
framtiden kan visa på hur staten väljer att förhålla sig till religiösa ledare
och religiösa organisationer som bryter mot rådande lagstiftning.
Avslutningsvis
är det viktigt att betänka att Sverige skall ge utrymme för religion – det vill
säga för den som frivilligt väljer att praktisera en religion på ett sådant sätt
att vare sig tron eller praktiken bryter mot lagen. Samtidigt skall det också
finnas utrymme för en kritisk granskning och diskussion om religion i
samhället. Ett utmärkande drag för en demokrati är att media bevakar alla
samhällsgrupper och makthavare på ett likvärdigt sätt. Därför bör muslimer
betänka Max Dahlstrands brev som betonar att muslimer inte var lika snabba med
att fördöma Uppdrag gransknings kritiska bevakning av Sverigedemokrater eller
främlingsfientlighet som ett uttryck för ”dålig” journalistik. Är man positiv
till en kritisk bevakning av ens ”motståndare” måste man även tåla att själv bli
granskad.
Göran
Larsson, professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Tack Göran!
SvaraRaderaHasan Wikström