Medan ett aktivt
religiöst utövande tycks vara belastande för en karriär inom politik i Europa
är ett sådant engagemang nödvändigt i dagens USA. Är det överhuvudtaget möjligt
att vara presidentkandidat utan att bekänna sig till någon tro? Finns det något
utrymme för ateistiska, agnostiska eller icke-kristna uppfattningar?
Till hösten kommer till
exempel president Barak Obama att möta den republikanske kandidaten Mitt Romney
som tillhör Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, eller som den vanligtvis
kallas mormonkyrkan. Trots att det är svårt att säga hur eller om Romneys
religiösa övertygelser kommer att influera hans politik är det klart att
religiösa värden och då speciellt en stark betoning på familjen är gemensamt
för samtliga kandidater i valet. Det är dock rimligt att utgå från att Romney
kommer att tona ner sin tillhörighet till mormonkyrkan. En koppling som bland
annat hans motståndare har lyft fram och i Iowa var det till exempel kristna
pastorer som menade att en röst på Romney är att likställa med en röst på
satan.
Vad är då de utmärkande
dragen för mormonkyrkan? Enligt rörelsen fick Joseph Smith (1805-1844) som är
mormonkyrkans grundare i uppdrag av gud att återskapa den kyrka som Jesus hade
upprättat. I de guldplattor som ängeln Moroni överlämnade till Smith 1823, som
sedan blev sammanställda som Mormons bok, kan man läsa att den indianska
ursprungsbefolkningen var en av Israels förlorade stammar. Bibeln hade placerad
i Nordamerika cirka 2000 år före Kristus och först år 421 e Kr återupptäcktes
bibeln i USA. Mormoner erkänner inte treenigheten och istället ses fadern,
sonen och den heliga anden som tre åtskilda personer med fysiska kroppar. Men
mormon kyrkan är förmodligen mest känd för att den accepterade månggifte. En
praktik som övergavs redan 1904, men som fortfarande praktiseras av vissa
mindre utbrytargrupper.
I förra månadens DN Världen (Nr 5, maj 2012) fick den som
ville veta mer om rörelsen en utmärkt introduktion i Michael Winiarskis reportage.
Trots att texten är intressant och välskriven bör den religionsvetenskapligt
intresserade läsaren dock notera vissa problematiska formuleringar. Winiarski
skriver bland annat att rörelsens teologi och historieskrivning är ”excentrisk”
eller mer eller mindre ”fantastisk”, men detta är inte konstigt eftersom ”det
handlar om tro” och i ett sådant sammanhang är ”vanliga logiska eller
förnuftsmässiga argument oanvändbara”.
Som religionsvetare bör
det understrykas att mormonernas teologi och historieskrivning varken är mer
eller mindre konstig än någon annan teologi. Som svenskar utgår vi medvetet
eller oftast omedvetet från att kristendomen och då speciellt i dess lutherska
tappning är normen för ”normal” religiositet. Distinktionen mellan så kallade
plausibel religion och religioner som inte ses som ”riktiga” religioner är
oftast beroende av kulturella konventioner snarare än ”vanlig logik”. Vid en
närmare granskning är denna form av uppdelning kanske endast en variant av den
gamla uppdelningen mellan ”sanna” och ”falska” religioner, mellan kristendom
och hedendom.
Huruvida min kritiska
läsning av Winiarski är rättvis kan diskuteras, men hans beskrivning av
religiösa rörelser som mormonkyrkan är inte unik. I media är det vanligt att
både kristna minoritetsrörelser och icke-kristna religioner bedöms och jämförs
utifrån en luthersk förståelse av vad religion är, vad den bör vara och hur den
bör organiseras. Allt som avviker från denna norm löper en överhängande risk
att ses som avvikande och annorlunda. Detta faktum leder till att både
bekännande kristna och icke-kristna tycks utgå från en svenskkyrklig förståelse
av vad religion är eller bör vara. Detta faktum framträder till och med när en
journalist som Winiarski skall skriva ett neutralt och objektivt reportage om
en religion som majoriteten av svenskar inte tillhör. Undrar hur en journalist
från mormonkyrkan skulle beskriva svenska kyrkans tro och lära?
Eftersom religion
kommer att utgöra en viktig komponent i det amerikanska valet är det rimligt
att anta att religionsjournalistik också kommer att vara av central betydelse.
Ur detta perspektiv kan exoticerande adjektiv spela roll för hur olika
presidentkandidater framstår i debatten och i den svenska rapporteringen.
Professor Göran
Larsson, Göteborgs universitet
Den indianska ursprungsbefolkningens ursprung:
SvaraRaderaSom alla som släktforskar vet så räcker det med att gå tillbaka 10 led för att få många förfäder, dvs 1024 stycken. Hur många förfäder är det om man går ännu längre tillbaka i tiden? Massor. Och som alla vet så har forskningen numera visat att de amerikanska indianerna åtminstone delvis härstammar från Asien, men det betyder inte att de bara har DNA därifrån, utan att det också kan finnas andra källor (exempelvis israelitiska).
"Efter tusentals år förgjordes alla utom lamaniterna, vilka utgör en del av indianernas förfäder."
http://scriptures.lds.org/sv/bm/introduction
http://class.csueastbay.edu/anthropologymuseum/2006IA/DNA_PDFS/mtDNA/Eshleman2003.pdf
Treenigheten:
Mormoner erkänner social trinitarism. Speciellt Cornelius Plantingas version är populär bland mormoner.
"Smith taught that the Father and the Son were distinct personal members of the Godhead as early as 1832 (See D&C 76:12-24). Smith's public teachings later described the Father and Son as possessing distinct physical bodies, being one together with the Holy Ghost, not in material substance, but instead united in spirit, glory, and purpose–a view sometimes called social trinitarianism."
http://en.wikipedia.org/wiki/God_in_Mormonism
http://www.theopedia.com/Cornelius_Plantinga
Kan Gud manifestera sig fysiskt så att Gud blir synlig och berörbar? En del judar tror så, även mormoner. Det är när härligheten uppenbarar sig som en himmelsk man.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shi%27ur_Qomah