SvD
har i dagarna rapporterat att en imam Yahya Safi i Sydney-förorten Lakemba har
uttalat en fatwa mot julen. Enligt fatwan skall muslimer inte befatta sig med
julfirandet och man skall inte utbyta julhälsningar med kristna enligt SvD.
Innan jag utvecklar min analys är det viktigt att känna till att en fatwa är en icke-bindande
rekommendation som inte behövs följas av muslimer och att det inte är ovanligt med konkurerande fatwor som uttalar ett budskap med en annan innebörd. I
västvärlden har dock ordet fatwa efter den iranske ledaren Khomenis dödsdom mot den brittisk indiske författaren Salman Rushdie felaktigt kommit att förknippas med en synonym för dödsdom
och något som inte går att ändras. Mot bakgrund av ordets etymologiska och teologiska betydelser är det därför långt ifrån säkert att alla
muslimer i Australien kommer att följa Safis rekommendation. SvD rapporterar
även om att vissa imamer kommer att delta i ekumeniska och
religionsöverskridande gudstjänster som syftar till att förena troende i ett
gemensamt budskap om fred och försoning.
Att
många muslimer kan delta i julens sekulära ritualer som att dricka julmust, se
på kalle Anka på tv, ha julgran och köpa julklappar är förmodligen inte
ovanligt. Speciellt vanligt är nog denna typ av firande för de som har barn som
går i svensk skola. Att inte betona julens teologiska budskap är ju inte heller
unikt för denna grupp av julfirare. Även om kyrkobesöken ökar i juletid är nog
julen en sekulärhögtid för de flesta svenskar. En tid då man kan umgås med vänner,
se på tv, ta det lugnt och köpa presenter.
Att
julen kan vara religionsöverskridande blev även tydligt i den brittiska
humorserien Friday Night
Dinner som nu sänds av SvT. I helgens avsnitt firade den dysfunktionella
judiska familjen i teveserien jul med blandad framgång. Mamman ville gärna duka
bordet med röda färger och julpynt, men hon ville absolut inte ha någon
julgran. När pappan tog in en gran utbröt vilda protester, men konflikten
löstes när "trädet" fick ett nytt namn! Julgranen döptes om till ett
Chanukkah-träd! Chanukkah som
är namnet på den judiska ljushögtiden som firas till minne av oljeundret i
samband med återinvigningen av templet i Jerusalem år 165 f.Kr har ju inte
något med den kristna julen att göra - men här blir det en lösning för mamman i
familjen. Avsnittet avslutades med att alla i familjen grät när den något
påfrestande grannen Jim sjöng julpsalmer för hela den samlade familjen.
Men låt oss återvända till den australienske imamens önskemål om att muslimer inte skall delta
i icke-muslimska högtider. Ur ett religionsvetenskapligt perspektiv är det ju
inte speciellt förvånande att religiösa ledare vill dra gränser gentemot andra
religioner eller mot vad de uppfattar vara tveksamma eller felaktiga tolkningar
av sin religion. Denna uppgift ingår ju så att säga i jobbet att vara religiös
ledare för en specifik tradition! Att en muslimsk imam inte vill att muslimer
skall fira jul är inte mer förvånande än att en kristen präst inte vill att
kristna skall delta i firandet av den muslimska Id al-Fitr, en den judiska Chanukkah
högtiden eller Wicca anhängares firande av sommarsolståndet. Men samtidigt som
många religiösa ledare menar att en gräns måste upprätthållas är det andra
företrädare som anser att ekumeniska och gränsöverskridande aktiviteter skall
främjas och uppmuntras. Att önska sin granne god jul eller id mubarak är inte
det samma som att man blir kristen eller muslim enligt dessa röster. Att
respektera varandra och vörda varandras högtider är en del av att vara människa
och olikhet är inte något hot mot den egna tron enligt de som förespråkar ett ekumeniskt och dialogiskt perspektiv. Återigen ser vi hur
uttolkningen av religion å ena sidan kan leda till exklusivitet och konflikt
och å andra sidan till harmoni och samförstånd.
Göran
Larsson, professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar