Samtidigt finns, inte förvånande,
mängder med historiska och samtida exempel på könsöverskridande sexuella praktiker
även bland muslimer. Det finns även exempelv som tyder på att sådana varit
relativt socialt accepterade, så länge man talat tyst om dem. Ett skäl till
detta tros vara att dessa kulturer varit starkt könssegregerade. I dessa
kulturer har en man som penetrerar en annan man inte upplevts som homosexuell
eller feminin medan däremot en man som låter sig penetreras ger upp sin
manlighet. Det är den sexuella rollen, inte sexualorganen, som avgör
"könstillhörigheten”. I boken Onämnbar kärlek. Att leva som gay i Mellanöstern
av den engelska journalisten Brian Whitaker kan man läsa om homosexualitet i
arabvärlden som utbredd, men också riskfylld. Även här
kan man läsa om allt mer aktiva HBTQ-rörelser i den arabiska vårens kölvatten,
men också om hur öppet homosexuella lever farligt, ofta utsätts för social
diskriminering och våld.
De flesta muslimer är troligtvis
överens i uppfattningen att islam förbjuder homosexualitet, varför homosexuella
muslimer inte bara lider under ett socialt stigma utan ofta också kämpar med en
självbild där sexualiteten upplevs krocka med den religiösa identiteten. Islamiska
HBTQ-rörelser och Queer-teoretiker har därför försökt producera en rad
tolkningar av Koran- och hadithtexter som ska hjälpa HBTQ-muslimer att
integrera sin religiösa och sexuella identitet. Man vill först och främst få
HBT-muslimer att acceptera sig själva, och sedan bidra till acceptans bland
andra muslimer. Man har samtidigt att slåss mot homofoba muslimer och
islamofoba homosexuella.
För femton år sedan grundades al-Fatiha för HBTQ-muslimer i USA. Rörelsen
växte fort och har bildat underorganisationer i England, Sydafrika, Kanada och
Turkiet. Ungefär samtidigt grundades en Safra-projektet
som huvudsakligen fokuserat på homosexuella muslimska kvinnor. Under en tid
drev även den amerikanske konvertiten Sulayman X den nu vilande webplatsen Queer Jihad, där man
än idag kan hitta relevanta artiklar.
Namnet al-Fatiha tog man från
Koranens första sura. Ordet betyder "början" eller
"öppningen" och versen är en bön om vägledning av Gud. Rörelsen har
arbetat för att öppna upp för en dialog kring HBTQ-frågor och fungera som en
mötesplats och en aktionsgrupp. År 2001 deltog man för första gången i San
Fransciscos Gay Pride-parad. Al-Fatiha har även engagerat muslimska lärde som
ägnar sig åt nytolkning (ijtihad) av islams källor kring
frågor som rör homosexualitet. Här har man haft mycket att lära av 1900-talets
framväxande feministiska teologi inom islam. Man menar att det bakom sharia
och århundraden av tidsbundna islamtolkningar finns en evig islam som står för
tolerans, rättvisa och fördomsfrihet.
Arabiskan har traditionellt inget
ord för "homosexualitet", utan använder sig av termen liwat, vilken vanligtvis översätts
med "sodomi" och är starkt negativt laddad. Termen är grammatiskt
besläktad med namnet Lût. Det är också i Koranens berättelse om profeten Lût,
Bibelns Lot, man menat sig finna det mest tydliga fördömandet gentemot
homosexualitet inom islam. Berättelsen, som är utspridd mellan olika suror
(bland annat 7:80-84, 11:77-83, 26:160-175, 29:28-35), är i stort den samma som
i Bibeln (1 Mos:19). Lût har (manliga) gäster, och män från Sodom kommer till
hans hus för att våldta dem, Lût utropar: "Ni begår sådana skamliga
handlingar som ingen i världen någonsin begått före er! Ni nalkas ju män
[upptända av lust] och går tvärs emot naturens vägar." 29:28-29.
Det finns idag en stor mängd
alternativa läsningar av dessa verser inom de muslimska HBTQ-rörelserna.
Sodomiternas brott har tolkats som ogästvänlighet, våldtäkt, äktenskaplig
försummelse och stråtröveri (koranarabiskan är mångtydig, "ni nalkas ju
män" kan tolkas som "ni utrotar män" liksom "går tvärs emot
naturen vägar" har tolkats som "avskära vägen" - bedriva
stråtröveri).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar