Till
följd av TV-programmet Uppdrag gransknings reportage från 10 av Sveriges
moskéer har det blossat upp en debatt kring den funktion som familjerådgivande
instans som imamer i Sverige har samt vilka värderingar som dessa
representerar. Många frågar sig i vilken mån de uttalanden som görs av imamerna
i programmet har stöd eller ej bland muslimer i Sverige. Det är en fråga som är
svår att besvara, och jag kommer inte heller att försöka göra det här.
Dock
skulle jag här vilja uppmärksamma att även om många organisationer gärna vill
utge sig för att representera stora grupper av muslimer i Sverige så är
majoriteten oorganiserade samt att aktiviteten bland muslimska ungdomar är låg.
Av Sveriges ca 400 000 muslimer är ca 110 000 medlemmar i någon av SST (Nämnden
för statligt stöd till trossamfund) registrerad organisation, bland dessa är
många barn. Att aktiviteten i muslimska organisationer är låg baserar jag på statistik
från den nyligen genomförda studien Religion
som resurs? som visar att unga
muslimer i Sverige generellt inte är speciellt aktiva i religiösa
organisationer. Religion som resurs? är
en av Mia Lövheim och Jonas Bromander nyligen genomförd studie som på ett
övergripande plan syftar till att undersöka religionens plats och betydelse för
unga i Sverige. Cirka 1300 unga svenskar (16 och 24 år) har svarat på
enkätfrågor under hösten 2008. Min
uppgift i studien har varit att analysera svaren från den tiondel personer som
kan definieras som unga muslimer.
Även om det absoluta antalet unga muslimer är begränsat är undersökningen
viktad på ett sätt som gör att urvalet i möjligaste mån ska kunna räknas som
representativt (för en fullständig redogörelse för studien se Lövheim &
Bromander 2011).
En
analys av svaren från de unga muslimerna i studien visar att majoriteten av de
unga muslimerna kommer från hem som de betecknar som ”ganska mycket” religiöst
aktiva. Detta kan jämföras med övriga ungdomar i materialet av vilka ungefär en
tiondel har vuxit upp i familjer med aktiv religiös tro men också med den grupp
i materialet som i likhet med den här diskuterade muslimska gruppen som kan
betecknas som religiösa men tillhörande andra religioner där knappt en
tredjedel anger att de vuxit upp i aktivt religiösa hem. Trots att
förhållandevis många unga muslimer således kommer från religiöst aktiva hem är
det lika hög andel av dessa som övrigt religiösa (men där färre kommer från
religiöst aktiva hem), som inte någon gång det senaste halvåret tagit del av en
aktivitet, som har ordnats av en religiös församling. Ingen av de muslimska
ungdomarna gör detta dagligen. Knappt en tiondel av dem kan betecknas som religiöst
aktiva, vilket här avser de som deltar i en aktivitet som ordnas av en religiös
förening eller organisation en gång i månade eller oftare, vilket också
motsvarar övrigt religiöst aktiva ungdomar i studien. Detta skulle kunna ha ett
samband med att många ungdomar inte känner sig hemma i de muslimska
organisationer. Värt att notera är dock att frågan i enkätundersökningen är
formulerad utifrån hur kristna kyrkors ungdomsverksamhet ofta organiseras. I
vissa av Sveriges muslimska organisationer är verksamheten organiserad på
liknande sätt med ungdomsgrupper och koranstudier medan andra, på grund av
brist på resurser, inte kan ha den typen av verksamhet. Av enkätundersökningen framkommer inte heller huruvida
de unga muslimerna som deltar i aktiviteter organiserade av en religiös
församling gör detta i muslimska, kristna eller andra församlingar. I Sverige
finns idag ett stort antal religiösa församlingar som ordnar fritidsaktiviteter
för ungdomar oavsett vilken religion de tillhör eller om de överhuvudtaget är
religiösa.
En
annan fråga i enkäten som visar på hur unga förhåller sig till
institutionaliserad och/eller
organiserad religion rör vilken anledning de har besökt en religiös
lokal under det senaste halvåret. Hälften av de unga muslimerna anger att de
har besökt en religiös lokal för att delta i gudstjänst eller be och något
färre för att fira religiösa högtider. På samma sätt som när det gäller
organiserad verksamhet går det inte att läsa ut huruvida de unga muslimerna har
besökt moskélokaler eller ej.
Frågan
är om dessa ungdomars förhållandevis låga närvaro i religiösa föreningar kan ha
att göra med ledningsfrågor. Om vi lyfter blicken utanför Sverige, mot Europa
kan vi konstatera att i flera länder där det funnits en muslimsk befolkning
under en längre tid (Storbritannien, Frankrike, Tyskland) håller den äldre
generationen moské- och föreningsgrundare på att ersättas av en ny generation
som har vuxit upp och socialiserats in i Europa. Denna
yngre generation har varit mycket aktiv vad gäller formulerandet av ”an Islam of their own, which sometimes differed
radically from the traditional and defensive ideas of their parents” (Jonker
& Amiraux 2006:11,17). Ytterligare en anledning till
det förhållandevis låga deltagandet i organiserad islam i Sverige skulle kunna
vara att detta ledningsskifte ännu inte har ägt rum här och att den yngre
generationen därför inte känner sig hemma. Värt att notera är dock att det
under de senaste fem åren har etablerats flera nya muslimska
ungdomsorganisationer i Sverige (För en mer fulltsändig analys av den del av
undersökningen Religion som resurs?
som rör de unga muslimerna, se Berglund 2011).
En
forskare som tidigare problematiserat det faktum, att i Sverige fungerar
riksorganisationer som representanter för olika grupper i relation till staten
är Anne-Sofie Roald. Hon lyfter fram det faktum att för muslimer i Sverige
innebär riksorganisationernas representation, att de som inte tillhör en
organisation i princip inte har någon som representerar och för deras talan i
relation till staten. Hon påpekar också att ledningen för flera av dessa
riksorganisationer företrädesvis består av män från första generationens
invandrare, som framför allt arbetat för den egna gruppen utan att integrera
med det omgivande samhället (Roald 2009: 45-46). Problemet som hon vill
uppmärksamma är att många muslimer inte känner sig hemma i någon av dessa
organisationer och därför förblir orepresenterade men också till viss mån
osynliga. Roald ställer också frågan huruvida ”den svenska statens erkännande
av vissa grupper inom den muslimska befolkningen faktiskt bidrar till att ge
vissa grupper tolkningsföreträde framför andra” (Roald 2009:46). Samtidigt som
Roalds fråga är synnerligen viktig och relevant är svenska statens problem
tämligen uppenbart: hur ska de kunna samarbeta med befolkningsgrupper som inte
är organiserade?
Jenny
Berglund, Lektor i Religionsvetenskap, Södertörns högskola
Referenser:
Berglund, Jenny (2011), “Islam som resurs?” i Religion som resurs? – Existentiella frågor och
värderingar i unga svenskars liv red. Mia Lövheim och Jonas Bromander. Skellefteå: Artos &
Norma.
Jonker, Gerdien &Valérie Amiraux, red. (2006), Politics of Visibility. Young Muslims in European Public Spaces. Bielefeld: Transcript Verlag.
Lövheim,
Mia & Jonas Bromander (2011), Religion som resurs? – Existentiella frågor
och
värderingar i unga svenskars liv. Skellefteå: Artos & Norma.
Roald,
Anne-Sofie (2009), Muslimer i nya
samhällen. Göteborg: Daidalos.
En kommentar om tekniken. Ordbehandlare hanterar oftast marginaljustering väl. Ord avstavas och tänjs ut så att det ser OK ut.
SvaraRaderaWebbläsare däremot avstavar inte alls som regel och saknar eknik för att på ett bra sätt tänja ut rader. Vänsterjustera därför era texter, så blir de mycket bättre för ögonen och då kommer deras innehåll vara enklare att sätta sig in i.