Under säsongen
2011-2012 spelades Karmelitsystrarna
på Kungliga Operan i Stockholm. I föreställningen – med undertiteln frihet, jämlikhet, systerskap – drog regissören
Johanna Garpe paralleller mellan en grupp karmelitnunnor, som under franska
revolutionen avrättades för sin religionsutövning, och muslimska kvinnor som
bär ansiktsslöja i dagens Europa. I föreställningen väljer nunnorna att bära sina
dok hela vägen fram till giljotinen, hellre än att underkasta sig revolutionens
frihetsideal, där förnuftet föreställdes kunna erbjuda människorna frihet från
religionens tvångströjor Föreställningen väcker flera viktiga frågor om frihet
och tvång, liksom om begrepp som tolerans
och religionsfrihet. Omintetgörs
friheten om den är påtvingad? Är underkastelse negativ om den är fritt vald? Detta
är viktiga frågor, som aktualiseras gång på gång.
Under året har
liknande frågor också diskuterats i
samband med manlig omskärelse. De flesta är nog överens om att man inte ska få
göra vad som helst i religionens namn, men årets debatter gör det lika klart att
man inte är överens om vad man egentligen ska tillåtas göra.
Sveriges
rådande religionsfrihetslagstiftning är en modern företeelse. Först 1951 fick
vi en lagstiftning som tillät medborgare att lämna svenska kyrkan utan att gå
med i ett annat trossamfund. Lagen stadsfäster att individer har rätt att
tillhöra och utöva en religion och även rätten att slippa ha en religion. Religionslagstiftningen
har skyddat sådan religionsutövning som inte bryter mot primära mänskliga
rättigheter, som exempelvis rätten till liv eller utbildning.
Det tycks som
att det svenska debattklimatet till stora delar framhäver att tolerans är
viktigt i relation till olikhet. Men vi är inte överens om vilken – eller hur
mycket – olikhet vi kan tolerera. Under senare år har allt fler röster höjts
mot sådana religiösa symboler och synlig religionsutövning som inte kan sägas
hota primära mänskliga rättigheter. Och oftast är det religiösa minoriteters
praktik som kritiseras, som den muslimska sjalen eller moskébyggen. Kritiker på
den nationalistiska högerkanten menar att viss offentlig religionsutövning –
som att bära huvudduk – strider mot deras uppfattning om vad medborgarskap bör
innebära.
Men måste inte
synen på medborgarskap i ett pluralistiskt samhälle även inkludera dem som
betraktas som annorlunda? Det blir en central fråga när stabiliteten vacklar
och ett behov av ett starkt ”vi” verkar öka. Runt om i Europa ser vi hur högerextremism
växer, och snarare än mångkultur eftersträvar högljudda grupperingar en homogen
nationell kultur och värdegrund. Föreställda europeiska värderingar ställs mot
föreställda muslimska värderingar. Den pågående rättegången i Norge är ett
skrämmande exempel på denna utveckling.
Religionskritiska
röster har också argumenterat för att religionsfrihetslagstiftningen inte är
nödvändig eftersom de rättigheter som omfattas i den fångas in av andra lagar
som yttrandefrihet, mötesfrihet, tanke- och samvetsfrihet. Men blundar inte dessa
kritiker för religionsfrihetslagstiftningens symboliska värde? Det kan
naturligtvis vara så att religionsfriheten inte har stort värde för representanter
för majoritetskulturer. Men att religion explicit omnämns i lagen är en garant och
ett erkännande för de som faktiskt väljer en religiös tillhörighet, eller
tillhör en religiös minoritet. Inte minst mot bakgrund av utsatthet,
förföljelse och förtryck som religiösa minoritetsgrupper har upplevt, och
upplever, i vår direkta närhet .
Föreställningen
Karmelitsystrarna illustrerar hur tolerans
är de mäktigas privilegium. De som har makten att bestämma vad som ska
tolereras, har också makten att bestämma vad som inte kan tolereras. För att
inte tolerans- och frihetsidealen ska bli förtryckande måste alla som delar
denna makt utsätta sig själva för en självkritisk granskning inför sådana
domslut. Frihet är ett uttryck för de möjligheter individer har att kunna
agera, som är – och bör vara – reglerat i lag. Den pågående debatten om manlig
omskärelse visar att det är en svår frågeställning. Det är viktigt att dessa
frågor diskuteras och debatteras, och att alla inblandade har mod att rannsaka
och skärskåda sina ställningstaganden.
Just på grund
av att tolerans är en form av maktutövning, är det viktigt att vi reflekterar
kring när, hur och varför vi drar gränser för vad eller vilka vi vill tolerera.
Och vilka ”vi” och ”dom” vi skapar genom dessa gränsdragningar. Vi bör alla
fundera över varför toleransen gentemot de vi anser är annorlunda är olika
beroende på vem den andre är. Detta är inte minst viktigt i dagens politiska
klimat. Och vi bör fundera över varför vi tycker att vissa synliga religiösa
inslag känns OK i ett sekulärt samhälle medan andra inte gör det. Annars
riskerar vi alla, kanske omedvetet, att bli som karmeliternas bödel.
Susanne Olsson
Docent i
religionsvetenskap vid Södertörns Högskola
Simon Sorgenfrei
Doktorand i
religionsvetenskap vid Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar