I vissa
delar av Spanien firas " sardinens begravning", (el entierro de la sardina), när karnevalen tar slut och övergår till
fastan före påsk. Enligt den religiösa festkalendern skall detta ske 40 dagar
före Palmsöndagen och kallas också ”askonsdag”, eftersom fjolårets palmblad
bränns upp.
Även
karnevalen hör till de religiösa festerna, även om dess innehåll verkar ha mer
att göra med nöjen av denna världen. Som så mycket annat har den sina rötter i
antiken, framför allt genom dans och allehanda upptåg på gator och torg
tillägnade olika gudar och gudinnor. Tidpunkten kunde variera: i december
firades de romerska saturnalierna medan de grekiska anthesterierna ägde rum under
vårvintern. Festerna präglades av att de sociala gränserna för en dag upplöstes
genom att slavarna uppträdde som herrar och delade ut befallningar till sina
husbönder som ödmjukt utförde dessa. Musik, dans och allmän glädje rådde under
dessa dagar, som dock hade sina rötter i religiösa traditioner.
Den
kristna kyrkan gjorde vissa försöka att hejda denna typ av folkligt festande.
men gav upp och införlivade den i kyrkoåret så tidigt som i slutet av 500-talet.
Namnet ”karneval” skulle därmed betyda ”farväl till kött” och perioden efter
detta skulle påminna om att Jesus vistades 40 dagar i öknen innan påskhögtiden.
En alternativ tolkning hävdar att ordet kommer från carrus ”vagn” syftande på de processioner som ägde rum under
förkristen tid. Ingendera sidan verkar ha övertygat den andra.
Karnevalen
fortsätter alltjämt att leva vidare i form av festande, dansande och musicerade
på gatorna i de katolska länderna. Till Sverige kom företeelsen sent och är
inte årstidsbunden. I Danmark visar sig dock vara ett undantag med den fest som
kallas Fastelavn då man festar om
grundligt. Ett omtyckt inslag var ”att slå katten ur tunnan”, som numera
lyckligtvis är fylld med godis i stället för en levande katt.
Nu
kommer vi tillbaka till ” sardinens begravning”, där man parodierar ett begravningsfölje
kring en uppstoppad figur som skall likna en sardin. Sörjandet tar sig
parodiska former till dess man helt sonika bränner upp sardinen och dess innehåll.
Den symboliska förståelsen av riten innebär en rening från synd. i detta ingår
att man också glömmer allt groll som uppkommit under det gångna året. Kanske
något att ta efter!
Britt-Mari Näsström, Professor i
religionshistoria, Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar