I gårdagens
pappersutgåva* av GT rapporteras att ett flertal föräldrar har anmält
modermålsundervisningen i somaliska i Göteborg. Anmälan som bland annat har lämnats in av
Qamar Claesson handlar om att lärare i somaliska har blandat in islamiska
komponenter i undervisningen och att lärarna i Somaliska är obehöriga och
saknar kunskap om hur undervisning skall bedrivas i svensk skola. Bland annat
skall vissa lärare som har varit knutna till modersmålscentrum i Göteborg exempelvis frågat varför flickor inte bär slöja och blivit upprörda när eleverna
saknar kunskaper om islam och Koranen. Anmälarna anser att undervisningen dels
varit bristfällig och dels konfessionell. Enligt skollagen får inte
undervisning innehålla konfessionella element och det är mot denna bakgrund som
modersmålsundervisningen anmäls.
Att
föräldrar blir upprörda över bristfällig och osaklig undervisning som tycks
bryta mot skollagen är lätt att förstå. Samtidigt är det svårt att få en bild
av på vilka sätt läraren/lärarna har försökt att få eleverna att lära sig
Koranen. Har läraren i Somaliska försökt att undervisa eleverna i arabiska?
Koranen är ju nedtecknad på arabiska och inte Somaliska. Från rapportering tycks
det snarare handlat om att lärare har haft synpunkter på elevers kunskaper om
islam och att de inte följer lärarnas uppfattningar om hur islam borde tolkas
och inte om någon slags koranskola vilket GT antyder. Att elever och föräldrar
kan reagera kraftigt på dessa "pekpinnar" är inte konstigt och att
det kan tolkas som ett brott mot skolans konfessionsneutralitet är inte heller
konstigt. Både föräldrar och elever skall vara säkra på att inte utsättas för
religiös påverkan och om GT:s rapportering är korrekt är det möjligt att lärarnas
undervisning kan ses som konfessionell. Huruvida bristerna i hemspråksundervisningen
skall likställas med en koranundervisning är dock en öppen fråga.
I
artikeln kan vi även läsa att anmälarna menar att lärarna i Somaliska är
utskickade från "moskén" för att de "vill fånga upp unga och
lära ut tron". Vilken moské eller organisation det handlar framgår inte
och Inger Fält som är områdeschef på Språkcentrum i Göteborg varken kommenterar
eller dementerar detta påstående. Istället framhåller hon att de berörda lärarna
skall informeras om situation och problemen som anmälaren framhåller. Nu
återstår att se huruvida anmälningen leder till att lärarnas undervisning
ändras eller om de tas ur tjänst och Språkcentrum avslut kontrakten med de
berörda lärarna. Samtidigt är det viktigt att anmälarens anklagelser om att
lärarna skulle vara utsända av en moské för att rekrytera och lära unga
människor om islam utreds och granskas mer ingående.
Göran
Larsson, professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
* De
aktuella artiklarna "Barnen fick läsa koranen på språkkurs" och
"svårt att hitta behörig lärare" och båda skrivna av Erik Terneborn
och de är publicerade i GT, lördagen den 3 november, sidorna 8-9. Om artiklarna
publiceras på nätet kommer vi att lägga ut länkar till dem.
Saken är ju ganska enkel. Vem tror att föräldrarna hittat på? Det finns alltså alla skäl att tro att lärarna använt lektionerna till att lära ut islam. Det måste utredas och har föräldrarna rätt skall lärarna sparkas. Dom är uppenbart olämpliga.
SvaraRaderaSen saknar det förstås betydelse VILKEN moské som ligger bakom.
Man skall inte tillåtas indoktrinera tills man blivit påkommen och sen få en chans till!