Härom veckan kunde vi
läsa om hur forskare menade att de funnit Johannes
döparens ben i en grav i Bulgarien, och tidigare denna vecka publicerade Chronicle of Higher Education en
artikel om en pågående debatt om bibelns historiska värde och funktion för
arkeologin.
2008 menade
arkeologiprofessorn vid Jerusalems universitet Yosef Garfinkel att han funnit
platsen för Davids kamp mot jätten Goliat. Detta, menade han, bevisade Davids
existens som en mäktig judisk kung och att bibelns berättelse har en historisk bakgrund.
Nonsens! svarade Israel
Finkelstein, arkeologiprofessor vid Tel Avivs universitet och företrädare av en
motsatt syn på bibelns berättelser. Han menade att Garfinkels forskning lider
av stora metodologiska brister, och att han övertolkat de arkeologiska fynden.
Garfinkel och
Finkelstein företräder två motsatta läger inom den samtida arkeologin; bibelmaximalism
respektive bibelminimalism. Maximalisterna menar att bibelns berättelser har
värde som historiskt material, och att bibeltexterna därför kan fungera som en
sorts kartor att orientera efter vid arkeologiska utgrävningar. Minimalisterna däremot
förstår bibeltexterna som legender vilka kan bära på korn av historisk sanning,
men som inte kan ligga till grund för utgrävningar och tolkningsförsök.
I en nyutkommen
svensk antologi om bibelns texter, deras historiska rötter och betydelse i
människors vardag finns två av de mest namnkunniga bibelminimalisterna representerade:
Niels Peter Lemche och Thomas L. Thompson – båda verksamma vid Köpenhamns
universitet.
Anledningen till att
dessa fynd debatteras i böcker och artiklar är naturligtvis att de rör långt
mycket mer än teori- och metodfrågor inom arkeologin. Debatten handlar om
bibelns historiska värde och olika sätt att närma sig och tolka bibeltexterna.
Att frågan intresserar många fler än endast arkeologer och bibelexegeter
illustreras av att allt fler utgrävningar finansieras av TV-kanaler som National Geographic och Discovery. För att få valuta för
pengarna satsar dessa hellre på spektakulära utgrävningar.
Även Hollywood har
intresserat sig för bibelarkeologin och 2006 producerade James Cameron, skaparen
av storfilmer som Titanic och Avatar, dokumentären The Exocus Decoded. Med hjälp av arkeologiska metoder ville man
här bevisa att bibelberättelsen om judarnas utvandring ur Egypten hade
historisk bakgrund. Året därpå kom The Lost Tomb of Jesus som följde utgrävningen av vad som
kanske kunde vara Jesu familjegrav.
Båda filmerna är regisserade
av den kanadensiske TV-mannen Simcha Jacobovici, som ligger bakom en lång rad
liknande dokumentärer. Jacobovicis filmer har naturligtvis stött på kritik. Bibelforskaren
Jim West, vid Quartz Hill School of Theology, har menat att de kan ses som en
modern motsvarighet till medeltidens ymniga fynd av Jesu kors runt om i Europa.
För oss religionsvetare
är detta ett intressant, men också svårhanterligt material. Ska vi förstå en
dokumentär som Exodus Decoded som en
forskningsredogörelse, eller som ett material för oss att forska på? Oavsett
hur vi väljer att förhålla oss innebär dokumentärernas breda genomslag att de
blir viktiga inslag i religionsutövares förståelse av sina religiösa traditioner.
Simon Sorgenfrei
Doktorand i
religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar