fredag 30 augusti 2019

När kvinnor härskar - i fiktionen

Matriarker har sällan framgång i längden – i varje fall inte i skönlitteratur eller tv-serier. Vi som sugits in den grymma värld som skildras i Game of Thrones fick inte mindre än två exempel på detta. Daenyeris Targeryan som framstått tydligt som den goda modern och folkens befriare visade sig till slut vara lika hjärtlös som sin motståndare, den skrupellösa Cercei Lannister. 
De mäktiga inhumana drottningarna har sin egen förhistoria i populärkulturen, den startade med H. Rider Haggard i slutet på 1880-talet. Han var djupt kristen, men tog intryck av främmande, exotiska religioner som var en ingrediens i hans händelserika romaner. Mest berömd var She,som utkom 1887, där Afrika visar sin mörkaste sida. Innan dess har en utpräglat misogyn professor från Oxford fått en mystisk karta med en grekisk inskrift, som väcker hans nyfikenhet. Följande dess instruktioner reser han dit, åtföljd av sin bildsköne fosterson Leo och sin vresige betjänt. Efter ett skeppsbrott och anfall av en vild stam släpas trion in i det mörkaste Afrika för att möta ”Hon-som-måste åtlydas. (She-who-must-be-obeyed).  Hon är skön, demonisk och grym och visar den härskande kvinnans ”mörkare underjordiska sida” samtidigt som hon dikterar sina egna villkor. Även den vilda – mycket vilda - stammen Amahagger, som utgör ett primitivt matriarkat. Dock reser sig männen i varannan generation och slår ihjäl de gamla käringarna för att markera att det är de som är de starkare.

”Hon” blir dock de tre engelsmännens värsta bekymmer, eftersom hon återfinner sin döde älskare Kallikrates inkarnerad i Leos gestalt. Tillsammans skall de störta drottning Victoria och överta samväldet, sedan även han blivit lika odödlig som hon är. Hennes planer går dock i stöpet och hon dör efter att ha levat i tvåtusen år, medan männen återvänder till Oxford för att berätta historien.
Utan tvivel är She ett ofördelaktigt porträtt av det primitiva matriarkatet, som speglar 1800-talets antropologiska uppfattningar. Kvinnor var ”den mörka kontinenten”, lockande och förfärande för manliga utforskare. Andra romaner skulle följa med samma tema. 
A song of the Ice and Fire harevolutionismens tankar tonats ner, men matriarkerna är fortfarande grymma och makthungriga. Cersei – Kirke – skyr inga medel när det gäller behålla makten över de sju kungadömen, som hon anser sig ha rätt till ochavslöjar de patriarkala lagarnas ihålighet: ”… när du vet vad en man vill ha, vet du vem han är, och vilka drag du kan göra.” Danyeris är hjältinnan som går från noll till hundra, hon bränner upp och korsfäster sina fiender i kampen om järntronen. Slutet för de kvinnliga tronkrävarna kan bara bli ett – döden.
Det prehistoriska matriarkatet var och förblir en skrivbordskonstruktion, men kanske kan man hoppas att en fiktiv klok och god kvinnlig härskare skall uppstå ur Cerceis och Danyeris aska.

Britt-Mari Näsström
Göteborgs universitet

5 kommentarer:

  1. Hej, jag är Allison Howarts Efter att ha varit i förhållande med Anderson i åratal, han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var omkring 16.00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett relationsproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. e-post: ogagakunta@gmail.com kan du maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat
    1) Älska trollformler
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässor
    4) Giftermål
    5) Bindande stav.
    6) Uppdelningar
    7) Förvisa en tidigare älskare
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / lotteri
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
    ogagakunta@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, affärslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital osv.! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga räntor och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  3. Donna Burkley
    Min djupa tacksamhet går till Dr Egwali, ett stavningsmedel som är värd emulering när han hjälpte till att stabilisera mitt brutna äktenskap. Min intimitet har förändrats till bättre sedan förbön av den bästa häxan Dr moder natur skickade mig. Vid ett tillfälle trodde jag att det var över och det kom Dr Egwali, till en punkt var jag skeptisk till det på grund av mina otaliga möten med ett par trollformler och webbplatser för att hjälpa tillbaka min man efter att han lämnade honom för att välja en dam över hans kärleksfulla familj med liten eller ingen framgång, jag var tvungen att vara positiv med tanke på att det måste finnas en tillförlitlig plats för att hjälpa till att vredja min fula situation då jag snubblade på Dr Egwalis artikel och sedan mötet har det varit en otrolig upplevelse för mig och för ungen. Jag beställde för kärleksförtrollningen och följde tillfredsställande procedurer enligt instruktionerna av trollformeln och resten var absolut magi några dagar efter, han kom hem till oss för att vara säker på att vara borta en stund han var full av kärlek. Vi har sedan gifter oss om och lever vackert som en stor lycklig familj, jag är nu en sann troende tack så mycket Dr Egwali. Du kan komma till honom med något av dessa medier som rör dina intima problem och jag slår vad om att du kommer att vara glad att du gjorde det !!
    E-post: dregwalispellbinder@gmail.com
    Whatsapp: +2348122948392

