Idag
rapporterar bland andra DN,
SvD
och AB
att sju personer anmält årets julkalender Mysteriet
på Greveholm – Grevens återkomst för att den ”indoktrinerar barn till
spiritism” och lär dem ”hur de får kontakt med den mörka sidan.” Som jag skrev
i ett
tidigare inlägg kan dessa protester förstås inom ramen för en historisk
motsättning mellan kristna företrädare och uttryck för esoterism eller
ockultism – föreställningar och praktiker som per definition avfärdats från
kristet håll.
Dessa
protester kan även kopplas till Jonas
Svenssons inlägg nedan, om tolkningskonflikter kring julens ursprung och
symbolvärden. För många firas julen i åminnelse av Jesu födelse och med ett ”kristligt
budskap” i sinnet, medan andra påpekar att julfirandet är äldre än kristendomen
och kan knytas till andra religiokulturella traditioner. Åter andra förknippar
snarare julen med Kalle Anka och julklappar, sill och nubbe, kommersialism och
Karl-Bertil Jonsson.
De
flesta är dock överens om att julen är en gemenskapens högtid – vi har bara
svårt att enas kring vad det är vi ska enas kring. Detta är inget problem när firandet
sker i den privata sfären, utan det är just på gemensamma arenor – som i public
service – konflikter kan uppstå.
Förknippar
man julen med Kristi födelse och adventstiden med väntan på Herrens ankomst,
kan det naturligtvis ses som en ren provokation att barnen varje morgon
presenteras ett TV-program som flirtar med traditioner vissa uppfattar som
okristliga.
Hallå?
Ännu värre blir
det naturligtvis av att spökena Jean och Staffan – representanterna för den
mörka sidan – inte är elaka (även om Jean är lite stingslig) utan snälla och
hjälpsamma. Kalendern kan på så vis beskyllas för att framställa den ockulta
sidan som attraktiv för barnen. En flirt med ondskan.
Samtidigt
besitter troligtvis få barn i Sverige denna tolkningsram, och julkalenderns
spöken och mysterier får andra betydelser. Likt annan barn- och ungdomskultur
som Spöket Laban eller Harry Potter kan årets julkalender samtidigt
förstås som ett spännande äventyr och som en hjälp att förhålla sig till,
konfrontera och förhoppningsvis övervinna rädslor som många barn – likt Benny (spökrädsla)
och Saga (ensamhet) i Mysteriet på
Greveholm – bär på.
Inom den antika
filosofin spekulerade man kring tragedins popularitet. Varför tyckte folk – som
väl hade det miserabelt nog i vardagen – om att gå på teatern för att se
tragiska skådespel. Aristoteles menade att tragedin hade en helande eller
renande effekt på åskådaren. Genom att genomleva det svåra på distans, kunde åskådaren bearbeta sina rädslor och neuroser och gå stärkt från läktaren när skådespelet
var över. Liknande idéer utvecklades senare inom den moderna psykologin och
psykoanalysen.
I morgonens
avsnitt av Mysteriet på Greveholm introducerades
även alkemiska inslag. Kanske kommer nästa anmälan från uppretade naturvetare?
Jag väntar med spänning på fortsättningen. Eller fortsättningarna…
Simon
Sorgenfrei
Doktorand
i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar