I
Storbritannien finns ett livsstilsmagasin som heter Emel. Det är ett ”glossy
magazine” som till utsidan påminner om Vogue eller MåBra med artister, recept och kläder på utsidan men som till
innehållet snarare är en blandning mellan Fokus,
Hemmets Journal och Amelia. Som läsare upptäcker man dock
ganska snart att det livsstilsfokus som Emel
har också skiljer sig något från ovanstående tidningar genom att det är samtida brittisk muslimsk livsstil som
fokuseras.
Tidningens namn kommer från bokstäverna
"M" och "L", som
står för "Muslim Life" men som också liknar det arabiska ordet för "hopp". Idag är Emel
den mest lästa muslimska tidskriften i Storbritannien. Det är
också den första muslimska tidskriften
i Storbritannien som väckt intresse
hos icke-muslimska läsare med sina reportage om allt från muslimskt mode, andlighet, mat
och politik.
Emels grundare och
nuvarande chefredaktör heter Sarah Joseph och har som ledarskribent för
tidningen, men också som kulturdebattör, blivit rankad som en av världens 500
mest inflytelserika muslimer. I mars kommer hon till Sverige för att föreläsa
på Södertörns högskola om sitt engagemang för Emel men också om medias påverkan
på formandet av muslimsk identitet. Sarah Joseph är en av tre föreläsare som
bjudits in till evenemanget The Role of the Media in the Shaping of European and Us Muslim identities som är ett
samarbete mellan Södertörns högskola och British council. De två andra två
föreläsarna är professor John L. Esposito från Georgetown University ochprofessor Mattias Gardell från Uppsala universitet, mer information här.
Jenny Berglund,
lektor i religionsvetenskap på Södertörns högskola.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar