I
Expressens webbteveprogram Bar &
Politik berättar Stefan Attefall (KD), civil- och
bostadsminister att han är positiv till att moskén i Fittja skall få lov att ha
böneutrop som kallar de troende till bön på fredagarna. Enligt Attefall måste
vi tillåta ett samhälle där flera olika religiösa uttryck kan existera sida vid
sida. Ministern är dock noga med att påpeka att han inte vill ha det som i
Beirut med fem böneutrop om dagen. Muslimerna måste enligt ministern vara
praktiska och acceptera att tillståndet endast gäller fredagar och inte fem
gånger om dagen. Genom sin argumentation går han emot sin partikamrat Stefan
Dayne (KD) som motsatte sig muslimernas önskemål om böneutrop som vi har
skrivit om i tidigare inlägg här på
bloggen.
Attefall
är dock inte den enda röst som vill tillmötesgå muslimernas önskemål i Fittja.
Även humanisternas ordförande Christer Sturmark är positiv och ser frågan om
böneutrop som något oproblematiskt. På humanistbloggen
kan vi läsa:
"För Humanisterna står yttrandefrihet och
livsåskådningsfrihet alltid i centrum, och det finns inga allmänna skäl att ha
särskilda bestämmelser för yttranden från en minaret eller andra installationer
inom en församling. För Humanisterna är det självklart att alla livsåskådningar
ska likabehandlas och vår vision är ett samhälle där alla övertygelser,
religiösa som sekulära, kan leva sida vid sida i ömsesidig respekt."
Ur
Sturmarks perspektiv är frågan om likabehandling överordnad och hans perspektiv
är det egentligen ingen skillnad mellan böneutrop eller klockringning. Samtidigt
vittnar kommentarer på Humanistbloggen att det finns andra religionskritiska
röster och alla är inte överens med Sturmark när det gäller böneutrop.
Samtidigt
som Sturmark är positiv och KD är splittrat i frågan har en grupp SD politiker
med Richard Jomshof i spetsen lämnat in en motion om att böneutrop från
religiösa byggnader skall förbjudas. Enligt motionen som återfinns i sin helhet
på Avpixlat
är det fel att likställa klockringning med böneutrop. För det första är "de kristna
klockringningarna en del av vårt kulturella och historiska arv" och för det andra så innehåller
böneutropet ett religiöst budskap vilket inte gäller för klockringning som är
en "oartikulerad ljudsignal"
enligt motionen. Vad som avses med pluralformen "de kristna
klockringningarna" är oklart. Avses samtliga kristna kyrkor som
praktiserar klockringningar? Om så är fallet är det en historisk felaktighet -
efter Uppsalamöte 1593 som till exempel har framhållits av SD:s Kyrkopolitiska
parti (Fädernas kyrka) är
det tydligt att den svenska staten under lång tid har förtryckt alla kristna
kyrkor som inte var i linje med Svenska kyrkans teologi. Det var först mot
slutet av 1800-talet och religionsfrihetslagen från 1951 som samtliga kristna
kyrkor blev accepterade.
Men det är även budskapet som framförs
i böneutropet som är problematiskt enligt motionen eftersom "islam gång på gång visat
sig att inte vara förenligt med våra västerländska värderingar av exempelvis
demokrati och jämlikhet mellan könen."
Enligt SD är böneutrop inte en fråga som kan inkluderas i
religionsfriheten eftersom det offentliga rummet skall vara fritt från
religiösa symboler enligt motionen. Men om motionen skulle följas borde rimligtvis alla
former av religion i det offentliga rummet motarbetas - ett faktum som inte
endast bör gälla för böneutrop utan även kyrkor, kors och andra former av
symboler som kan tolkas som religiösa.
Istället för att peka på att
det är människor som tolkar och praktiserar sin religion tycks Jomshof se alla
muslimer som ett kollektiv som tänker och handlar på samma sätt just på grund av att
de är muslimer. Enligt denna argumentation ses islam som ett subjekt som kan
handla och agera - ett synsätt som religionsvetare är starkt skeptiska till.
Gång på gång har vi skrivit här på bloggen att det är människor som tolkar
religioner. Tolkningar kan se olika ut på olika platser och vid olika
tidpunkter och ur detta perspektiv är muslimer inte något undantag från någon
annan grupp av religiösa människor. Denna kritik av Jomshofs motion skall givetvis
inte läsas som att muslimer de facto inte kan tolkas sin religion på ett
odemokratiskt och patriarkalt sätt, men samtidigt väljer motionen att bortse
från det faktum att islam också kan tolkas på ett sådant sätt att tolkningen
stödjer demokrati och andra värderingar som uppfattas vara i linje med det
svenska samhället.
Göran Larsson, professor i
religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Klockringningar är inte alls så oartikulerade som somliga tror. På en del ställen rings det själaringning t ex på ett sådant sätt att man kan utläsa både kön och ålder på den avlidne.
SvaraRaderaMen känner man inte till det så blir det ju bara ringning.
(Och för oss som inte kan arabiska så blir det ju "bara ljud" det med. Även om vi kan ana ungefär vad som vill sägas. Men det kan ju folk göra med klockringning med.)
Jag hoppas verkligen att de ska få ropa när det är gudstjänstdags.
Hej
RaderaHåller helt med om vad du skriver - i senaste numret av Dagen finns också ett tydligt exempel på att klockringning kan vara något mycket mer än "bara" ljud. Skall försöka att skriva ett inlägg om detta också.
/Göran