Nu när priserna på
flygbiljetter till New York är minst sagt överkomliga och
dollarkursen relativt
låg kan det vara på sin plats att tipsa om ett resmål av islamologiskt
intresse, Harlem. Från att ha varit ett område som de flesta turister undvek
har det i dag ett rykte om sig att vara ett område fyllt med bra klubbar och
hippa restauranger. De flesta svenska turister som kommer till Harlem kanske
besöker den svenska kocken Marcus Samuelsson restaurang The Red Roaster eller kommer för att
uppleva gospelmusiken i någon av områdes ca 400 kyrkor. En personlig favorit i
Harlems restaurangliv är det Karibiska haket Shrine
som inte endast server en utmärkt Fela Kuti-hamburgare med couscous med den hembryggda
lagern ”Shrine lager” utan också tillhandhåller fantastisk live musik med
lokala talanger sju dagar i veckan.
Förutom kyrkorna
präglas gatubilden i Harlem också av Islam. Det är i Harlem man hittar den
kanske främsta symbolen för Islam i USA Masjid Malcolm Shabazz ritad av
arkitekten Sabbath Brown och uppförd i ett före detta casino 1965. Moskén var
tidigare Nation of Islams New York högkvarter Temple No. 7 som nu finns beläget
på 127:e gatan under namnet Muhammad Mosque No.7.
Den gröna lökformade
kupolen på 116:e gatan markerar inte bara en moské utan bygganden innehåller även
en skola och lokaler som erbjuder diverse samhällstjänster.
[Bild 1] Masjid
Malcolm Shabazz.
Några kvarter bort från
Masjid Malcolm Shabazz på Adam Clayton Powell Jr. Boulevard ligger ”Allah
School in Mecca” som är högkvarter för Nation
of Gods and Earths kanske mer kända som ”The Five Percenters”. Rörelsen
grundades 1964 av Clarence 13X, som en avknoppning av Nation of Islam. The Five
Percenters finns utspridda i hela USA men har sitt centrum i lokalen i Harlem.
[Bild 3] Allah School in
Mecca på Adam Clayton Powell Jr. Boulevard
Det
finns en uppsjö av mindre moskéer tillhörande diverse mindre mainstream
muslimsk samslutningar. Websidan Relgions
of Harlem som drivs av studenter vid det närliggande universitet Columbia har
publicerat en behändig karta
där dess finns tydligt utmärkta.
[Bild
4] Masjid Aqsa
[Bild
5] Futa Islamic Center Masjid
I Harlem pågår det
också självklart en hel del religiös kommers. Pizzaställen med skyltar som ”No
Swine on my Mind” och ”No Pork on My Fork” och affärer som säljer allt från Halalkött
till muslimsk hälsokost och muslimskt mode (både för män och kvinnor). Harlems många
boklådor är också utmärkta för att fynd så väl afro-amerikansk muslimsk
litteratur som litteratur från den övriga muslimska världen.
[Bild 6] Nasa Pizza - ”No
Swine on my Mind”
[Bild
7] Daru Salam Halal Meat & Fish Market
För endast fem dollar
kan den hälsokostintresserade resenären komma över en flaska Black Seed-olja
som saluförs på rekommendation av Profeten Muhammed av flertalet affärer i
Harlem. För den som är intresserad så säljs den också online av bland annat starofislam.com.
[Bild
8] Black Seed-Olja – ”Negella Sativum (Black Seed) is Curative Remedy for all
Diseases Except Death”
En
promenad i Harlem ger en utmärkt illustration på att studiet av den muslimska
världen inte kan begränsas geografiskt till Mellanöstern och att den muslimska
världen bör ses som ett kognitivt universum av tankar och idéer som sträcker
sig från New York till Tokyo, via Malmö och Manama.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar