Idag har årets julkalender - Mysteriet
på Greveholm: Grevens återkomst - premiär på SVT. Samtidigt som många
förväntansfulla barn och vuxna bänkar sig framför teven rapporterar bland annat
Aftonbladet
att Zbigniew Golebiewski, katolsk kyrkoherde vid
Sankta Annas katolska församling i Nyköping, har
gått ut och varnat för att julkalendern är farlig. Prästen beskriver SVT som "den ondes hantlangare" och enligt
Golebiewski kan julkalendern vara "en inkörsport till spiritism och det
ockulta" eftersom barnen i serien bland annat skall utföra ”Anden i
glaset” enligt Aftonbladets rapportering. Serien innehåller också andeväsenden,
vampyrer och referenser till den "mörka sidan".
När det gäller SVT:s ansvar och agerande säger Golebiewski:
"Precis som i paradiset
där de första människorna låter sig luras av den onde. Den onde verkar än i dag
i världen och använder sig av alla medel för att komma åt eventuella offer. Att
just de som sköter public service vill vara den ondes hantlangare är deras sak
och deras ansvar."
Därför har han gått ut och varnat föräldrar för serien i
sitt församlingsblad. Julkalenderns manusförfattare och regissör Dan Zethraeus försvar sig dock och
betonar att julkalendern inte är bunden till någon speciell religion och
eftersom vi har religionsfrihet i Sverige så kan flera olika perspektiv komma
med i serien. Detta uttalande skall dock inte tolkas som att Zethraeus vill
föra fram någon annan religion och han betonar i samma intervju att han är mer
lagd åt det vetenskapliga hållet enligt Aftonbladets rapportering.
Även
den kristna tidningen Världen
idag innehåller en artikel som uppmärksammar den nya julkalendern. Precis
som den katolske prästen oroar sig både beteendevetare och föräldrar för den
nya serien enligt Världen idag. Torbjörn Freij som är
beteendevetare och föreläsare i många kyrkor yttrar sig på följande sätt i
Världen idag:
"Det
är inte religiöst neutralt. Kontakt med andar och ockultism är ett jätteproblem
i dag och vi tror att det finns en andevärld som inte är god och som är ute
efter att förföra människor. Det är en pedagogisk fråga att möta detta på ett
bra sätt."
Samtidigt
som den stora majoriteten av troende generellt inte tycks ha något större
problem med populärkulturella uttryck i form av böcker, filmer, dataspel eller
julkalendrar är det viktigt att betona att till exempel Harry Potter böckerna
ha utsatts för liknande kritik av bland annat den nuvarande katolske påven Benedictus
den XVI. Strax innan han tillträde som påve uttryckte han sig till exempel positivt
om Gabriele
Kuby bok Harry Potter - gut oder böse som gav
uttryck för en katolskt färgad kritik av Rowlings böcker om Harry Potter. Enligt
LifeSiteNews.com skrev han på följande sätt för att visa sin uppskattning:
“It is good,
that you [Kuby] enlighten people about Harry Potter, because those are subtle
seductions, which act unnoticed and by this deeply distort Christianity in the
soul, before it can grow properly.”
Precis
som i det aktuella svenska fallet med julkalendern ansåg påven och ett flertal
andra kristna präster (både katoliker och lutheraner) att Harry Potter var en
farlig bok eftersom den innehöll referenser till magi och ockultism. På ett
liknande sätt har muslimska teologer också fördömt Harry Potter och den
japanska serien Pokemon. Men samtidigt som Harry Potter fördöms har betydligt
mindre kritik riktats mot till exempel C.S. Lewis böcker om Narnia. En möjlig
förklaring är att C.S. Lewis skriver utifrån ett tydligt kristet perspektiv och
att författaren var uttalat kristen. På detta sätt blir läsning trygg och säker
till skillnad från J.K. Rowlings
Diskussionen
om årets julkalender skall därför inte ses som en isolerad eller unik svensk
händelse. Runt om i världen hör vi röster från religiösa grupper som oroar sig
för hur populära medier framställer och diskuterar religion och för dessa
röster är det viktigt att skydda sina anhängare från att utsättas för vad som
uppfattas vara farlig eller omoralisk information. Innehåll som anspelar på
ockultism, magi, sexualitet och alternativa livsstilar uppfattas ofta som något
hotande och farligt. För att lösa dessa problem finns egentlig två strategier.
Den första går ut på att man varnar och informerar sina efterföljare så att de
kan avstå från att ta till sig vad som uppfattas vara skadlig information.
Speciellt viktigt är det att informera om program eller böcker som vid en
första anblick inte tycks vara farliga som i fallet med årets julkalender. Den
andra strategin går ut på att man skapar egna medier som för ut ett så kallat säkert
innehåll. Här återfinns religiöst färgade teveserier, böcker, filmer och
tevespel. Samtidig som jag lyfter dessa två strategier är det viktigt att
betona att de flesta troende (obereonde av religionstillhörighet) inte är
intresserade av att följa de religiösa ledarnas uttolkningar, slutsatser och
rekommendationer. Därför kan vi med största sannolikhet utgå från att både
ateister, kristna, muslimer, hinduer och satanister läser och tittar på
filmerna om till exempel Harry Potter. Ur detta perspektiv är diskussionen en
bra illustration av det faktum att troende sällan gör vad deras ledare säger åt
dem att göra. Gapet mellan teori och praktik är därför ofta stora - ett
faktum som religionsvetare ofta pekar på men som sällan kommer fram i den
mediala diskussionen. Att lyfta fram en katolsk präst som fördömer en
julkalender lockar nog till mer läsning än att lyfta fram den stora mängd
kristna må de vara katoliker eller lutheraner som utan några större problem bänkar sig framför teven för att se
premiären av årets julkalender.
Göran
Larsson, professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar