Idag publicerade jag en artikel på Sydasien.se om den senaste vågen av protester från buddhistiska
fundamentalister i Sri Lanka. Just den artikeln behandlar protesterna mot en
halalcertifiering i Sri Lanka. I Sri Lanka har protesterna än så länge pågått
utan några större våldsamheter. Men den fundamentalistiska gruppen Bodu Bala
Sena har fått större inflytande och kräver mer förbud mot muslimska intressen,
bland annat har de nya protesterna handlat om slöjförbud (främst niqab) och
uppmaning till bojkotter av muslimska affärer. Det är inte bara muslimerna som
denna grupp protestera emot, även kristna kyrkor har fått utstå stenkastning
och protester. I Sri Lanka har inte protesterna fått någon dödlig konsekvens,
annat är det i Burma.
Under den senaste tiden har över
40 personer dödats i Burma, som en konsekvens av våldet mellan buddhister och muslimer. Rapporter talar om att över 12 000 muslimer har fått fly sina
hem. Som i fallet med Sri Lanka så används liknande retorik (som kanske används
av de flesta islamfobiska organisationerna globalt sett) av de buddhistiska
munkarna, retoriken handlar om att den muslimska populationen växer för fort
och håller på att ta över landet och på så sätt hotas även buddhismen existens
i landet. En buddhistisk munk som har fått särskild betydelse i den muslimsk
fientliga retoriken är Ashin Wirathu som liknar muslimerna vid ett ogräs, som
han menar måste klippas bort innan de tar över landet. Även i Burma uppmanas
den buddhistiska populationen att bojkotta muslimska affärer, här har man dock
tagit steget längre och delar ut klistermärken för affärer som buddhistägda så
folk ska handla i ”rätt” affär.
Likheterna i de båda länderna är
slående, med den stora skillnaden att människor har dött i Burma på grund av våldsamheter
som uppstått. Dessa likheter behöver naturligtvis inte betyda att det kommer
bli en dödlig utgång i Sri Lanka, men faktum är att detta inte är första gången
de båda etniciteterna drabbar samman, år 1915 var det stora upplopp i Sri Lanka
mellan singaleser och muslimer med flera döda som resultat. Fortsätter
protesterna i Sri Lanka så är jag rädd för att det bara är en tidsfråga innan
det första dödsoffret skördas i vad som kan vara en ny etnisk konflikt i landet.
Andreas Johansson
Doktorand i religionshistoria, Lunds Universitet
Lärare i religionsvetenskap, Linnéuniversitetet
Hur ser militärens roll ut i det här? Och vilket är spelet mellan militären och munkarna?
SvaraRaderaI Sri Lanka har militären och polisen anklagats för att vara allt för passiva i bemötande av de buddhistiska extremisterna, och militären har en stor makt, särskilt i landets öster och norra delar (där de flesta av minoriteterna bor), militären har utan tvekan en nyckelroll och jag uppfattar det som att man är extremt regimtrogna.
RaderaOch i Sri Lanka har militären alltid haft buddhistiska munkar vid sin sida, mer fungerande som "själavårdare", det finns dock de som hävdar att extremist munkarna har inflyttande högt upp i regeringen och även hos militären.
I fallet Burma, är jag osäker, men vet att militären har till uppgift att skydda den muslimska befolkningen. På vilken nivå det görs vågar jag inte uttala mig om.
Jag undrar främst för att den burmesiska militären traditionellt har stått för en ganska extrem nationalism. Plus att det här våldet äger rum just nu, när militären ser ut att förlora lite av sin absoluta makt.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaJämförbart med den judiska folkgruppens expansion i Palestina och slutresultatet för ursprungsbefolkningen?
SvaraRaderaJag förstår inte.... Den judiska folkgruppen ÄR ju Palestinas ursprungsbefolkning.
Radera