Thomas
Gür har skrivit en intressant krönika i helgens SvD
där han menar att Sverige har fastnat i två motsatspositioner när det gäller
samhällets organisering. Under lång tid har staten och den offentliga sektorn
garanterat medborgarnas behov och säkerhet från vaggan till graven i form av
barnomsorg, skola, åldringsvård och sjukvård. Denna verksamhet finansieras och
organiseras av staten via skattemedel. Under de senaste decennierna har denna
struktur utmanats av ett allt större inflytande från den privata sektorn.
Friskolor och privat sjukvård har kommit att bli ett reellt alternativ till den
skattefinansierade sektorn. Enligt Gür har vi gått från en statsfinansierad
ekonomi till en privat ekonomi där mammon i allt större utsträckning fått styra
över våra liv.
Det
som vi allt för ofta glömmer bort är att det finns alternativ till dessa två
organisationsformer. Den frivilliga sektorn i form av ideella
intresseorganisationer, stiftelser och religiösa organisationer har till
exempel ett stort inflytande i stora delar av världen, men inte i Sverige. Vi
har fastnat mellan å ena sidan staten och å andra sidan mammon enligt Gür. Han
skriver:
"I sin expansion
hade den offentliga sektorn medvetet försvagat den ideella sektorn, som inte
lika snabbt som företagen kunde utveckla alternativa driftsformer när de
offentliga monopolen trängdes tillbaka. De borgerliga avregleringarna
utformades dessutom sällan i beaktande av den ideella sektorns särskilda
förutsättningar."
Att människor organiserar
sig frivilligt i så kallade ideella organisationer som drivs av
"traditionella förtecken" som kultur, etnicitet eller religion anses
oftast som något suspekt och konstigt som inte passar in i samhällets struktur
menar Gür som skriver:
"Den ideella sektorn utmanar ofta den
sekulära och modernistiska (och felaktiga) berättelsen att religion, etnicitet
eller nationell identitet är hjärnspöken som hör det förgångna till. Sådana
gemenskaper är också besvärliga att förhålla sig till politiskt, eftersom de av
nödvändighet inte har enhetliga mål i likhet med den offentliga makten
(likabehandling, demokratiska principer) eller styrs av en enhetlig princip i
likhet med marknaden (vinstmaximering). Målen är istället självdefinierade och
olikartade – bevarande av den egna kulturella, etniska, religiösa eller
språkliga identiteten, medmänsklighet på basis av stark religiös övertygelse
eller mission och omvändelse."
Gürs analys är på många
sätt intressant eftersom den bryter mot den dominerande uppfattningen att det
endast finns två alternativ till hur samhället kan organiseras. Att hitta nya
effektiva vägar och metoder för att säkerställa samhällets och invånarnas behov
är en viktig framtidsfråga. Ur dessa perspektiv är Gürs analys på flera sätt en
övertygande argumentation för att ideella och intressedrivna organisationer (må
de vara politiska, ideologiska eller religiösa) också har en plats i framtidens
Sverige. Samtidigt som dessa utgör intressanta alternativ är det också en
indikation på att mångfalden i samhället kommer att öka och att detta kan leda
till att organisationer framför åsikter och värderingar som inte nödvändigtvis
är i linje med majoritetens uppfattningar om den grund som samhället bör vila
på. Ur dessa perspektiv kan Gürs analys ses som en utmaning av det liberala och
mångkulturella samhället.
Göran Larsson, professor
i religionsvetenskap, Göteborg
För att ta det praktiskt: för över tio år sedan lyssnade jag till en föreläsare på Södertörns högskola som pratade om just det här under rubriken 'vårdpluralism'. Det betyder att det finns en jäkla massa utförare, och antingen har man kaos och ingen samordning eller också måste det byggas upp en sjuhelsikes byråkrati och övervakningsapparat för att i någon mån hålla vårdskandalerna stången. Och det lär inte lyckas i alla fall, och fråga är vem som är ansvarig.
SvaraRaderaAtt låta religiösa grupper ta över påminner om de religiösa stiftelserna i muslimska länder och om kyrkorna i USA som binder upp folk till sig genom att stå för vård och hjälp - vill vi ha det i Sverige också?
Hej Björn
RaderaDet finns förmodligen flera variationer av hur dessa frågor kan lösas - så även i USA. Jag tycker dock att det är intressant att Gür ser att det finns fler alternativ än de som vi vanligtvis tänker. Vi har säkert anledning att återkomma till dessa frågor.
/Göran