I händelserna kring Omar Mustafas snabba
tillsättning och avsättning i den socialdemokratiska partistyrelsen finns vid
det här laget en uppsjö möjliga utgångspunkter. Med utgångspunkt i utbildningspolitik och religion skulle jag vilja diskutera en problematik som kan vara viktig att känna till i sammanhanget.
Det jag skulle vilja diskutera är ett
fenomen som kan kallas ”importerade imamer”. Vad detta innebär är helt enkelt i
första ledet att Sverige inte i dagsläget utbildar imamer. Idag erbjuder Uppsala
Universitet kurser i islamisk teologi. Även Kista Folkhögskola har långt gångna
planer för att erbjuda en imamutbildning. Än så länge har emellertid ingen imam
studerat hela sin teologiska examen vid ett svenskt universitet eller
folkhögskola. Det innebär att de imamer som tillsätts idag har utbildats vid ett
universitet i en annan del av världen där den här typen av komplett utbildning
erbjuds.
Detta innebär att svenska imamer i hög grad
kan ha avvikande åsikter från vad som kan betecknas som majoritetssamhällets
uppfattningar i vissa frågor. Men då de importerade imamerna inte alltid är
förtrogna hur det svenska samhället fungerar på olika nivåer innebär det också
att dessa imamer kan framstå som irrelevanta ”lärde” som inte har tillbörlig
insikt om samhället på olika nivåer, i synnerhet för unga muslimer som fötts
och levt hela sina liv i Sverige. Det innebär att inflytandet från imamer som
framstår som världsfrånvända eller på olika sätt oinsatta blir begränsat.
Så vad har detta med Omar Mustafa att göra? Om
en muslimsk organisation vill bjuda in någon med teologisk utbildning till sin
organisation, möte eller konferens så kan helt enkelt (så här långt) denna
person komma från Sverige (om inte personen är svensk men har studerat in en
teologisk examen utomlands). Detta bäddar också för att det kommer att finnas
en diskrepans mellan åsikterna som medlemmar (och rimligtvis även ordföranden)
i en viss organisation kommer att ha, och de åsikter som den inbjudna teologen
har. Däremot kan den här diskrepansen förstås vara större eller mindre.
När jag gjorde ett fältarbete vid Sveriges
Unga Muslimers (SUM) ungdomskonferens 2009 (och Omar Mustafa satt i styrelsen)
så blev det tydligt hur stor diskrepansen kunde bli (se Bäckelie 2011 för en
mer detaljerad redogörelse). Flera internationella teologer var inbjudna och
för en betraktare kunde skillnaden te sig som att å ena stunden vara på
högmässa i Svenska Kyrkan för att i nästa stund befinna sig på ett eldigt möte
i Pingstkyrkan. Vid ett tillfälle ville en imam ta emot en ny konvertit på scen
och ge denne ett nytt – muslimskt – namn, utan att ha rådfrågat vare sig SUM
eller konvertiten själv. Situationen skapade ett märkbart missnöje hos både
organisatörerna och åhörarna.
För att sammanfatta: Att säga att Sverige inte
har någon imamutbildning kan förstås inte tas som intäkt för att bjuda in
precis vilken föreläsare eller teolog som helst. Däremot är det rimligt att,
mot ovan tecknade problematik, förvänta sig att internationella teologer de facto
kommer ha en viss mängd problematiska uppfattningar i ett svenskt perspektiv. Att
inte ha en förståelse för den här situationen gör det också obegripligt att
förstå varför Omar Mustafa skulle motsätta sig villkoret att inte bjuda in
olika utländska teologer, åtminstone så länge kravet är mer allmänt formulerat.
/Jonatan Bäckelie
doktorand i religionsvetenskap, Göteborgs Universitet
Referens:
Bäckelie, Jonatan. (2011). I vilken utsträckning relaterar unga
muslimer till den politiska vänster-högerskalan i Sverige?: En fallstudie från
SUM:s ungdomskonferens 2009.
Tror att kanske http://www.zaytunacollege.org/ kan vara en viktig inspirationskälla för en stor grupp religiösa muslimer i den västerländska kontexten som vill kunna stå djupt i islams mångfald och bildning och samtidigt utveckla ett västerländskt lärosäte som sakta mejslar ut det som behövs för att stabilisera och samtidigt omtolka traditionen.
SvaraRaderaUppsalasatsningen kan kanske på sikt kompletteras med eller föda fram ett zaytunskt pastoralinstitut som komplement.
/Pierre
Kan det verkligen vara så att det är tunt med muslimska teologer som inte är bög/jude/kvinnohatare? Och det "svenska" perspektivet är väl ändå universellt. Det är inte mindre fel att hata bögar i något annat land. Antingen är det mycket illa ställt med den internationella islamiska rörelsen eller så beror Mustafas ställningstagande på egen övertygelse. Ja, båda alternativen kan förstås vara sanna eftersom de inte är relaterade.
SvaraRadera