    SvaraRadera
  4. Donna Burkley
    Min djupa tacksamhet går till Dr Egwali, ett stavningsmedel som är värd emulering när han hjälpte till att stabilisera mitt brutna äktenskap. Min intimitet har förändrats till bättre sedan förbön av den bästa häxan Dr moder natur skickade mig. Vid ett tillfälle trodde jag att det var över och det kom Dr Egwali, till en punkt var jag skeptisk till det på grund av mina otaliga möten med ett par trollformler och webbplatser för att hjälpa tillbaka min man efter att han lämnade honom för att välja en dam över hans kärleksfulla familj med liten eller ingen framgång, jag var tvungen att vara positiv med tanke på att det måste finnas en tillförlitlig plats för att hjälpa till att vredja min fula situation då jag snubblade på Dr Egwalis artikel och sedan mötet har det varit en otrolig upplevelse för mig och för ungen. Jag beställde för kärleksförtrollningen och följde tillfredsställande procedurer enligt instruktionerna av trollformeln och resten var absolut magi några dagar efter, han kom hem till oss för att vara säker på att vara borta en stund han var full av kärlek. Vi har sedan gifter oss om och lever vackert som en stor lycklig familj, jag är nu en sann troende tack så mycket Dr Egwali. Du kan komma till honom med något av dessa medier som rör dina intima problem och jag slår vad om att du kommer att vara glad att du gjorde det !!
    E-post: dregwalispellbinder@gmail.com
    Whatsapp: +2348122948392

    SvaraRadera
  5. Detta är en liknande situation som hände mig för några månader sedan, min manfamilj gillar inte mig, du har ett barn tillsammans men ändå ville hans familj att han skulle gifta sig med en annan kvinna som bor i samma grannskap, och även damen i fråga har redan haft en kärleksrelation med min man och hon hade gått långt för att starta en ond kärleksförtrollning för att avleda min mans uppmärksamhet från mig och vårt barn, så jag har kämpat för att överleva helt ensam de senaste 3 åren och vårt barn är bara två år gammal, jag gjorde allt för att få honom att stanna och ta hand om vårt barn tillsammans men på grund av naturen av den mörka magin har den andra kvinnan redan gjort på honom, min man att inte lyssna på mig eller vilja sätta ögonen på mig och vårt barn, så jag berättade detta för en vän och hon rådde mig att kontakta en andlig mentor och far som Dr.Oduduwa från en afrikansk nation i Sahara, jag kontaktade honom online och vi gjorde gratis konsultation online, efter det försäkrar han mig att han kan vända den onda besvärjelsen på h Jag är borta och då kommer min man att återgå till sina normala sinnen och återvända till mig och vårt barn, så jag gjorde allt han sa åt mig att göra och jag följde noga alla hans instruktioner att be en trollformel bön i mitt hus, och sedan han gjorde all annan andlig rening för min räkning i sitt tempel. bara två dagar efter att den onda besvärjelsen togs bort från min man fick jag ett missat samtal och ett röstmeddelande från min man som grät och bad mig om ursäkt och han sa att han kommer tillbaka för att träffa mig och vår son nästa dag, så jag var lite förvånad och jag sa ok jag kommer att vara hemma. igår kväll kom min man tillbaka hem till mig och han knäade ner och bad mig om ursäkt. Jag förlåter honom och fram till idag lever vi tillsammans som en lycklig familj och han älskar mig mer än någonsin tidigare just nu. Så det finns lösning på alla problem i livet, bara det vi inte vet kan vi få tillgång till. Idag delar jag detta mitt verkliga vittnesbörd med er om någon är här och letar efter en sådan lösning för att få tillbaka ex och kanske återställa ett trasigt äktenskap eller ett trasigt förhållande kan fixas inom två dagar. Jag rekommenderar starkt att du konsulterar Dr.Oduduwa online gratis konsultation via; https://wa.link/q5f107
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera