Den 31 maj presenterade
Timbro rapporten Medierna och samhällsfenomenet
religion, sammanställd av filosofen Roland Poirier Martinsson. Rapporten
består av en kort inledning, samt av sju mycket korta intervjuer med representanter
för olika svenska media; Exp, GP, SR, SvD, Svt, Sydsvenskan, TT.
Ambitionen att
undersöka hur svensk media förhåller sig till religion som samhällsfenomen är
lovvärd, men tyvärr är resultatet tunt. Det är svårt att säga något om vad rapporten
kommer fram till, då den saknar såväl frågeställning och metoddiskussion som – mest
förvånande – analys och slutsats. Så snarare än en
diskussion om rapportens resultat, ska jag här presentera några egna korta reflektioner
utifrån materialet.
Privat
och offentlig religion
Poirier Martinsson tar
utgångspunkt i begreppet ”vardagsreligiositet” så som detta kommer till uttryck
i en nyligen publicerad artikel
skriven av statsvetaren Andreas Johansson Heinö och islamologen Eli Göndör.
Denna artikel har tidigare diskuterats av Susanne Olsson här
på bloggen. Som såväl Johansson Heinö och Göndör, som Olsson påpekar överbryggar
vardagsreligiositeten den tänkta skiljeväggen mellan det privata och det
offentliga. Utifrån detta drar artikelförfattarna två slutsatser:
Förståelsen av vardagslivsreligiositetens värde och betydelse för varje enskild individ bör rimligtvis leda till dels insikt om att religion alltid har varit och alltid kommer att vara en del av samhället, dels att individers religiositet varken säger något om deras förmåga att fungera i samhället eller deras politiska ambitioner.
Då Poirier Martinsson lutar sig mot denna artikel i sin inledning är det förvånande att han ser kopplingar mellan samfundstillhörighet och politisk övertygelse, liksom att han avslutar sin inledning med att slå fast att det finns ett:
[P]arallellt, religionsgrundat universum i det svenska samhället, som pågår och påverkar det andra samhället, utan att göra märkbara avtryck i media, det offentligas kartläggning och den akademiska forskningen.
Här tycks det som att författaren förstår religion som ett eget fält, som kan ta sig uttryck oberoende av exempelvis kultur, politik och ekonomi. Detta samtidigt som han säger sig vara intresserad av vardagsreligiositet och religion som samhällsfenomen. Årligen skrivs mängder med granskande reportage och akademiska avhandlingar om just detta.
Denna osäkerhet kring
vad man menar när man talar om religion avspeglas även i svaren från några av de
journalister som intervjuats för rapporten. Men de flesta tycks ändå vara på
det klara över att det inte finns något sådan som religion i sig att rapportera om, utan endast genom religiöst legitimerade
kulturella, politiska eller ekonomiska val och handlingar.
Religionsjournalistik
Förutom Sveriges radio
är det ingen av de företrädda redaktionerna som uppger att de har religion som
ett specifikt bevakningsområde. Men just på grund av att SR har detta svarar
Louise Welander, redaktionschef för SR samhälle, att de inte behöver någon
speciell redaktionell policy i frågor som rör religionsjournalistik. Det är ett
märkligt svar. På grund av den osäkerhet kring hur uttryck för religion kan
manifestera sig i samhället är det viktigt att man reflekterar över vad man
egentligen menar, när man pratar om religion och religions funktion för
journalistiken.
Vi har på bloggen redan
flera gånger berört frågor som rör exempelvis föreställningar om att religiös
tillhörighet skulle vara determinerande, eller att religiösa ledare talar för
den stora majoriteten praktiserande. Detta är vanliga, men problematiska,
föreställningar. För att förstå exempelvis individers politiska eller
ideologiska åsikter är andra, exempelvis socioekonomiska, faktorer ofta viktigare
än religionstillhörighet.
Religionens
plats i media
Svaren från de
tillfrågade antyder att man har en ganska bra fördelning mellan samhälls- och
kulturredaktionerna vad gäller fokuset på religion. Men också på att uppdelningen
ibland kan spegla oreflekterade uppfattningar om privat- och offentlig
religionsutövning. Kulturredaktionerna tycks i högre grad få ta hand om privata
och existentiella uttryck, medan samhällsredaktionerna snarare fokuserar på
offentliga uttryck för religion.
En övergripande
uppfattning tycks vara att religion tar allt mer plats i nyhetsbevakningen,
detta trots att man inte generellt upplever någon större efterfrågan bland
läsarna. Den ökade bevakningen av religion har emellertid ett anmärkningsvärt
undantag. Kaj Schueler, kulturchef på Svenska dagbladet, menar nämligen att
bevakningen av religionsfrågor var mer omfattande på 1980-talet än idag. Både
resursmässigt och inriktningsmässigt har religion fått mindre betydelse på
tidningen under 2000-talet. Detta är egendomligt med tanke på den plats
religion fått i den övriga samhällsdebatten sedan terrorattentaten mot USA den
11 september 2001.
Schueler visar
emellertid att han är medveten om att detta kan vara ett problem, och menar att
det beror på bristande sakkunskap. Få journalister är kompetenta att rapportera
på ett bra sätt om religion. Detta kompenseras för, säger Schueler, med att man
har ett antal teologer som frilansar för tidningen.
Schuelers svar, och
inte minst det faktum att man uppväger otillräcklig kompetens vad rör
religionsjournalistik med frilansande teologer, pekar på en brist i den svenska
journalistkåren.
Men kanske kan vi se en
ljusning i denna fråga. Som ett resultat av det senaste årtiondets ökande
intresse för religion som samhällsfenomen, läser idag många studenter
religionsvetenskap parallellt med studier i journalistik. Exempelvis Södertörns
högskola har religionsjournalistiskt
fokus på vissa kurser.
Vilken
religion är synlig?
En sista iakttagelse
som jag kort ska nämna här är vilken religion man säger sig rapportera om. Som
jag berört ovan nämner flera av de tillfrågade redaktörerna att kultursidorna gärna
får presentera material som rör religion som existentiell disposition. På
samhällsredaktionerna gäller istället vanlig nyhetsvärderingsstrategi – man
rapporterar om det som sticker ut. Som exempel på vad man rapporterar om nämns flera
gånger frikyrkliga aktiviteter eller islam och muslimsk religionsutövning.
Det är bra om svenska
publicister och journalister är medvetna om att de val de gör medverkar till
bilder av religion i samhället. Att rapportera om religion främst när denna
upplevs som annorlunda kan bidra till att religion framställs som något
”konstigt”, medan den ofta oexotiska ”vardagsreligion” som Poirier Martinsson
talar om i sin inledning försvinner i rapporteringen. Häri ligger en stor
utmaning för journalistiken, som måste gå balansgång mellan det säljande, och
det nyanserade. Detta blir extra svårt då läsarnas allmänna kunskap om – och kanske
misstänksamhet mot – religion som fenomen ibland är stor.
En konsekvens av ett
sådant fokus kan bli att redan misstänkliggjorda och utsatta grupper
ytterligare framstår som annorlunda och suspekta. Susanne Olsson diskuterar
detta här
i bloggen, och jag har tidigare tillsammans med Göran Larsson skrivit om hur en
oreflekterad journalistik riskerar att brista i sitt uppdrag att erbjuda en
korrekt och allsidig rapportering här.
Göran berörde också detta i ett
tidigare inlägg om mediebevakningen av republikanernas kandidat Mitt Romney
i det amerikanska valet.
Här har religionsvetare
och journalister att lära av varandra. Att skriva effektiv text som samtidigt nyanserad
kräver inte bara fackkunskap, utan även språkskicklighet.
Rapporten Medierna och Samhällsfenomenet religion har
ambitionen att öka vår kunskap om ett viktigt område. Trots dess uppenbara
brister får vi hoppas att rapporten kan ses som startskottet för en mer
utförlig diskussion om religion, journalistik och religionsjournalistik.
Simon Sorgenfrei
Doktorand i
religionsvetenskap vid Göteborgs universitet
Hello Simon,
SvaraRaderaTack för dina reflektioner. Låt mig dock påpeka en sak, som är ganska avgörande för din bedömning av texten du recenserar: det var inte en rapport. När Timbro Medieinstitut släpper rapporter är kraven höga på källanvisningar, litteraturreferenser, empiri, metod, analys ocxh slutsatser. Inför seminariet Relionen och medierna presenterade vi ett seminarieunderlag, vilket uttrycks explicit på första sidan. Ett sådant är exakt vad det låter som, ett utkast som grund för en diskussion. Och mot bakgrund av den målsättningen tror jag att texten väl håller vad den lovar – vilket ju inte minst ditt blogginlägg tyder på.
---------roland pm
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaHej Roland
SvaraRaderaKul att du läser vår blogg, och om du tycker att mina reflektioner är intressanta.
I det pressutskick jag fick (http://www.timbro.se/innehall/?event_id=1229) heter det att "Timbro Medieinstitut presenterar rapporten "Medierna och religionen" av Roland Poirier Martinsson."
I det material jag fick skickat till mig hittar jag heller inget om att det är ett seminarieunderlag.
Men det är ju bra om detta inte är en rapport. Jag hoppas att ni går vidare med materialet, då det är ett intressant fält.
Mvh
Simon