I en debattartikel i tidningen Dagen,
reagerar den buddhistiske zen-prästen Thorbjörn Carlsten på den pågående
debatten om sekulariserade skolavslutningar och hur han tycker att den gått
över styr. Carlsten skriver att han ser det kristna julfirandet som en del av
sin kulturella identitet, som han värdesätter även som praktiserande buddhist.
”Som svensk buddhist har jag inga som helst
problem med en svensk advent. Också jag söker ljuset med hopp om fred,
försoning, kärlek och mänsklig gemenskap. Jag gör det tillsammans med andra.
Alla på var sitt eget sätt.”
I debattartikeln menar Carlsten att
kristendomen har varit det svenska samhällets meningsbärande åskådning ”så
långt tillbaka att man inte kan sudda ut den från ett skrivbordsperspektiv”.
Därför menar han att debatten om sekulariserade skolavslutningar tenderar att
”ta sig pubertala uttryck bortom allt sans och förnuft”. Man blir inte kristen
bara för att man tar del av kyrkligt adventsfirande – lika lite som man blir
buddhist för att man semestrar i Thailand menar han.
Carlstens debattinlägg reflekterar att
identitet kan innefatta en dual religionstillhörighet, det som Carlsten här
kallar en kulturell kristen identitet likväl som en buddhistisk identitet. Bland
amerikanska konvertitbuddhister återfinns lärare som lyfter fram att de är både
buddhister och kristna, både buddhister och judar. Detta bejakande av dubbla
religiösa identiteter ger oss en påminnelse om att dubbelt religiöst deltagande
visar att religiös identitet inte behöver singulärt, ett antingen – eller, utan
dubbelt eller till och med mångfaldigt. Som
Jörgen Straarup skriver i sitt tidigare inlägg,
ställer detta andra krav på forskares sätt att undersöka religion – men även
hur vi undervisar om religion, inte bara på universitet och högskolor utan även
i grund- och gymnasieskolor.
Katarina Plank
Fil.dr. och religionshistoriker vid Göteborgs universitet
Bra inlägg - viktig reflektion med både pedagogiska och vetenskapliga konsekvenser.
SvaraRadera/Göran