En vän är
makan, ett jämmerskri är dottern, ljus av ljus av den högsta himlen är sonen
för fadern.
Den brutala våldtäkten och mordet
på en ung kvinna i Delhi har blottat ett kvinnoförakt som väckt avsky i hela
världen. Omfattande demonstrationer har ägt rum i huvudstaden, som riktar sitt
hat mot förövarna, men också mot det sexuella våld som fortlever i Indien.
Händelsen i Delhi är nämligen långt ifrån unik. Några dagar tidigare tog en
annan ung kvinna sitt liv, sedan polisen vägrat befatta sig med den våldtäkt
som hon blivit utsatt för. Även om det har stiftats lagar för att skydda
kvinnors rättigheter respekteras de inte ens av de rättsvårdande instanserna.
De traditionella värderingar kring
könsrollerna visar på ett kvinnoförakt, som till stora dela har sin grund i
traditionella religiösa föreställningar. Endast mannen tillåts studera de
heliga skrifterna, något som också gett tolkningsföreträde genom de årtusenden
som religionen existerat. Kvinnans natur uppfattas som sexuell och därmed
potentiellt farlig, om den inte kontrolleras genom äktenskapet. Genom att visa
sig hängiven mannen – kvinnans främsta plikt - lockas hennes goda sidor fram
och hennes farliga och egenmäktiga sida förtrycks.
De stora och mäktiga gudinnorna i
den hinduiska traditionen uppträder nästan alltid i denna aspekt och blir
därigenom förebilder för kvinnorna. Även den vilda Kali hejdar sin
förstörelsebringande attack, när hon råkar trampa på sin make och räcker
förskräckt ut sin tunga. Den ideala hustruns natur återspeglas i gudinnornas
underordnade roller gentemot deras äkta män.
Kontroll över kvinnans natur ingår således
i den patriarkala könsmaktsordningens mönster, något som Eva Hellman har
påvisat i sin bok Hinduiska gudinnor och
kvinnor. Hon visar emellertid på nya tendenser som växt fram bland de
utbildade kvinnorna i det moderna Indien i form av en nytolkning av de heliga
texterna i form av en postpatriarkal teologi. Här får nämligen gudinnan Kali
spela en annan roll än den traditionella. Gudinnan ses inte som en förgörande
kraft utan som den som bryter ner de traditionella mönster som begränsar
kvinnorna tillvaro. Detta är ett av de många exempel där männens
tolkningsföreträden till de religiösa texterna ifrågasätts.
Av detta följer att den
traditionella synen på kvinnan som en farlig och okontrollerad kraft omtolkas.
Hon ses i stället som en jämbördig varelse i såväl andlig som världslig
bemärkelse och behöver inte längre hållas inne i den privata sfären. Tyvärr är detta ännu en utopi. Till dess
kommer Indien att inneha den föga smickrande fjärdeplatsen som ett av de
farligaste länder för kvinnor att leva i.
Britt-Mari Näsström
Professor emerita i
religionshistoria
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar