Istället ska jag här
fokusera på fenomenet vardagsreligiositet, som tas upp i artikeln. I den
offentliga diskussionen är det här något som ofta försvinner, även om vissa
delar av vardagslivet också blir synliggjort, t.ex. genom klädsel, och liksom
”spiller över” till offentligt rum, vilket också visar att gränserna mellan
”privat” och ”offentligt” inte är hårddragna på något vis, och att vi borde
fundera mer kring dessa begrepp. I debatter om religion som förs i tidningar
och andra sociala media framställs ofta religion som något organiserat och
monolitiskt, där alla som tillhör en viss tradition klumpas ihop och föreställs
tycka och praktisera likadant. Även om detta självklart kan vara retoriska
grepp ligger det sannolikt också emellanåt oreflekterade synsätt på religion bakom
detta, liksom att det ”privata” och ”osynliga” nog kan upplevas som en
icke-nyhet.
Tankar om att
sekularisering och modernisering skulle orsaka religiösa traditioners
försvinnande är nu till stora delar lämnade bakom oss och
sekulariseringsteorier omvärderas och sysselsätter många religionsforskare. Religiösa
symboler och argument syns och hörs i offentligt rum och människor är
uppenbarligen ännu religiösa, trots att de lever i moderna samhällen, vilket
kräver nya sätt att tänka kring religion och religiositet idag. Mot denna
bakgrund kan det vara intressant att notera att vardagslivets religiositet, eller
levd religion som det också kallas, är något som många religionsforskare har fokuserat
mycket på under senare år och antalet religionsetnologiska eller religionsantropologiska
avhandlingar tycks öka. Forskare studerar hur och varför människor väljer
religion i moderna samhällen. Inte minst blir det synligt genom den popularitet
böcker som Meredith McGuires Lived Religion: Faith and Practicein Everyday Life
och
Nancy T. Ammermans antologi Everyday Religion: Observing ModernReligious Life röner. Det här perspektivet är också
framträdande i Eli Göndörs doktorsavhandling Muslimskakvinnor i Israel: religionens roll i vardagslivets förflyttningar
där han visar hur hans informanter använder religion som ett redskap för att
hantera sin omvärld och de olika miljöer de förflyttar sig emellan. I
avhandlingen framgår att ökad fokus på individers rörlighet och förflyttningar
i vardagslivet i en allt mer globaliserad värld, liksom hur individer förhåller
sig till religion, kan öka vår insikt i och förståelse för varför människor
väljer just en religiös identifikation för att hantera sin vardag. Levande
religion är inte heller alltid organiserad eller använd för att göra anspråk på
utrymme i offentligt rum. Men det är sannolikt något som i allra högsta grad är
relevant för den enskilde individens egen övertygelse och religiösa praktik,
där organiserad religion inte nödvändigtvis spelar någon större roll, vilket
också Jenny Berglund omtalade i sitt blogginlägg om muslimers aktivitet i religiösa föreningar.
Därför är det viktigt
att se att ”religion” inte bara består av organisationer eller ”är” vad ledare
säger, utan till större delen utgörs detta begrepp av enskilda individer som
har egna åsikter och en egen praktik som kan karaktäriseras som
vardagsreligion/religiositet. En större insikt i individers vardagsreligiositet
skulle kunna bidra till en mer nyanserad diskussion om religion idag, även vad
gäller offentlig religion, i och med insikten i att alla människor inte är
aktivt organiserade, inte har anspråk på mer utrymme i offentligt rum, och att
organisationer i många fall inte företräder den större gruppen som tillskriver
sig samma religiösa identitet.
Förutom offentlig och
organiserad religion finns alltså individer som har sin religiositet. Därför är
det viktigt att notera, som ovan nämnts, att det inte finns några tydliga
gränser mellan privat och offentligt, vilket gör att mer osynlig
vardagsreligiositet också kan vara relevant att studera som en del av den offentliga
diskursen om religion. Vidare är det naturligtvis så att individer ingår i
större gemenskaper och befinner sig i en diskursiv kontext som präglar dem, där
även organisationer och ledare kan ingå och påverka deras sätt att tänka kring
sin religiösa tradition, liksom synen de har på religionens roll i det
offentliga rummet. Det är här viktigt att påpeka att individerna i sin tur även
kan påverka organisationerna. På detta sätt flyter individuell och oficiell
religion samman. Dessa aspekter är därför viktiga för religionsforskare att
studera och tänka på i utvecklingen av nya sätt att se på sekularisering och
modernisering i samband med religion/religiositet. Det är
även viktigt för de som deltar i diksussionen om religion i samhället att medvetandegöra
sig själva om dessa aspekter.
Susanne Olsson, docent
i religionsvetenskap, Södertörns högskola
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar