I ett inlägg nedan
skriver Göran Larsson om hur den katolske kyrkoherden Zbigniew Golebiewski varnat för att SVT:s julkalender kan vara
inkörsport till spiritism och ockultism. Detta med anledning av kalenderns
spöktema och inte minst ett inslag i dagens avsnitt, där syskonen Saga och
Benny försöker få kontakt med andevärlden genom ”anden i glaset”. Även Torbjörn
Freij, certifierad
tomatiskonsult som skrivit
några böcker kritiska mot New Age och nyandlighet, menar att ”kontakt med andar
och ockultism är ett jätteproblem idag.” Hur detta problem tar sig uttryck
framgår inte av artikeln.
Kanske kan man förstå
detta som ett uttryck för en gammal motsättning mellan kristna företrädare och
esoteriska traditioner. Den nederländske forskaren Wouter Hanegraaf menar att
esoterism kan förstås som en ”slaskkategori”, ett fack där man stoppat sådana
religiösa föreställningar som inte accepterats av kyrkan. Hit hör så såväl
hermetism och mesmerism, som senare nyandliga föreställningar och praktiker.
Även om de moderna västerländska esoteriska traditionerna legitimeras genom
kopplingar till uråldriga traditioner, tog de flesta form under 1700 och
1800-talen. Framväxten av den moderna esoterismen kan delvis beskrivas som en
reaktion på renässansen och upplysningen och utmärks ofta av vetenskapslikhet
och kyrkokritik.
Antagonismen har alltså
varit ömsesidig.
Länge betraktas
esoteriska traditioner med misstänksamhet eller direkt löje även inom
religionsvetenskapen. Som ett exempel kan nämnas lundaprofessorn Efraim Briems
studie Moderna
religionssurrogat. Teosofin, spiritismen och Christian Science. En religiös
fara. från 1926, men fortfarande i slutet av 1900-talet kunde New Age
avfärdas som lite löjligt eller mindre autentiskt än de så kallade
världsreligionerna.
Men sedan några decennier
är forskningen kring esoterism ett accepterat och växande fält, som förändrat
sättet att se på alternativa religiösa traditioner. Forskare som ovan nämnde
Hanegraaff, landsmannen Kocku von Stuckrad eller svensken Olav Hammer har visat
på de esoteriska traditionernas betydelse för efterkrigstidens Europa och USA.
Oavsett om vi kallar det västerländsk esoterism, New Age eller nyandlighet är
de mer betydelsefulla än vad man tidigare velat, eller kunnat, se.
Olav Hammer har kallat New
Age för en ny folktro. Det är på flera sätt en träffande liknelse, som för oss
tillbaka till årets julkalender. Dagens tro på helande kristaller, andeväsen
eller fascination för vampyr-myter är folklig – det visar inte minst utbudet på
TV, i tidningar och böcker. Den löper också parallellt, eller finns
sammanblandad, med kristen tro på ett sätt som minner om äldre tiders folktro
som snarare befolkades av tomtar, troll och oknytt. Synkretism har alltid varit
mer regel än undantag.
När man låter dottern Saga
i Mysteriet på Greveholm sätta upp en Twillight-affisch och sedan
vilja leka anden i glaset med sin lillebror kan man se det som att hon
samtidigt representerar de senaste tio årens vampyr-trend, och månghundrahåriga
västerländska kulturtraditioner. I julkalenders blandas kristendom (väntan på
kristi födelse), gammal folktro (spöken och tomtar), esoterism (spiritism) och
en samtida vampyrkult.
När Zbigniew Golebiewski menar att
SVT brister i ansvar och agerar ondskans hantlangare är detta förståligt utifrån
en (i dagens Sverige inte så tongivande) kristen tradition. Men samtidigt
kanske man kan hävda att SVT tar sitt ansvar genom att lyfta fram
kulturtraditioner som många är blinda för.
Simon
Sorgenfrei, doktorand i religionsvetenskap
Göteborgs
universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar