Så här i dagarna före
jul 2012 möts vi överallt i media av inslag som handlar om att mayaindianernas
kalender tar slut den 21 december och att denna dag associeras med världens
undergång. Hur ligger det till med detta, undrar många. För det första hade
mayaindianerna flera olika kalendrar och de vanligaste är Haab som omfattar 365 dagar och motsvarar solåret. Den andra
kalendern som ofta refereras till kallas Tzolkin
och omfattar 26o dagar. Så finns det en cykel som kallas katuncykeln som omfattar 256 år och baseras på 13 olika perioder
som omfattar 20 tun, som består av 360 dagar. Denna cykel återfinns i flera av de s.k. Chilam Balamböckerna och jag
har tolkat och analyserat dessa som emisk historieskrivning. (Liljefors Persson, Bodil, The Legacy of the Jaguar Prophet. An Exploration of Yucatec Maya
Religion and Historiography, Lunds universitet 2000.) Det
finns en del strukturer av händelser som under historiens gång har upprepats
och som skrivits in i dessa katuner.
Men den kalendercykel
som nu är så aktuell kallas Baktuncykeln och en Baktun omfattar 5 125 år.
Den Baktun vi nu är inne i, 13 Baktun, startade
den 11 augusti 3114 f vt och slutar alltså den 21 december 2012 skrivet med
västerländska datum. Däremot fortsätter alltså baktuncykeln så att denna baktun
kommer att fortsätta i 14 Baktun och så vidare fram till 20 Baktun. I mayas
kalender, den som kallas den långa kalendern, skrivs startdatum för 13 Baktun
som 13.0.0.0.0.4 Ahau 8 Kumku och
slutdatum som 13.0.0.0.0.4 Ahau 3 Kankin. De föreställningar som nu förutspår
att världen ska gå under är förmodligen grundade på vissa tolkningar av de
skapelsemyter som finns. Det finns en t.ex. myt i Chilam Balamboken från
Chumayel där vi kan läsa om hur världen beskrivs ha skapats och förstörts
tidigare åtminstone tre gånger och alla gånger av naturkatastrofer som
jordbävning, översvämning och eldstormar. Då finns det grupper som väljer att
koppla denna mytcykel till just Baktuncykeln som avslutas den 21 december 2012.
En del nu verksamma mayashamaner menar att vi
kommer in i en ny tid av ökad andlig medvetenhet och att det främst är detta vi
kommer att märka av. Det ska också tilläggas att det finns de som menar att det
har begåtts räknefel och som tillskriver istället Baktuncykelns början till den
13 augusti 3114 och slutet till den 23 december 2012…
Det finns endast ett
fåtal inskriptioner som återger just dessa datum och en av de mest citerade
inskriptionerna i nuläget, finns på monument 6, från Tortuguero. På den finner
vi följande text med översättning:
Tzuhtz-aj-oom
u(y)-uxlaljumpih
(ta) Chan Ajaw ux(te´)
Uniiw
Uht-oom
Y-ema(al) Bolon Yookte
K´uh ta
Den trettonde Baktunen
kommer att sluta
Den fjärde ahau i
Uniiw/Kankin
Då kommer att ske
Det kommer att bli
nedstigningen av de nio ? gudarna till…
Så avslutas
inskriptionen med ett par glyfer som vi inte kan läsa och detta ger såklart
upphov till diskussion och öppnar för olika tolkningar. Det finns diskussioner
om ifall det rör sig om en gud som heter Bolon Yookte Kúh eller om det rör sig
om en gud som har namnet Nio Gudar. Eftersom mayaindianerna i några inskriptioner
också har skrivit om händelser så långt fram i tiden som t.ex. 4772
i samband med Kinich Janaab Pakals troninstallation i Palenque på
600-talet, så kan man också föreställa
sig att mayaindianerna tänkte sig att kalendrarna skulle rulla på och att
världen skulle fortgå.
Det finns nu åtskilliga
nyandliga grupper och New age-troende som kommer att befinna sig på någon
särskilt helig plats den 21 december och det kommer ju att bli mycket
intressant att följa vad om händer därefter. En särskild plats som naturligtvis
lockar många besökare är ju Kukulcanpyramiden i Chichen Itzá på Yucatanhalvön.
Där kommer många att befinna sig men likaså kommer många att besöka pyramiderna
i Egypten och även andra heliga platser runt om i världen. Det ska bli
intressant att se vad som kommer att diskuteras efter den 21 december i dessa
grupper av människor som nu samlas vid de heliga platserna.
För den som vill läsa
mer rekommenderar jag Mark van Stones uttömmande redogörelse för 2012- eventet,
på den här
länken.
Bodil Liljefors Persson
Professor i
religionshistoria vid Malmö högskola, 20 december 2012
Tack Bodil för din genomgång!
SvaraRaderaMvh
Katarina Plank