måndag 18 februari 2013

Förolämpning av religion i Egypten - fallet Abu Islam


Den salafitiske egyptiske predikanten Ahmed Mahmoud Abdullah, även kallad Abu Islam, har häktats i Egypten på grund av religiösa förolämpningar. Förra året rev han sönder en bibel utanför amerikanska ambassaden i Kairo och nu har han återigen uttalat sig kritiskt mot kristna och även kvinnor drabbas av hans uttalanden, då han sagt att kvinnor som går till Tahrir-torget, demonstrationernas epicentrum, är för att de vill bli sexuellt ofredade och att det är tillåtet att våldta dem (halal). Nyligen har han uttalat sig om Alla hjärtans dag som ett tillfälla för kristna att fira utomäktenskapligt sex och prostitution. I DN:s artikle nämns att hans uttalanden väckt starka reaktioner då de inte stämmer överens med värderingar som tolerans, demokrati, religiösa värderingar och egyptisk lagstiftning. På twitter finns t.ex. många inlägg om #AbuIslam som är väldigt kritiska. Abu Islam äger tv-kanalen al-Ummah där flera av hans kontroversiella uttalanden framförts och gör det enkelt för honom att nå ut till en bredare befolkning.  

Enligt egyptisk lag är det inte tillåtet att förolämpa religion, vilket är skälet till att Abu Islam nu häktats. Samtidigt pågår en diskussion om censur i Egypten som oroar journalister och även andra. Tidigare här på bloggen har vi meddelat om anklagelser mot satirikern Bassem Youssef som i sitt satiriska nyhetsprogram riktar en kritisk udd mot makthavare och som fått kritik från ultrakonservativa muslimer för att vara blasfemiskt. Att anklaga andra för att förolämpa religion verkar vara en taktik för att skrämma och tysta kritiker där konservativa muslimer varit högröstade. Men i fallet Abu Islam är det alltså just en sådan ultrakonservativ muslim som blivit häktad, vilket många verkar tycka vara ok då det verkar som om folk i allmänhet tycker att han har gått alltför långt i sina uttalanden.

En misstänksamhet mot det Muslimska brödraskapet och president Morsi finns också där det råder osäkerhet kring vilken censur och yttrandefrihet som ska gälla framöver. Om man tittar på Reporters without borders rankinglista kan man notera att Egypten idag ligger på plats 158 i listan över länder och deras respekt för mediafrihet (Sverige ligger på plats 10) och att det är en förbättring jämfört med förra årets index, men osäkerheten verkar alltså stor om åt vilket håll det går framöver.

Susanne Olsson, docent i religionsvetenskap, Södertörns högskola

3 kommentarer:

  1. Har ni religionsvetare någon slags förklaring till hur snubbar som denna Abu tolkar islam så att han kommer fram till att det är tillåtet att våldta enligt hans allah?

    När det gäller utvidgade självmord som många muslimer sysslar med så har vi fått höra att det handlar om att de tolkar koranen och muhammed så att det är en krigshandling att spränga sönder skyldiga. Skyldiga blir då alla som inte inte tycker som självmördarna och dem som får dem till att ta livet av sig. Därför är det enligt dessa muslimer ok enligt deras gud att ta livet av sig.

    Men hur går tolkningarna till när det gäller att motiver våldtäkt och mord? Vi har förstått att i de fall det står i koranen att man ska döda folk hit och dit så handlar det om sk "tidsanda" eller att det kommit nån slags "motsura" senare som gör att man inte alls ska tolka det som att det är rätt att döda folk.

    Är han och dem som går på vad Abu säger sjuka i huvudet, eller är det faktiskt en religiös tolkning värd att ta på allvar som vilka andra tolkningar som helst?
    Ska alla sorters tolkningar, hur perversa de än är få stämpeln religion över sig? Jag anser inte det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Det är klart att vi kan analysera även tolkningar som dessa. Aparta och motbjudande, ja, men icke desto mindre möjliga att studera. Jag reagerade också över tolkningen. Informationen vi har att gå på är begränsad. Det jag kan spekulera i här är en tolkning som först definierar dessa kvinnor som icke-muslimer, och sedan, som ett resultat av detta framställer dem som legitimt krigsbyte (slavinnor). Något annat sätt att teologisk legitimera våldtäkt (som ju borde vara sex utanför äktenskapet) kan jag inte se. Sedan är det naturligtvis en helt annan fråga vilket stöd en sådan tolkning kan tänkas få.

      Jonas

      Radera
    2. Tack för svaret. Jag tänker så här att om religionsvetare, eller varför inte lärda inom islam? kritiskt granskade denna sortens muslimers påhitt, de är ju tydligen inte alls någonting islamskt med dylika tolkningar, så skulle förståelsen för de mer förnuftiga och verklighetsbejakande muslimerna öka, tror jag åtminstone.
      Att man drar fram trollen i ljuset helt enkelt istället för att klumpa ihop dem med alla muslimer (genom att erkänna att perversionerna är islam)

      Mycket av den sk "islamofobin" beror nog på att de moderna krafterna inom islam får mindra rampljus än islams avarter.
      Men kanske har ni tips på youtube-klipp eller liknande där normala imamer ifrågasätter dessa stollar i kraft av sina kunskaper om islam?

      Radera