onsdag 3 oktober 2012

Muslimskt mode skapar upprörda känslor


Den svenska designern och muslimen Iman Aldebe har tidigare fått ta emot dödshot för sitt modeskapande. Nu har hon valt att ställa upp i årets säsong av den svenska versionen av teveprogrammet Project Runnaway som sänds av TV3 enligt Aftonbladets rapportering.   

Efter att ha fått negativa reaktioner på sin klädsel i samband med jobbansökningar började Aldebe att utforma egna slöjor som var mer moderna och moderiktiga enligt hennes omdöme. På grund av sitt skapande av muslimska kläder fick Aldebe kritik av både troende muslimer som ansåg att hennes kläder var oislamiska och personer som var kritiska till muslimer. Aldebe reagerade med att skapa än mer vågade kläder - något som resulterade i ännu fler hot. Enligt Aftonbladets rapportering fick Aldebe ta emot fler än 600 dödshot efter att hon ombetts att designa en huvudduk för poliser. Den som vill få en bild av vilken typ av kläder Aldebe skapar rekommenderas att besöka hennes websida.

Aldebes design av en slöja/huvudduk för den framtida poliskåren är dock inte det enda religiösa plagg som rikspolisstyrelsen har beställt. Enligt SVT har polisen även beställt en kippa och en turban som skall kunna användas av polisen. Denna anpassning av uniformen för poliser har dock väckt starka reaktioner på bland annat bloggen Avpixlat som rapporterar att Sverigedemokraten Richard Jomshof kritiserar att poliser skall få bära synliga religiösa attribut som kippa, turban och huvudduk. På sin blogg skriver Jomshof:

"Jag menar, hur ska en medborgare kunna vara säker på att en polis som så tydligt tar ställning för islam och allt som denna antidemokratiska ideologi/religion står för, verkligen är neutral i sin tjänsteutövning? Hur ska den som flytt undan muslimskt förtryck någonsin kunna få förtroende för en polis som till sin uniform bär en symbol som symboliserar allt det man tvingats fly från? Hur ska en kvinna som tvingats lämna ett land som till exempel Iran, och som kan vittna om religiöst förtryck och tvånget att bära slöja, någonsin kunna lita på en sådan polis?"

Även Humanistbloggen innehåller kritiska synpunkter till förslaget att tillåta religiösa symboler som ett tillägg till polisens uniformer. 

Men istället för att se närmare på hur troende tolkar och förhåller sig till sin religion och hur denna tolkning förhåller sig till den svenska lagen och polisväsendets krav tycks Jomshof anse att en person som synligt visar att han eller hon är muslim eller troende automatiskt skulle vara olämplig som polis. Detta problem tycks dock endast uppstå om tron visas genom klädsel, men att bära ett kors i en kedja under uniformen tycks inte vara något problem. Men att ha en religiös övertygelse som strider mot lagen är givetvis helt omöjligt i en öppen demokrati och samtliga polisers lämplighet måste givetvis prövas oberoende av deras religiösa eller politiska övertygelse. Dessa krav bör rimligtvis gälla oberoende av tjänstemannens syn på religion och hur uniformen utformas och till sist är det tjänstemannens/kvinnans agerande som skall bedömas och inte dennes religionstillhörighet. Men huruvida allmänhetens förtroende för polisen påverkas av de ovan diskuterade tilläggen till uniformen återstår att se. 

Men om vi istället återvänder till diskussionen om islam och mode är det viktigt att betona att Aldebe inte är den enda muslimska kvinna som är intresserad av mode. I Mellanöstern, Turkiet och andra länder som domineras av islam och muslimska traditioner återfinns ett stort antal företag som just producerar moderiktiga kläder för muslimska kvinnor. För den som vill få en bild av olika varianter av slöjor kan till exempel titta närmare på Elin Berge och Edda Mangas bok Slöjor. Och för den som vill ha en inblick i hur unga muslimska kvinnor kan förhålla sig till mode bör läsa Rajaa Alsaneas skönlitterära bok Flickorna från Riyadh. Kanske denna bok bäst kan beskrivas som en chick lit-bok som mest liknar teveserien och filmerna Sex and the City. Oavsett det faktum att Saudiarabien styrs av tolkningar av islam som tydligt markerar skillnader mellan män och kvinnor är det uppenbart att kvinnorna i Alsaneas bok är mycket medvetna om hur de klär sig och vad som är det senaste modet i västvärlden. Ur detta perspektiv visar Alsanea på ett övertygande sätt att mode och konsumtion går att förena med en religiös övertygelse. Återigen tycks vi ha ett exempel på att konsumtion, religion och ekonomi förenas och nu återstår det bara att se hur Aldebe lyckas i teveprogrammet Project Runnaway.  

Göran Larsson, professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet

6 kommentarer:

  1. Göran,

    Nu gör du mig riktigt irriterad.

    Det är i och för sig bra att du lämnar en länk till Humanistbloggen, så att läsarna kan se att det du skriver inte stämmer överens med innehållet i min bloggpost. Egentligen hittar du bara på.

    Jag anser _inte_ att personer som öppet visar sin tro är olämpliga som poliser. Detta får du läsarna att tro med ditt inlägg.

    Jag är _inte_ att "det är olyckligt att individen själv skall få bestämma sin övertygelse när de bär uniform". Vilket är exakt vad du påstår, felaktigt.

    Det jag skriver är:
    "Ullenhag: - Slöjan säger inte att bäraren förkastar demokrati, man måste få definiera sin tro själv.

    Jag sympatiserar med Ullenhags replik, men tror inte han är beredd att ta konsekvenserna av den."

    Min kritik är riktad mot staten som väljer att godkänna vissa specifika religiösa symboler. Detta är en högst begränsad religionsfrihet, en där människor som definierar sin tro själva får olika respekt av staten beroende på om de ingår i en av staten godkänd religion eller inte.

    Jag anser att de religiösa som har AIK-halsdukar som en väsentlig del av sin tro också skall respekteras av staten. Men AIK-halsdukar kanske aldrig kan anses religiösa enligt någon religionsvetenskaplig definition av religion som jag inte känner till.

    Att klumpas i hop med Jomshof som "kritikerna" gör mig också uppriktigt ledsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulf

      Tack för din kommentar och tillrättavisning när det gäller min läsning av din text. Min referens till din text skall inte ses som att du har samma åsikt som Jomshof - jag ser viktiga skillnader mellan era sätt att argumentera.

      /Göran

      Radera
    2. Hej igen

      Nu har jag läst om din text och jag håller med om att jag läste dig slarvigt. Har ändrat i texten och lagt ut en ny version.

      /Göran

      Radera
  2. En uniform har en viss betydelse, det finns faktiskt en poäng med att bära en uniform. SJälva ordet ger en viss väglendning. Och den betydelsen som en uniform har är inte att visa upp någons tro eller hobby. Eller någon som "uttrycker sin personlighet"

    Svårare än så är det inte. Nu vet jag inte om det prövats men jag tror knappast någon skulle få anstälning som polis om han var taturerad eller piercad i ansiktet, eller få bära AIK-halsduk synligt för den delen.. Vad poliser har under uniformerna tror jag ingen har några åsikter om, så den kommentaren känns ganska meningslös.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Polisuniformsslöjan är såklart utformad för att smälta in i uniformen samt för att vara säker att bära. Allt annat vore idiotiskt och är också idiotiskt att utgå ifrån! Som om det skulle tillåtas att poliser gick omkring med fladdrande, uppseendeväckande slöjor? Det hade verkligen varit slappt. Jag har sett både den engelska och den svenska varianten och de ser mestadels ut som tighta balacavor i exakt samma färg som uniformen i övrigt. Inget särskilt symboliskt, inget som ens syns på längre håll! SJÄLVFALLET bärs de också UNDER uniformskragen och under polismössan. Denna extra tygbit till uniformen bärs förresten enbart av en enda svensk polis för närvarande, så det är lite tidigt att göra uttalanden om hur det fungerat här. Men i England verkar det inte ha varit några problem i alla fall, så det borde det inte vara här heller. Norges polisuniformsslöjor var desto större och otympligare när jag såg bilder på dem, men de kan ju också ha reviderats.

    SvaraRadera