Den salafitiske
egyptiske predikanten Ahmed Mahmoud Abdullah, även kallad Abu Islam, har
häktats i Egypten på grund av religiösa förolämpningar. Förra året rev han
sönder en bibel utanför amerikanska ambassaden i Kairo och nu har han återigen
uttalat sig kritiskt mot kristna och även kvinnor drabbas av hans uttalanden,
då han sagt att kvinnor som går till Tahrir-torget, demonstrationernas
epicentrum, är för att de vill bli sexuellt ofredade och att det är tillåtet att
våldta dem (halal). Nyligen har han uttalat
sig om Alla hjärtans dag som ett tillfälla för kristna att fira
utomäktenskapligt sex och prostitution. I DN:s
artikle nämns att hans uttalanden väckt starka reaktioner då de inte stämmer
överens med värderingar som tolerans, demokrati, religiösa värderingar och
egyptisk lagstiftning. På twitter finns t.ex. många inlägg om #AbuIslam som är väldigt kritiska. Abu
Islam äger tv-kanalen al-Ummah där flera av hans kontroversiella uttalanden
framförts och gör det enkelt för honom att nå ut till en bredare befolkning.
Enligt egyptisk lag är
det inte tillåtet att förolämpa religion, vilket är skälet till att Abu Islam
nu häktats. Samtidigt pågår en diskussion om censur i Egypten som oroar
journalister och även andra. Tidigare här på bloggen har vi meddelat om
anklagelser mot satirikern Bassem Youssef som i sitt satiriska nyhetsprogram
riktar en kritisk udd mot makthavare och som fått kritik
från ultrakonservativa muslimer för att vara blasfemiskt. Att anklaga andra för
att förolämpa religion verkar vara en taktik för att skrämma och tysta kritiker
där konservativa muslimer varit högröstade. Men i fallet Abu Islam är det
alltså just en sådan ultrakonservativ muslim som blivit häktad, vilket många
verkar tycka vara ok då det verkar som om folk i allmänhet tycker att han har gått alltför
långt i sina uttalanden.
En misstänksamhet mot det
Muslimska brödraskapet och president Morsi finns också där det råder osäkerhet
kring vilken censur och yttrandefrihet som ska gälla framöver. Om man tittar på
Reporters
without borders rankinglista kan man notera att Egypten idag ligger på
plats 158 i listan över länder och deras respekt för mediafrihet (Sverige
ligger på plats 10) och att det är en förbättring jämfört med förra årets
index, men osäkerheten verkar alltså stor om åt vilket håll det går framöver.
Susanne Olsson, docent
i religionsvetenskap, Södertörns högskola
Har ni religionsvetare någon slags förklaring till hur snubbar som denna Abu tolkar islam så att han kommer fram till att det är tillåtet att våldta enligt hans allah?
SvaraRaderaNär det gäller utvidgade självmord som många muslimer sysslar med så har vi fått höra att det handlar om att de tolkar koranen och muhammed så att det är en krigshandling att spränga sönder skyldiga. Skyldiga blir då alla som inte inte tycker som självmördarna och dem som får dem till att ta livet av sig. Därför är det enligt dessa muslimer ok enligt deras gud att ta livet av sig.
Men hur går tolkningarna till när det gäller att motiver våldtäkt och mord? Vi har förstått att i de fall det står i koranen att man ska döda folk hit och dit så handlar det om sk "tidsanda" eller att det kommit nån slags "motsura" senare som gör att man inte alls ska tolka det som att det är rätt att döda folk.
Är han och dem som går på vad Abu säger sjuka i huvudet, eller är det faktiskt en religiös tolkning värd att ta på allvar som vilka andra tolkningar som helst?
Ska alla sorters tolkningar, hur perversa de än är få stämpeln religion över sig? Jag anser inte det.
Hej
RaderaDet är klart att vi kan analysera även tolkningar som dessa. Aparta och motbjudande, ja, men icke desto mindre möjliga att studera. Jag reagerade också över tolkningen. Informationen vi har att gå på är begränsad. Det jag kan spekulera i här är en tolkning som först definierar dessa kvinnor som icke-muslimer, och sedan, som ett resultat av detta framställer dem som legitimt krigsbyte (slavinnor). Något annat sätt att teologisk legitimera våldtäkt (som ju borde vara sex utanför äktenskapet) kan jag inte se. Sedan är det naturligtvis en helt annan fråga vilket stöd en sådan tolkning kan tänkas få.
Jonas
Tack för svaret. Jag tänker så här att om religionsvetare, eller varför inte lärda inom islam? kritiskt granskade denna sortens muslimers påhitt, de är ju tydligen inte alls någonting islamskt med dylika tolkningar, så skulle förståelsen för de mer förnuftiga och verklighetsbejakande muslimerna öka, tror jag åtminstone.
RaderaAtt man drar fram trollen i ljuset helt enkelt istället för att klumpa ihop dem med alla muslimer (genom att erkänna att perversionerna är islam)
Mycket av den sk "islamofobin" beror nog på att de moderna krafterna inom islam får mindra rampljus än islams avarter.
Men kanske har ni tips på youtube-klipp eller liknande där normala imamer ifrågasätter dessa stollar i kraft av sina kunskaper om islam?