Nedan skriver
Göran Larsson om Kenneth Gysings bok Ett
år av magiskt löpande och författarens koppling mellan löpning och
religion. I vintras läste jag idéhistorikern Sverker Sörlins bok Kroppens geni, som på ett personligt
sätt behandlar längdskidåkning. Även Sörlin tar till vokabulär från religionens
värld för att beskriva den smärtfulla njutning träningen kan ge honom och
liknar skidåkningen vid en form av lidandemystik. En annan, äldre bok som
kopplar fysisk ansträngning till religion och meditativa tillstånd är Sven
Lindqvists Bänkpress.
Det är intressant hur
dessa författare lånar ett religiöst språkbruk för att beskriva profana
upplevelser. Jag tror det kan ha flera förklaringar. Dels är det huvudsakligen
inom den religiösa litteraturen, och främst inom mystik diktning, vi har
litterära rapporter om känslotillstånd och upplevelser som uppfattats som
översinnliga och transcendenta. Detta gör det tacksamt att lyfta ut bilder och
troper ur den religiösa, mystika litteraturen och använda dem för att beskriva
starka och paradoxala känslotillstånd som kan följa även på profan verksamhet som styrketräning eller slutspelshockey.
En annan förklaring kan
vara att religion, i dagligt tal, inte behöver ha med det metafysiska eller översinnliga
att göra. Det fungerar istället som ett förstärkande ord. Att säga att löpning,
eller fotboll, är religion är att
säga att man tycker löpning, eller fotboll, är väldigt viktigt. I ett inlägg om just fotboll
som religion har jag skrivit om detta i relation till teologen Paul
Tillichs definition av religion som ”the ultimate concern”.
Men, är detta en manlig
genre? Är det bara män som får dessa starka upplevelser av att praktisera eller
uppleva idrott? Har någon tips på böcker av kvinnliga idrottsutövare eller fans
som på likande sätt beskriver sina upplevelser?
Simon Sorgenfrei,
doktorand i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar