Religionsfrihetslagstiftningen
har varit i hetluften de senaste åren och vi har redan en gång berört frågan om
religionsfrihetslagstiftningen här på bloggen. Under 2011-2012 har en debatt om lagstiftningen böljat i svensk media i relation till frågan om manlig
omskärelse. Flera böcker som tar upp ämnet, som exempelvis Dan-Erik Andersson
och Johan Modées Religion och mänskliga rättigheter, och Hans-Ingvar Roths Är religion en mänsklig rättighet? har också publicerats under samma
period. Religionsfriheten räknas ofta in i den så kallade familjen av mänskliga
rättigheter, men den är ingen oemotsagd familjemedlem.
I en
debattartikel, med titeln Avskaffa lagen om religionsfrihet, publicerad i Expressen den 17 maj
2007 undertecknade bland andra Humanisternas ordförande Christer Sturmark,
Dagens Nyheters ledarskribent Lena Andersson och musikern Björn Ulvaeus, ett
upprop mot religionsfrihetslagstiftningen. Man menade att denna hade spelat ut
sin roll. ”Förutom att begreppet
är motsägelsefullt, inkonsekvent och kraftlöst, riskerar dess tillämpning att
bli ett hot mot det sekulära samhället.”
Enligt till exempel den romersk-katolska religionen är det föräldrars religiösa plikt att uppfostra sina barn i den katolska tron så att de blir troende praktiserande katoliker. FN-deklarationen för de mänskliga rättigheterna ger genom religionsfriheten dessa föräldrar rätt att efterleva sin religiösa plikt. Men enligt samma deklaration är barn jämbördiga rättssubjekt. Barn äger alltså en egen rätt till religionsfrihet som ger dem rätten att inte påtvingas den katolska tron eller dess ceremonier.
Samma definition av religionsfrihet resulterar här i två logiskt oförenliga principer.
I
samband med veckans prinsessdop har religionsfriheten, kanske inte helt
överraskande, hamnat på tapeten igen. Och ännu en gång deltar Christer Sturmark
i debatten, men denna gång – kanske något förvånande – som religionsfrihetens
försvarare. I en debattartikel i Aftonbladet drar Sturmark sitt svärd
för prinsessan Estelles religionsfrihet och kritiserar dopet och kopplingen
mellan kungafamiljen och svenska kyrkan. Det står föräldrar fritt att välja om
de vill döpa sina barn eller inte, skriver Sturmark,”[a]lla föräldrar utom just
Estelles. De är faktiskt berövade en av de mänskliga rättigheterna, nämligen
religionsfriheten”.
Såväl
den första debattartikelns krav på logik, liksom Sturmarks tillsynes
motsägelsefulla ställningstagande både för och emot religionsfriheten är
intressant. I analyser av politiker och andra opinionsbildares argumentation
kritiseras gärna sådana diskrepanser och logiska brott. Detta är ett tacksamt
fält för retorikanalys och även som material för analys av ideologisk strategi
och förändring.
Politiska
ståndpunkter kan naturligtvis förändras och utvecklas. Kanske har Christer
Sturmark helt enkelt ändrat åsikt i frågan? Mer troligt är att han använder sig
strategiskt av lagen om religionsfrihet i sin argumentation, för att visa på
inkonsekvenser i svensk religionslagstiftning. Att alla inte är lika inför
lagen är naturligtvis en viktig fråga att lyfta till debatt.
Att
personliga åsikter och övertygelser förändras över tid gäller naturligtvis även
religiösa tolkningar och åskådningar och inte endast politiska, även om vi inte
är lika vana vid att religiösa ideologier kritiseras på samma sätt som
sekulära. En förklaring till detta kan vara att religion ofta framställs som
något som inte är avsett att vara logiskt konsekvent. Religion tänks ofta stå
bortom eller över logiken och religionsutövare besväras inte nödvändigtvis av
logiska brott som kan påvisas i deras religiösa världsbild.
För
samtida religionsforskning är bristen på logik och koherens i individers och
gruppers tro och praktik ett vanligt och intressant fenomen och det finns
mycket forskning som intresserar sig för hur religionsutövare rationaliserar
sin religion då logiska inkonsekvenser blir uppenbara. Vi lever i en tid där
det blir allt vanligare att religionsutövare blandar trosföreställningar och
praktiker från vad som kan upplevas som oförenliga religiösa och filosofiska
traditioner. Individer som exempelvis samtidigt bekänner sig till en
monoteistisk och en polyteistisk religion, eller säger
sig tillhöra en religion och samtidigt ifrågasätta vad majoriteten menar är
religionens bärande principer, rationaliserar ofta sin utövning med hänvisning
till upplevelse snarare än till logik. ”Det känns rätt”. Religionssociologen Cristián Parker har visat hur praktisk koherens ofta
är av större betydelse för religionsutövare är logisk koherens. Det är
viktigare att religion fungerar,
än att den hänger ihop intellektuellt.
Vad
som vid en första anblick ter sig som logiska inkonsekvenser – hos såväl
religionsutövare som hos religionskritiker – kan alltså, utifrån den
religionsvetenskapliga teoribildning jag skissat ovan, ha en praktisk logik om
vi granskar argumentens funktion.
Simon
Sorgenfrei
Doktorand
i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet
Du gör det lätt för dig när du plockar ut en rad ur hans text och baserar artikeln på den. Men läser man hela texten så förstår man att Sturmark påvisar det faktum att för alla andra än prinsessans föräldrar gäller principen att föräldrarna själva får välja vilken religion ungen ska ha. I kraft av deras ämbete MÅSTE de välja kristendomen.
SvaraRaderaMed det säger han inte på något sätt att han anser att det är rätt att föräldrar ska få välja barnets religion - tvärtom! Han förespråkar att barnet själv ska få välja när hon kan.
Hej Varg
SvaraRaderaJag vet inte om det framgår så tydligt att Sturmark förespråkar barnets rätt att själv välja. Han skriver att detta vore sympatiskt, men att det är upp till föräldrarna. Jag påpekar ju också att den olikhet inför lagen som Sturmark lyfter fram är viktig att debattera.
Men det är inte detta jag vill fokusera i mitt inlagg, utan snarare olika former av logik. Sturmarks ställningstagande både emot och för religionsfriheten kan ju onekligen te sig som en intellektuell motsägelse, alltså som ologiskt. Men om man istället tittar på de två artiklarnas funktion - hur han gör bruk av religionslagstiftningen i sin religionskritiska gärning - kan man se att där finns en praktisk logik.
Är det inte *samvetsfrihet* Sturmark egentligen menar. Sturmarks hållning blir ju i så fall helt konsekvent när han menar att såväl ett barn vilket som helst som konungabarnet Estelle ska ha frihet att välja religion - eller avstå från den.
SvaraRadera