Reuters har en artikel
inne på engelska som rör en posterkampanj från det tyska inrikesministeriet
där de informerar om en hotline för de som oroas för att familjemedlemmar
radikaliseras och detta har nu ifrågasatts. Kritiker till kampanjen menar att den riskerar att
stereotypisera muslimer, stigmatisera dem och framställa dem som ett potentiellt
hot och alienera dem.
Posterkampanjen visar fyra fiktiva saknade muslimska
personer och skall sättas upp i större städer med immigrantbefolkning, på
arabiska, turkiska och tyska. Bilder finns i de länkade artiklarna.
Det finns uppskattningsvis fyra miljoner muslimer i
Tyskland och det finns en oro över att fler skall bli ”hemmagjorda” islamiska
militanta efter att några av de involverade i 11 september upptäcktes ha haft
sin bas i Hamburg. En kosovoalbansk muslim sköt ihjäl två amerikanska soldater
på flygplatsen i Frankfurt förra året efter att ha blivit radikaliserad online.
Inrikesministeriet
säger att kampanjen utvecklas med hjälp av muslimska intressegrupper som ett större
initiativ för att förbättra kopplingen mellan säkerhetstjänster och muslimska
samfund. Men fyra av de sex intressegrupperna har dragit tillbaka sitt stöd.
Argumentet är att det kan ge fel intryck att ständigt associera islam med våld
och säkerhetsfrågor. Misstänksamheten som många muslimer i Tyskland upplever
kan nog också kopplas till den våg av neo-nazistiska mord av främst
turkiskättade affärsinnehavare, som länge framställts som orsakade av
konflikter mellan organiserade kriminella gäng innan det upptäcktes att det var
neo-nazister.
Der Spiegel informerar också om detta och nämner
att det blivit en politisk konflikt kring detta i Tyskland. Det gröna partiet
(Die Grünen) krävde att
auktionen omgående stoppas eftersom alla muslimer blir misstänkliggjorda i
auktionen och att det är diskriminerande och en skamfläck för tysk politik.
Inrikesministern verkar dock inte ha några planer på att stoppa posterkampanjen
som skall dra igång 21 september enligt planen.
Susanne
Olsson, Södertörns högskola
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar