I Indiens
tidiga historia förekommer skildringar av gåtfulla pelare av järn eller guld
som upprests på olika platser över hela landet. Eftersom ingen hade någon
förklaring till deras funktion sades de vara Bhimas promenadkäppar. Bhima var
en hjälte av jättelika proportioner och en av huvudfigurerna i nationaleposet Mahabharata. Varför han skulle ha lämnat sina käppar över stora delar av
Indien, kunde man dock inte förklara.
Under tidens
gång kom nya härskare till Indien. Några av de muslimska härskarna
inkorporerade pelarna i sina egna byggnadsverk, medan andra gick mera våldsamt
fram mot öämningarna.. På 1300-talet svepte Timur Lenks härskaror som en
tidvattensvåg över norra Indien. De pelare som kom i hans väg brändes så svårt
att inskriptionerna försvann förutom dem som byggts in i moskéer.
Några
århundraden senare började europeiska affärsmän att besöka Indien och lämnade
rapporter om pelarna, vars topp pryddes av ”a Tyger”. Andra efterföljare studerade dem mera noggrant och
konstaterade att det var lejon som ibland satt kvar i toppen. Pelarnas gåtfulla
inskriptioner tolkades som grekiska, eftersom man uppfattade dem som
minnesmärken från Alexanders fälttåg på 300-talet f.Kr., en god gissning
tidsmässigt även om det rörde sig om en helt annan härskare.
Det var
nämligen kung Ashoka, Indiens buddhistiske härskare, som rest de lejonprydda
pelarna. Inskriptionerna lät dock länge vänta på sin tolkning, eftersom både
Ashoka och hans lära utgjorde ett mysterium för brittiska historiker och
arkeologer. Man hade visserligen hört talas om en viss Bauddha som spridit sin villolära för hundratals år sedan, men
denna gestalt uppfattades mer som en sekteristisk ledare inom den stora
hinduiska traditionen än en religionsstiftare. När man så småningom förstod att
buddhismen hade utgjort en självständig religion, drog man slutsatsen att den
hade utrotats i hemlandet av de anfallande muslimskar trupperna under
1000-talet e.Kr. Denna uppfattning har sedan dess levt kvar i historieböckerna.
I själva
verket var buddhismen före denna tidpunkt på stark tillbakagång i Indien,
framför allt genom en omfattande hinduisk mot reformation. Den var också
isolerad från Tibet, Nepal, Sri Lanka och Burma, de länder där läran
blomstrade. Undergången skedde
gradvis och i tysthet. Den slutgiltiga dödstöten kom dock när biblioteken i
Nalanda brändes 1193-94 i samband med muslimernas anfall av Bihar.
Kungadömet
Bihar som fått sitt namn av vihara. (buddhistiskt)
kloster, vilket vittnar om att landet var ett kärnområde för läran. Mahavira,
klostret i Nalanda var det främsta lärosätet i området, vilket lockade till sig
de mest begåvade av buddhisterna som önskade studera de heliga texterna.
Biblioteken – tre till antalet – innehöll religionens mest värdefulla böcker i
form av sin samlade vishet. Detta imponerade inte på den muslimske erövraren
som lät genomsöka biblioteken för att få veta om det innehöll något exemplar av
Koranen. Det gjorde det nu inte och därför ansågs skrifterna tillhöra den
hinduiska traditionen. På dessa grunder brändes de väldiga biblioteken med sin
samlade kunskap om buddhismens historia. Röken från de brända manuskripten
förmörkade himlen i månader tills bara aska återstod.
I mitten av
1700-talet blev forskare bekanta med sanskrit, den stora traditionens heliga
språk. Något senare anlände språkgeniet William Jones till Bengalen och därmed
inleddes en vetenskaplig epok präglad av studier av de indiska språken och
deras historia. ”Orientalisterna”, som lätt föraktfullt kallas ”döda vita män”
av Edvard Said, rekonstruerade Indiens tidigaste historia och löste så
småningom de gåtfulla inskriptionernas innehåll. Upphovsmannen var kung Ashoka,
som lät omvända sig till buddhismen och som tycks ha skapat en välfärdsstat,
grundad på buddhan Shakyamunis lära. Han försökte även att sprida läran (dharma) i sitt rike, men var även i
kontakt med angränsande länder så långt västerut som Egypten. Inskriptionerna
predikade tolerans och religionsfrihet, ett innehåll som också kunde återfinnas
i de inskriptioner som kungen låtit rista i på klippor i riket.
Eftersom
buddhismens historia delvis hade förlorats var Ashokas inskrifter länge en
gåta. Genom de outtröttliga och entusiastiska ”orientalisterna”, som följde i
Jones fotspår lyckades man så småningom uttyda inskriptionerna. Innehållet i de edikt som kungen låtit
rista in i pelare och på klippväggar kunde nå ut till eftervärlden.
Denna
lärdomshistoria redovisas mera ingående i Charles Allens uppmärksammade bok Ashoka utkommen 2012. Kungens pelare finns
kvar bland annat i Sarath där buddhan satte lärans hjul i rörelse och de lejon
som prydde toppen av dessa finns avbildade i Indiens statsvapen.
Britt-Mari
Näsström, professor emerita i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar