Religionsvetenskapligt intressanta publikationer
Här på
bloggen kommer vi i fortsättningen också att presentera nya
religionsvetenskapligt intressanta publikationer. Som första inlägg i denna
genre vill jag presentera e-publikationen Islam(Instruction) In State-Funded Schools, en antologi redigerad av Gracienne
Lauwers, Jan De Groof & Paul De Hert.
Att som
i Sverige undervisa om olika religioner inom ramen för ett icke-konfessionell
religionskunskapsämne är något mycket ovanligt. I många länder väljer istället
föräldrar religionsundervisning för sina barn utifrån den religiösa tradition
de själva tillhör, så är fallet i t ex Finland och Tyskland. Publikationen är
en komparativ analys av hur islam undervisas inom ramen för statligt
finansierade skolor i olika delar av Europa. Den pekar också mot den intensiva
diskussion som just nu pågår i flera länder om hur lärare till de religiösa
minoriteternas undervisning ska utbildas. I Finland finns sedan länge
lärarutbildning för de som undervisar protestantisk respektive ortodox
kristendom medan de religiösa minoriteternas lärare ofta saknar högskoleutbildning.
I Tyskland har på liknande sätt de protestantiska respektive katolska lärarna
högskoleexamen medan islamlärarutbildning är något helt nytt. I Sverige undervisas islam konfessionellt som profil-ämne inom ramen för statligt (kommunalt) finansierad obligatorisk utbildning på muslimska friskolor. Liksom vissa andra profilämnen (fotboll, serieteckning mm) finns ingen specifik lärarutbildning, något som för både kommunala och fristående skolor kan bli ett problem när de förväntas redovisa hur stor andel av lärarlaget som har adekvat examen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar