Mycket
har skrivits om den norske bloggaren Peder Jensen (a.k.a. Fjordman, f. 1975)
och hans betydelse för Anders Behring Breiviks tankevärld. Fjordmans texter
utgör mycket av den ideologiska basen i Breiviks kompendium 2083 – A European Declaration of Independece.
I boken Det mörka nätet. Om Högerextremism, kontrajihadism och
terror i Europa gör den norske journalisten och
terrorexperten Øyvind Strømmen en intressant jämförelse mellan Jensen och
Sayyid Qutb (1906-1966) – en av den militanta islamismens viktigaste
inspirationskällor.
Qutb,
skriver Strømmen, växte upp i en Egyptisk medelklassfamilj och identifierade
sig under ungdomsåren som socialist. Efter sin utbildning fick han jobb på det
Egyptiska utrikesdepartementet. Han blev allt mer politiskt engagerad och
propagerade för en sorts kulturell nationalism, och kom under 1940-talet allt
mer att engagera sig i islamism. 1948 reste han till USA för att ta en
mastersexamen vid universitetet i Colorado. Väl tillbaka i Egypten rapporterar
han om detta i tidskriften Risala:
Jag
kan inte förstå hur den märkliga föreställningen att amerikanerna älskar fred
har slagit rot i världen, speciellt i Öst. […] Amerikanerna är till sin natur
krigare, som älskar att slåss. Idén om krig och att strida har varje amerikan i
blodet. Det märks tydligt i hans uppförande, och även i hans historia.
I
artikeln, som fortsätter i samma stil, lägger Qutb fram vad Strømmen kallar ”en
förbluffande kunskapslös, extrem och absurd karikatyr av USA.” Qutb berättar om
hur chockad han blev av att man dansade i kyrkorna, av dekadens och ”sexuell
primitivism” och inte minst av den förfärliga jazzmusiken. Tillbaka i Egypten
engagerade sig Qutb i det Muslimska brödraskapet och drygt tio år senare, 1964,
gav han ut boken Milstolpar. Qutb
skrev Milstolpar medan han avtjänade
ett ofta brutalt fängelsestraff för sitt politiska engagemang mot regimen. Han
avrättades tillslut 1966, men hans politiska manifest har levt kvar som en av
de främsta inspirationskällorna för militanta islamistiska rörelser.
Qutb
menade att Egypten och resten av den islamska världen hade förfallit i barbari (jahiliyya) som delvis berodde på
västvärldens kulturella inflytande. Egyptens ledare var inte att betrakta som
riktiga muslimer, utan västvärldens lakejer och därför islams fiender.
I
Qutbs och hans efterföljares tankevärld står föreställningen om ett rent islam
som det godas garant mot det onda i formen av västerländsk barbarism och
dekadens. Det är därför en religiös plikt att kämpa för en återgång till det
ursprungliga, äkta islam.
Strømmen
ser i Qutb en parallell till Peder Nøstvold Jensen. Jensen är barn av en annan
tid än Qutb, skriver han, men de är varandras likar på flera områden:
Jensen
hade tidigt ett intresse för arabvärldens kultur och traditioner. Han studerade
arabiska med förhoppning att kunna göra sig användbar på den outnyttjade
marknad han menade att arabvärlden var, och i samband med sina masterstudier
reste han till Egypten. Han ogillade turistkvarterens kommers och trafik, men säger
i en artikel från år 2000 att ”utanför turistområdena träffar du vänliga,
gästfria, nyfikna och öppna människor som gärna vill lära känna dig”.
Men
efter 11 september omvärderar han sina ståndpunkter och blir allt mer
islamfientlig. Han blir, med Strømmens ord, ”en ideolog som drar in andra i en
mörk och hotfull värld baserad på absurda karikatyrer.” I ett blogginlägg från
2005 heter det att ”[ibland] tvivlar jag på att Europa kommer att överleva den
pågående invasionen av muslimska invandrare.”
”Peder
Nøstvold Jensen från Ålesund är inte bara en profet i en avgränsad, nationell
internetmiljö. Han är en fascistisk ideolog med en betydande internationell
publik”, skriver Strømmen. Breiviks kompendium och terrordåd har gett Peder
Jensens ideologi en oöverskådlig spridning. Vi kan bara hoppas att den inte
blir lika stor och långlivad som Sayyid Qutbs.
Simon
Sorgenfrei
Doktorand
i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar