Bob Dylan kom i år, 2012, ut
med sin 36:e studieskiva, Tempest, en överraskande bra (och lång!) samling
americana-sånger som rör sig genremässigt mellan swing, blues, rock och
sjömansballader. Som 71-åring still on the road är han förmodligen värd sina
rubriker och bara under hösten 2012 har det på svenska utkommit två nya böcker
om Dylan. I Bobby Boy, mannen i mig som är skriven av götborgsjournalisten Stig
Hansén kan vi läsa i pressmeddelandet att författaren går i Dylans fotspår, ser
sig omkring i New York, lyssnar på vad det är som Dylan egentligen sjunger om,
”hör sprickorna i hans röst”. Det är väl en nog så passande ram för ytterligare
en av många böcker som försöker att nå fram till, men inte gör det, Dylans
universum.
Ty det har runnit mycket vatten
under broarna sedan Blowin’ in the Wind. Alltsedan 1986 har han oavbrutet
turnerat världen över, ofta spelat mellan hundra och tvåhundra konserter per
år. Från och med Time Out of Mind (1997) har hans status stadigt höjts och skivor
som Modern Times (2006) och den sistnämnda Tempest (2012) har både hyllats och
sålts i stora mängder, även om man kan misstänka att den typiske
Dylan-konsumenten idag är en medelålders man med skäggstubb, ärrad själ och en
gitarr på ryggen. Tempest hamnar i alla fall på topplistan, högre än både
Laleh, Tomas Ledin, First Aid Kit och Agnes.
Och det är inte bara från
staden New York Dylan hämtat inspiration. Religiösa teman är ymniga i hans
produktion Men just religionen är inget som svenska journalister brukar fundera
mycket över. Istället är det den vänsterinfluerade rebellen som står i fokus,
men då blir sökljuset något svagt; Bob Dylans religiösa tematik, hämtad från
mestadels judendom och kristendom är tydlig.
Här följer ett försök att
fokusera det specifikt religiösa språket och den religiösa tematik som man nog
får säga har varit närvarande i Dylans texter sedan den allra första skivan Bob
Dylan (1962) och de efterföljande årens banbrytande rockpoesi.
Dylans språk är speciellt och
även om han idag knappast når upp till den
vindlande, symboliska och svårtolkade lyriken som han gjorde på
1960-talet (och i viss mån senare, på skivor som Street Legal, Infidels, Oh
Mercy och Love and Theft) så är det fortfarande ett bra hantverk som levereras,
där språk och melodi länkas samman och den mnemetiska strukturen är påtaglig:
det är lätt att lära sig en Dylansång.
Det verkar som om Dylans sångskrivande kommer i perioder av stor
skaparglöd, som om han inte kan hindra processen, än mindre framskapa den. Han tycks
vara ett mycket spontant inspirerad lyriker.
Han har brukat ett flertal
genrer för att ge relief åt sitt material, och han har alltid varit förankrad i
den amerikanska låttraditionen med sina lån från England, Irland, Italien och
Skandinavien. ”Jag känner mig hemma i Amerika”, säger Dylan, ”ty även om
Amerika är primitivt så kan jag fortfarande skapa i Amerika. Alla mina känslor
kommer härifrån, Amerika är en väldigt våldsam plats”. Att en man som under 50
års karriär nämnt figurer som Judas, Verlaine, Nietzsche, John Lennon, Einstein,
Billy the Kid, Isis, Buddha, Shakespeare, Charles Darwin och T S Eliot också
nämner Gud och Jesus i sina texter är inget att förvånas över. I Inledningen
till Highway 61 Revisited (1965) möter vi den isande historien från Första
Mosebok om hur Abraham skulle offra sin son. I Dylans sång talar Gud uppfodrande
med Abraham (eller Abe, som han kallas, samma namn som Dylans far hade) och
kräver ett sonoffer. Men de bibliska figurerna snackar gatuslang; Abraham tror
att Gud luras, och först efter en stunds dividerande bestämmer de att Isak
skall dödas mitt på Highway 61, den mytomspunna vägen från norra USA ner till
Gulfkustens febriga bluesträsk.
På John Wesley Harding (1967)
vimlar det av Torah-allusioner om martyrskap, nåd, straff samt av figurer från
den jude-krsitna världen, som Augustinus och Judas. Albumet är fortfarande ett
av de mest mystisk-religiösa, men sågs inte i de termerna då; Dylan uppfattades
fortfarande som en sekulär vänsterikon.
Några av de teman som Desire
(1975) ger oss är kärlekens helande kraft och mysterium samt den i tarotkort
klädda religiösa frälsningens ouppnåelighet. I Oh Sister möter vi centrala
tankar, som mycket väl kan tolkas i religiösa termer: Am I not a brother to
you, and one deserving of affection? Is our purpose
not the same on this earth, to love and follow his direction? Sången förklarar
också att We died and were reborn and then mysteriously saved.
Tankarna går igen på den skiva
som gavs ut efter en tuff skilsmässa Street Legal (1978): I Where Are You
Tonight? (Journey Through Dark Heat) möter vi en resande som tillsammans med
bland andra evangelisten Johannes är på väg genom ett drömlandskap, i kamp med
sig själv och med sin skapare. Dylan har berättat att sången handlar om en
dödlig kamp med hans alter ego, och om hur stark människans inre fiende kan
vara (Shelton:481). Resan i sången slutar när en ny gryning lyser upp
tillvaron, när han kommit fram till stigen som leder upp mot stjärnorna. There’s
a white diamond gloom on the dark side of this room, and a pathway that leads
up to the stars. If you don’t believe there’s a price for that sweet paradise,
just remind me to show you the scars, sjunger Dylan. Och den som saknas är hans älskade. Skivans avslutande ord: But without you it doesn’t
seem right. Oh, where are you tonight?
Svaret skulle komma på nästa
skiva Slow Train Coming, en av tre så kallade kristna plattor som under de
närmaste åren skulle ge oss en ny bild av Bob Dylan och hans krokiga väg genom
livet. Dylan fick i slutet av 1978 en upplevelse av att Jesus Kristus talade
till honom, att hela rummet rörde sig och att Herrens nåd ruckade på hela
tillvaron. I Saw the Light, sjöng Hank Williams, och så var det också för
Dylan. Han satte sig på skolbänken i The Vineyard Fellowship för att lära sig
mer om kristendomens budskap. ”Att födas på nytt är tufft”, förklarar Dylan i
Heylins bok. ”Om någon sett en mor föda sitt barn, ja då vet man att det
smärtar. Och omvändelsen tar tid då man måste lära sig krypa innan man kan gå.
En nyfödd vet ingenting om världen som man kastas ut i. Precis så är det att
vara pånyttfödd. Man är en fullständig främling”. Man måste passera en gräns,
den som Abraham nästan överträder när han ska döda sin älskade förstfödde son.
Och bortom gränsen finns Gud, med P O Enquists ord.
Dylans omvändelse skapade – för
att citera biografikern Robert Shelton ”page-one news widely”. Inte bara det:
för många var hans vägval ett svek. Den undanglidande rockpoeten som misstrott
allt och alla och kompromisslöst hävdat individens rätt, krävde nu att alla
skulle underkasta sig Jesu Kristi lära och hårda domar, ”Don’t follow me,
follow Christ”. Han tappade en stor del av sin publik (men vann förvisso en ny,
hemmahörande bland kristna på högerkanten). Han förlorade på många sätt sitt
poetiska, dubbeltydiga, symbolrika språk och han tappade sin fingertoppskänsla
för vad som var en ”bra” sång att plocka med på en skiva; vänner och musiker
vittnar samfällt om att de låtar som han fick mest beröm för kasserades.
Som den norske författaren
Håvard Rem skriver i Bob Dylan (1999) var den sekulära motkulturens energi i
slutet av 1970-talet uttömd. Många av vänsteranhängarna hade sökt nya vägar:
punken, heroinet, högerpolitik eller religion. I Skandinavien fick i
begynnelsen av 1980-kristen ungdomskultur och kristen rockmusik ett uppsving.
Mitt i allting satt Bob Dylan, ”learning the word, growing in the Lord”
(Shelton 483), och som vanligt flödade inspirationen. Men inte på samma sätt
som tidigare. Det är både en ny
musikalisk framtoning och en ny tematik vi möter på Slow Train Coming (1979). Tankarna
hämtas bland annat från predikanten, författaren och den självutnämnde profeten
Hal Lindseys tankar i The Late Great Planet Earth (1970). Här tolkas Bibelns så
kallade profetior, speciellt uppenbarelsen, i ljuset av nutida världshändelser,
såsom Palestina-konflikten. Ryssland blir Magog och Iran Gog, de två bibliska
anstiftarna till den stora slutstriden vid Harmageddon. När Dylan tog till sig
dessa idéer blev resultatet något underligt. Hans sångproduktion hade fram till
frälsningen gått i vågor och förvisso frambragt mycket av mindre intresse. Men
hans sånger hade alltid – i religiöst hänseende – varit subtila,
surrealistiska, kanske mystiska, ofta svårtolkade och därmed ytterst allmängiltiga.
I Gates of Eden (1965) fabulerade Dylan om ett paradis, men det var inget
transcendent sådant. Knockin’ On Heaven’s Door (1973) ger oss en bild av
himlen, men ingen dogm, som det sägs i Christian
Braad Thomsens och Asger Schnacks Bob Dylan: en guide till hans skivor från
2001.
I och med den nya kompromisslösheten
förlorade språket mycket av sin mångtydighet och subtilitet. När han väl finner
svaret – Jesus – behövs inte längre ett filosoferande, ingen undran. Då kräver
han av oss att vi skall följa honom, och det kan vi inte, eftersom vi inte har
samma svar, och antagligen inte samma frågor. Och tåget – detta mångomskrivna
fortsaffningsmedel som Dylan själv sjungit om och om så många andra amerikanska
artister haft ett nära förhållande till – är man tvungen att stiga på. Hos bland andra Johnny Cash, Hank Williams och Curtis
Mayfield är tåget en flykt, ett hopp, en förändring mot något gott: There’s a
train a comin’, you don’t need no luggage, you just get on board, all you need
is faith to hear the diesel comin’. Men
på Slow Train Coming tuffar det mot en tunnel, inte lastat med drömmar utan med
fördömanden. Givetvis var Dylan inte den som gjorde någonting halvdant. ”Jag
tramsar inte bara omkring i periferin, lär han själv ha sagt”. Och kanske är Slow
Train Coming den mest otvetydigt kristna platta som någon vit rockmusiker
gjort.
Och nu står fritänkaren Dylan
på samma sida som Moral Majority och Christian Right, i ett USA där Ronald
Reagan tar över. Allt vad han hade lärt sig om amerikansk religiös musik, den
glädje och kraft som fanns i det enkla folkets tro och omfattande Bibelkunskap,
var som bortblåst, även om den musikaliska gospelgrunden fanns där. Långt
senare, på 1990-talet, när inspirationen och livslusten svikit än mer, skulle
han återvända till sina rötter, inte minst Hank Williams och de svarta
gospelsångarna.
Bob Marleys religiösa patos
blev tillgängligt för miljoner människor via en inspirerande och glädjefull
musik. De amerikanska bluessångarnas rika tematiska traditionsmix av kristen
tro, sexualitet, fylla och nybyggaranda var bekant för Dylan vid denna tid,
likaså just Hank Williams’ eller Johnny Cash’s vittnesmål om Jesus och Ljuset
därovan. Van Morrison och Patti Smith hade i denna veva utkommit med kristet
färgade plattor. Men Dylan vänder allting ryggen och propagerar för en humorlös
tro i aska och säck, ofta med udden mot den judensom han själv härstammade
ifrån samt den ”new ageiga karma-cocacolahinduism” som många av hans
artistkollegor flirtat med. På nästa
platta, med det famösa namnet Saved (1980) har tonen mildrats och
frälsnings-glädjen till viss del återkommit.
Gospeltraditionens texter i sig innehåller mycket kärlek och tacksamhet.
Horace Clarence Boyer skriver i the liner notes till Gotta Serve Somebody – The
Gospel Songs of Bob Dylan, (2003) om hur temat Det gamla livet/Den nya
befrielsen möts i sångens uppbyggnad, i vers och refräng. Man berättar
någonting i dramats form och refrängen ger lösningen – I was blinded by the
Devil… now I’m saved, I am so glad…
Alla som har frälsts kan vara
med och sjunga sången.
Man kan tillägga att när det
gäller exempelvis rastafarianism, eller Beatles’ flirter med Indien, så kan
Västerlandets skenbara intresse (eller accepterande) av dessa främmande
religionselement bero på att de var just främmande och inte så väl kända, och
alltså både mindre hotande och mindre ”dogmatiska”. Kristendomens blodiga
historia var för flertalet av Dylans anhängare alltför välbekant, och dessutom
någonting som han själv kritiserat. Kristendomen kändes nog för många som
ålderdomlig, patriarkalisk och knappast särdeles progressiv.
Och någonstans på vägen under
1980 och 1981 sjönk Dylans nya erfarenheter in på djupet och han kunde kosta på
sig att bli mindre militant. Han började spela sina gamla sånger igen och upphörde
med sina långa domedagspredikningar från scenen. Shot of Love (1981) innehåller
både sekulärt och religiöst material och domsutsagorna är nedtonade, cynismen
likaså. Kvar står en blottställd man vid horisonten, lika frågande som alltid,
lika sökande och lika förvirrad. Sångerna Every Grain of Sand och In the
Summertime visar en man som kontemplerar världen och verkar ganska tillfreds
med att finna om inte Meningen, så i alla fall en viss trygghet. Vi möter också
en osäkerhet inför det faktum att varje människa, likt Kain, formar sitt öde
och ständigt måste slåss mot frestelsens svarta sida.
Ändå hade Dylan åldrats.
Världen blev inte bättre. John Lennon mördades av en man som älskade honom,
liksom Gud älskade sin enfödde son så mycket att han dödade honom. De
efterföljande plattorna präglades av produktionsslarv, märkliga producentval
och en underlig förmåga att prioritera låtar till sina skivor; som om han inte
brydde sig. Whitney Houston och Michael Jacksom sålde mångdubbelt plattor än
vad Dylan någonsin gjort, som Humphries
& Bauldie skriver 1991 i Oh No! Not Another Bob Dylan Book.
Men år 2003 föds Dylan kristna
sånger på nytt, i en välproducerad hyllningsplatta. Ett kvartssekel efter att
han lät världen höra om Kristus sjungs nu sångerna in av svarta gospelartister,
många av dem världsnamn som Shirley Caesar, Fairfield Four och Mavis Staples. Nu
levereras sångerna på ett nytt sätt. Kanske är det artisterna själva, som
veteranerna Rance Allen och Pastor Shirley Caesar, som nyskapar lyriken. I
slutspåret samlas Dylan med Mavis Staples för en surrealistisk version av Gonna
Change My Way of Thinking, programsången på Slow Train Coming. Nu inleds den
med en bisarr dialog mellan de två hesa sångarna. De skämtar om mat och att
Dylan känner sig melankolisk. Med den raspigaste rösten i mannaminne framför de
sedan sången vars text är nyskriven. Humöret tycks vara på topp, och Dylan
själv visar den distans till innehållet som han saknade 1979. Han har återigen
visat en annan sida av sig själv, en mer humorsitisk, förlikad och ödmjuk sida som
återkommer i den något oväntade gospelplattan med kristna julsånger Christmas
in the Heart (2009) och medföljande video, där Dylan iklädd peruk dansar loss
på ett sunkigt hak medan tomten jagar en kvinnomisshandlare och tjuv. Sångerna
fungerar än idag även om inte världen är bättre och tågen fortfarande tuffar på
mot ett svar som aldrig går att finna, lika lite som ett svar på vem Dylans
egentligen är går att finna i någon av de otaliga biografierna som skrivs om
honom.
Daniel
Andersson
Religionsvetare,
Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar