Nu
höjs åter igen kritiska röster från de egna leden, då en grupp humanister (och
en f.d.) efterfrågar en mer positiv humanism på Dagens
Seglora och Newsmill.
Liksom i tidigare kritiska inlägg, menar man att Humanisterna kommit att
förknippas med en oförsonlig kritik mot religion. De vill istället se ”en
positiv humanism som söker likhet och förening, snarare än olikhet och konflikt”
och menar att humanism ”står för
medmänsklighet, demokrati, förnuft, öppenhet och värnandet av de mänskliga
rättigheterna.”
Det
håller säkert Sturmark med om. Men för hans humanism tycks udden mot religion
viktig. På föreningens hemsida läser
vi att: ”Humanisterna värnar om
det sekulära samhället och åtskillnaden mellan religion och politik. Vi strävar
efter att de mänskliga rättigheterna skall vara överordnade religiösa dogmer,
normer och värderingar.”
Men Föreningen Humanisterna och de positiva
humanisterna är som sagt inte ensamma om att definiera sig som humanister. En
ytterligare intressent till begreppet är Svenska
Humanistiska Förbundet. De beskriver sig
lite svävande som en ”bred och öppen rörelse för alla som på
olika sätt är intresserade av humanistisk bildning.” De vill också göra klart
att deras verksamhet ”[inte skall] förväxlas med de ’sekulära humanisterna’ som
främst företräds av ’Förbundet Humanisterna’.” samt att de är neutrala i religiösa
frågor och har religiösa såväl som icke-religiösa medlemmar.
Och som om inte det vore nog har vi också Förbundet Kristen Humanism som vill ”verka för ekumenik och
en öppen kristendomssyn samt främja goda förbindelser mellan den kristna kyrkan
och kultur- och samhällslivet” och eftersträvar ”öppna kontakter mellan olika
tros-, livs- och samhällsåskådningar och med vetenskapligt, politiskt och
socialt arbete.”
På senare tid får man
nog säga att Sturmark varit bäst på att torgföra sin uppfattning av begreppet,
medan företrädare för Humanistiska Förbundet och Kristen Humanism hållit sig i
bakgrunden. Men kanske kommer de Positiva Humanisterna kliva in på arenan 2013
för att ta upp kampen om hur man bäst definierar och företräder
humanistiska värden.
Simon Sorgenfrei
Doktorand
i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Hej Simon!
SvaraRaderaVad är poängen du vill komma till med det här inlägget? Har du någon egen ståndpunkt? Det närmaste du kommer till att klargöra det är med titeln "Appropå appropriering", som insinuerar att du är kritisk mot åtminstone en av de föreningar som använder ordet "humanist" i sitt namn.
Att debattera vem som har rätten till ordet "humanism" verkar rätt poänglöst. Företrädarna för den "humanistiska" tendens som ofta exemplifieras med Erasmus av Rotterdam var visserligen ofta formellt kristna, men de betonade helt andra värden än den dåtida kyrkan. Om deras kyrklig arvtagare eller deras sekulära arvtagare har "rätt" att kalla sig humanister tycker jag är oviktigt.
När vi ska bedöma en ideologi, religion, politisk åsikt eller vetenskaplig ståndpunkt måste det vara på dess egna meriter, inte på dess namn. Strider om ord kan visserligen visa sig viktiga, men bara om vi låter dem vara det.
Med vänliga hälsningar,
Henrik Björklund
Hej Henrik
SvaraRaderaTack för din kommentar och ursäkta mitt lite sena svar. Nej, jag driver ingen egen ståndpunkt i frågan och håller med om att det är poänglöst, för mig som religionsvetare i alla fall, att debattera vem som har rätt till begreppet "humanism". Precis som jag tycker det är poänglöst utifrån mitt perspektiv att debattera vem som har mest rätt till "islam", "hinduism", "heretiker" eller andra liknande begrepp.
Vad jag tycker är intressant, och som jag kanske kunde fört fram tydligare i mitt inlägg är att det är intressant hur begrepp - som humanism, islam, kristendom - lyfts som positiva av grupper som menar olika saker med dem, grupper som kan har helt olika uppfattningar om vad begreppen ska fyllas med. I fallet "humanism" blir detta ytterligare intressant då de flesta svenskar troligtvis upplever sig som humanister, eller sympatiserar med "humanism" (vad de nu än lägger i begreppet). Detta kan vara en förklaring till att så många olika grupper, som menar ganska olika saker med begreppet, vill "lägga beslag" på det för egen räkning.
Mvh
Simon Sorgenfrei