Den
6 december kunde man se Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson hålla jultal
i SVT. Han oroade sig för ideologiska krafter som vill slita sönder Sverige,
förbjuda adventsljusstakar på arbetsplatsen och barnen att sjunga Gläns över sjö och strand på
skolavslutningen.
Även
SDU’s Cassandra Sundin oroar sig för julen och Sveriges kyrkliga traditioner. Men
för Sundin erbjuder inte kyrkan främst en religiös, utan snarare en
nationalistisk funktion. I debatten, skriver
hon, fokuserar man ”helt på kyrkans påstådda religiösa budskap […] och
glömmer den viktiga grund som ligger bakom dessa traditioner. För det första är
kultur, traditioner och identitet något som förenar ett folk och ett land, det
tillhör grunden för principen med en nationalstat.”
Kanske
menar Cassandra Sundin att kyrkan betydelse främst inte har varit religiös,
utan snarare fungerat som en enande symbol, som ett centrum för
identitetsskapande kulturtraditioner som ”tillhör grunden för principen med en
nationalstat.” Att kyrkan också har haft en sådan funktion – tillsammans med
den religiösa – har hon naturligtvis rätt i.
Men
precis som Jimmie Åkesson säger är denna funktion idag devalverad och ifrågasatt.
Det svenska samhället har, som alla samhällen, förändrats. Sedan år 2000 är
inte Svenska kyrkan längre statskyrka och även om en majoritet av Sveriges
befolkning är medlemmar i Svenska kyrkan har många lämnat de senaste tio åren. Vi
har också en växande befolkning med annan religiös bakgrund än svenskkyrklig –
pingstvänner, muslimer, hinduer, bahaier, sikher, baptister, nyhedningar,
wicca-troende, metodister, satanister, judar, UFO-troende – liksom ateister,
agnostiker och skeptiker som inte vill identifiera sig med någon religion överhuvudtaget.
I
den mån en nationell identitet är viktig idag, måste nog Sverigedemokraterna söka
den någon annanstans än i den gamla tidens statskyrka. Eller i kungahuset. Eller
i rasen.
Men som Patrik Lindenfors skriver på Humanistbloggen
tycks det sällan som protesterna mot religiösa inslag i skolan eller på
arbetsplatser kommer från invandrare eller individer med annan än svenskkyrklig
bakgrund. Lindenfors skriver:
Det handlar istället om ateister, Humanister och religiösa debattörer som inte vill att kyrkan ska ha speciella privilegier i samhället utan som vill att staten ska vara neutral i livsåskådningsfrågor, och som vill att barnen ska stå i centrum på sina egna skolavslutningar, istället för någon präst.Det handlar helt enkelt om alla oss som värnar den sekulära staten. En svensk tradition sedan år 2000.
Att
ateister skulle ses som ett hot är i så fall inte unikt för Jimmie Åkesson och
Sverigedemokraterna. I en rapport som Internationella
Human-Etiska Unionen (IHEU) presenterade igår, vilken visar hur
icke-religiösa diskrimineras och förföljs i stora delar av världen.
Simon
Sorgenfrei
Doktorand
i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar