Flera
medier har i veckan rapporterat om det så kallade hijabuppropet, och lyft
fram att fokuset på antireligiösa hatbrott kan leda till att fler polisanmäler
brott. Tidigare statistik visar på att den stora majoriteten av utsatta väljer att inte anmäla brott till polisen. Enligt Nationella trygghetsundersökningen (NTU) 2012 utsattes uppskattningsvis 50 000 personer för antireligiösa hatbrott år 2011, men endast en dryg fjärdedel av dessa anmäldes till polisen.
Brottsförebyggande rådets hatbrottsrapport för 2011 visade på en sjuprocentig ökning av hatbrott i Sverige, och att hatbrott riktade mot religiösa har ökat mest, med 18 procent. Muslimer var den mest drabbade religiösa gruppen, men den största ökningen kunde man se i hatbrott riktade mot judar. SOM-institutets rapport I framtidens skugga visade också att islam och judendom är de religioner flest svenskar har en negativ bild av.
Brottsförebyggande rådets hatbrottsrapport för 2011 visade på en sjuprocentig ökning av hatbrott i Sverige, och att hatbrott riktade mot religiösa har ökat mest, med 18 procent. Muslimer var den mest drabbade religiösa gruppen, men den största ökningen kunde man se i hatbrott riktade mot judar. SOM-institutets rapport I framtidens skugga visade också att islam och judendom är de religioner flest svenskar har en negativ bild av.
Det är ofta svårt att avgöra om hatbrott riktade mot exempelvis judar eller muslimer ska klassas som främlingsfientliga eller
antireligiösa. BRÅ talar här om en dubbel utsatthet. År 2011 drabbades 86 000 personer av hatbrott som klassats som främlingsfientliga. Detta är en stor utmaning för polisen, som sannolikt kräver mer
kunskap och tydligare juridiska riktlinjer.
Mörkertalet är alltså stort, men det står klart att den stora merparten – hela 72 procent – av hatbrott som anmäls registreras som främlingsfientliga medan endast 15 procent klassas som religiöst kodade. Av dessa var 6 procent islamofobiska, 5 procent kristofobiska och 4 procent antisemitiska.
Det
finns också röster som, utan att bortse från allvaret i dessa siffror, ställer
sig kritiska till allt för alarmistiska rubriker. I en intervju vi gjort
tidigare här
på bloggen om antisemitiska brott i Malmöområdet pekar journalisten Niklas
Orrenius på problem med sådan statistik samtidigt som han understryker vikten
av att ta problemen på allvar. ”Vad jag kan
konstatera är att Malmö har stora problem med antisemitism hos befolkningen.
Det räcker för att jag ska tycka att det är värt att undersöka, rapportera och
diskutera,” skriver han. I en artikel i
det senaste numret av tidskriften Axess skriver forskarna Jonas Otterbeck och
Pieter Bevelander att vi trots mycket negativ uppmärksamhet på muslimer och
islam i den allmänna debatten inte kan se att fler har blivit mer negativa
gentemot muslimer. ”Detta förtar inte det faktum att det finns fördomar och
förekommer diskriminering. Fördomarna mot muslimer är bara inte märkbart
starkare (eller för den delen svagare) än för andra grupper.”
Detta
får stöd såväl i SOM-rapporten som i Mångfaldsbaromentern för
2011 vilka båda visar att en ökande majoritet av svenskarna är positiva till
mångfald.
Som vi kunde läsa tidigare i veckan initierar
integrationsminister Erik Ullenhag ett utökat arbete mot antireligiösa
attityder i speciellt Malmö-området. Detta är ett viktigt arbete och kanske kan
det, tillsammans med en ökande anmälningsbenägenhet, leda till såväl bättre
kunskap om hur verkligheten faktiskt ser ut, som till förslag till
verkningsfulla metoder för att minska negativa attityder.
Simon Sorgenfrei
Lektor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola
Elefanten.
SvaraRadera