Under det
senaste året har relationerna mellan buddhister och muslimer på Sri Lanka
förvärrats. Konflikten mellan de båda religiösa grupperna har pågått till och
från bland annat med frågor om förbud mot böneutrop (vilket även förbjöds i
vissa städer). Men den senaste konflikten hade troligen sin början i att några
buddhistiska aktivister rev en muslimsk helgongrav i september 2011. En
talesman för muslimerna i staden sa att helgongraven delades av flera
religioner, vilket inte är ovanligt i Sri Lanka, men graven var enligt
buddhistiska extremister illegitim och återfanns på helig buddhistisks mark där
flera buddhistiska tempel återfanns och därför skulle den avlägsnas.
Efter denna
händelse så har buddhistiska extremister gjort fler anspråk på moskéer som bör
rivas, till exempel i Colombo. Buddhistiska protester har också riktats mot
försäljningen och certifieringen av halalkött och i dess propagandaretorik så
används gärna bilder på Usama Bin-Ladins ansikte och texter som ”vinsten vid
försäljning av halalkött går till internationella terrorister” annan retorik
som används i socialamedier och ”posterpropaganda” är slagord som ”vi vill
stoppa islamiseringen” och att ”Sri Lanka vid 2050 kommer vara dominerat av
muslimer”, det vill säga inte helt olik den retorik som återfinns hos
invandringsfientliga/islamofobiska partier i Europa.
Hur
allvarligt ska man nu se på dessa tendenser? Det är svårt att avgöra i
dagsläget, men det vi kan konstatera att det främst är extremistiska buddhister
som varit initiativtagare till protesterna, men de har även fått medhåll från
regeringen. De muslimska politikerna och debattörerna är mycket oroade för
utvecklingen i landet och kanske ska vi delas deras oro då Sri Lanka sen tidigare
är känt för ett etniskt grundat inbördeskrig, mellan. De flesta
av Sri Lankas befolkning är singaleser
där majoriteten är buddhister,
muslimer betraktas som en tredje etnisk grupp, efter tamiler som i huvudsak är hinduer.
Andreas
Johansson
Doktorand i
Religionshistoria
Lunds
Universitet
Tack för ditt spännande inlägg Andreas!
SvaraRaderaJag undrar i vilken utsträckning det rör sig enskilda buddhister som driver denna linje, eller om det är organiserade buddhistiska protester? Hur stort gehör har de med mer extrem hållning hos övriga buddhister?
När jag besökte Sri Lanka 2005 slogs jag av att den srilankesisk-buddhistiska självbilden där man ser sig som bevarare av den buddhistiska läran medförde en hållning där man var kritisk till religionspluralism, och framför allt muslims närvaro som tog över ljudbilden på vissa ställen i Kandy (böneutropen). Jag antar att denna självbild används för att legitimera även mer extrema hållningar?
Mvh
Katarina Plank
Tack!
SvaraRaderaOrganisatörer och de drivande i frågor som dessa kan t ex vara Jathika Hela Urumaya (National Sinhala Heritage party) ett politiskt parti och deras sympatisörer, partiet är inte speciellt stort men har fått mer stöd på senare tid, dessutom anklagas regeringen i landet för att inte skydda minoriteternas religiösa rättigheter. Den självbild du nämner där stämmer bra överens med deras syn.
Exakt hur stora protesterna har varit vet jag inte, det talas om ett 100 tal, noterbart i det som rapporteras är att inga av de singalesiska mathandlarna i berörda städer har krävt ett förbud mot Halalkött.
Ljudbilden är intressant fall, ett tag var det som ett ständigt "ljudkrig" där muslimska bönutrop avlöstes med buddhistiskt chanting i vissa städer.
Mvh
Andreas J
Tror INTE det går att kalla Buddisterna här för Terrorister, de kämpar för sin kultur. och de är INTE Buddistiska munkar som slåss. Tarvlig försök att smutskasta en fin antivåldskultur. Av de onda krafter i vår värld.
SvaraRadera