söndag 6 januari 2013

Buddhistisk extremism skrämmer muslimer på Sri Lanka


Under det senaste året har relationerna mellan buddhister och muslimer på Sri Lanka förvärrats. Konflikten mellan de båda religiösa grupperna har pågått till och från bland annat med frågor om förbud mot böneutrop (vilket även förbjöds i vissa städer). Men den senaste konflikten hade troligen sin början i att några buddhistiska aktivister rev en muslimsk helgongrav i september 2011. En talesman för muslimerna i staden sa att helgongraven delades av flera religioner, vilket inte är ovanligt i Sri Lanka, men graven var enligt buddhistiska extremister illegitim och återfanns på helig buddhistisks mark där flera buddhistiska tempel återfanns och därför skulle den avlägsnas.

Efter denna händelse så har buddhistiska extremister gjort fler anspråk på moskéer som bör rivas, till exempel i Colombo. Buddhistiska protester har också riktats mot försäljningen och certifieringen av halalkött och i dess propagandaretorik så används gärna bilder på Usama Bin-Ladins ansikte och texter som ”vinsten vid försäljning av halalkött går till internationella terrorister” annan retorik som används i socialamedier och ”posterpropaganda” är slagord som ”vi vill stoppa islamiseringen” och att ”Sri Lanka vid 2050 kommer vara dominerat av muslimer”, det vill säga inte helt olik den retorik som återfinns hos invandringsfientliga/islamofobiska partier i Europa.

Hur allvarligt ska man nu se på dessa tendenser? Det är svårt att avgöra i dagsläget, men det vi kan konstatera att det främst är extremistiska buddhister som varit initiativtagare till protesterna, men de har även fått medhåll från regeringen. De muslimska politikerna och debattörerna är mycket oroade för utvecklingen i landet och kanske ska vi delas deras oro då Sri Lanka sen tidigare är känt för ett etniskt grundat inbördeskrig, mellan. De flesta av Sri Lankas befolkning är singaleser där majoriteten är buddhister, muslimer betraktas som en tredje etnisk grupp, efter tamiler som i huvudsak är hinduer.


Andreas Johansson
Doktorand i Religionshistoria
Lunds Universitet

3 kommentarer:

  1. Tack för ditt spännande inlägg Andreas!

    Jag undrar i vilken utsträckning det rör sig enskilda buddhister som driver denna linje, eller om det är organiserade buddhistiska protester? Hur stort gehör har de med mer extrem hållning hos övriga buddhister?

    När jag besökte Sri Lanka 2005 slogs jag av att den srilankesisk-buddhistiska självbilden där man ser sig som bevarare av den buddhistiska läran medförde en hållning där man var kritisk till religionspluralism, och framför allt muslims närvaro som tog över ljudbilden på vissa ställen i Kandy (böneutropen). Jag antar att denna självbild används för att legitimera även mer extrema hållningar?

    Mvh
    Katarina Plank

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Organisatörer och de drivande i frågor som dessa kan t ex vara Jathika Hela Urumaya (National Sinhala Heritage party) ett politiskt parti och deras sympatisörer, partiet är inte speciellt stort men har fått mer stöd på senare tid, dessutom anklagas regeringen i landet för att inte skydda minoriteternas religiösa rättigheter. Den självbild du nämner där stämmer bra överens med deras syn.

    Exakt hur stora protesterna har varit vet jag inte, det talas om ett 100 tal, noterbart i det som rapporteras är att inga av de singalesiska mathandlarna i berörda städer har krävt ett förbud mot Halalkött.

    Ljudbilden är intressant fall, ett tag var det som ett ständigt "ljudkrig" där muslimska bönutrop avlöstes med buddhistiskt chanting i vissa städer.

    Mvh

    Andreas J

    SvaraRadera
  3. Tror INTE det går att kalla Buddisterna här för Terrorister, de kämpar för sin kultur. och de är INTE Buddistiska munkar som slåss. Tarvlig försök att smutskasta en fin antivåldskultur. Av de onda krafter i vår värld.

    SvaraRadera